به نام تاریخ



17 اسفند
سال 1382 در چنین روزی قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس از آن کتابخانه‌های عمومی به نهاد عمومی غیردولتی تبدیل شدند.
تولدها
محمد طاهرپور: یکی از خوانندگان مطرح موسیقی سنتی ایرانی سال 1290 در چنین روزی به دنیا آمد. محمد طاهرپور برادرزاده حسین طاهرزاده خواننده مشهور آن زمان بود و از عبدالحسین صدر که گوشه صدری در افشاری منسوب به اوست، آواز را یاد گرفت. طاهرپور با صدای گرم و تحریرهای استادانه مشهور بود و در شعرخوانی مانند ادیب و تاج اصفهانی شهرت داشت. از طاهرپور آوازهای زیادی به جا نمانده اما به گفته استادان موسیقی یکی از معروف‌ترین خوانندگان تاریخ ایران بوده است. او سال 1383 درگذشت.
برایان کرانستون: بازیگر مشهور سریال «برکینگ بد» امروز 65 ساله می‌شود. برایان کرانستون بازیگری را در تئاترهای محلی لس آنجلس آغاز کرد و با بازی در نمایش «دره سن فرناندو» به طور جدی وارد این حرفه شد. او از 1980 در آگهی‌های تبلیغاتی بازی می‌کرد و پس از آن شروع به صداگذاری روی انیمیشن‌های ژاپنی کرد. سریال «دوست داشتن» و «از کره زمین به کره ماه» نخستین تجربه او در تلویزیون بود و پس از آن با بازی در سریال «فلش» مطرح شد. «نجات سرباز رایان» نخستین بازی او در سینما بود اما کرانستون بیشتر با سریال‌ها شناخته می‌شود. «ساینفلد» و «دنیای مالکوم» دیگر سریال‌های او بودند که برای «دنیای مالکوم» نامزد جایزه امی شد. سال 2008 بازی در سریال مشهور «برکینگ بد» و نقش والتر وایت را آغاز کرد که تا سال 2013 ادامه داشت و بیشتر به شهرت رسید. او برای این نقش جایزه امی را دریافت کرد.
آلساندرو مانزونی شاعر ایتالیایی و ریچل وایس بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
حسین قوامی: یکی از نخستین خوانندگان دوره جدید موسیقی اصیل ایرانی سال 1368 در چنین روزی درگذشت. حسین قوامی متولد 1288 بود و از کودکی به موسیقی علاقه داشت. وقتی حسین خان اسماعیل‌زاده نوازنده تار و موسیقیدان که در همسایگی خانواده قوامی زندگی می‌کرد، صدای او را در 10 سالگی شنید از پدر حسین قوامی خواست تا اجازه دهد به او تدریس کند اما پدر مخالف بود. با وجود این مخالفت‌ها، حسین قوامی با پنهانی گوش دادن به کارهای خوانندگانی مانند سیدحسین طاهرزاده و تقلید از آنها کارش را ادامه داد و در دوران جوانی از عبدالله حجازی به‌صورت پنهانی آواز را یاد گرفت. سال 1325 به او پیشنهاد کار در رادیو داده شد و او به‌صورت ناشناس کارش را با همکاری مجید وفادار، حمید وفادار و علی تجویدی آغاز کرد. پس از 6 ماه کار در رادیو روح‌الله خالقی نام مستعار «فاخته» را برای او انتخاب کرد. او از 1325 تا 1354 در رادیو کار می‌کرد و از جمله خوانندگانی بود که صدایش به طور دقیق با ساز مطابقت داشت و آواز را به وضوح ادا می‌کرد. او اجراهای زیادی در برنامه‌های گل‌های تازه، برگ سبز و گل‌های جاویدان رادیو داشت و «سرگشته»، «شب جدایی»، «جوانی» و «تو ای پری کجایی» از مشهور‌ترین قطعاتی است که اجرا کرده است.
احمد عبادی: یکی از مشهورترین نوازندگان سه تار سال 1371 درگذشت. احمد عبادی متولد 1285 بود و از 7 سالگی نواختن سه تار را از پدرش یاد گرفت. در جوانی به شکلی این ساز را می‌نواخت که شبیه هیچ کدام از نوازنده‌های همدوره خودش نبود. عبادی به رادیو راه پیدا کرد و در دوره‌ای که سه تار تقریباً فراموش شده بود دوباره این ساز را در رادیو معرفی و مطرح کرد. او با بزرگان موسیقی مانند رضاقلی میرزا ظلی، غلامحسین بنان، حسین قوامی، محمدرضا شجریان، فرامرز پایور و علی تجویدی همکاری داشت. عبادی کوک‌های مختلف در سه تار را ابداع کرد و روش کوک نوینی برای سه تار از ابداعات اوست. او سال‌ها تدریس می‌کرد و همنوازی‌های او با غلامحسین بنان و محمدرضا شجریان در برنامه گل‌ها ضبط شده و اجراهایش با شهرام ناظری قابل شنیدن است.
هوشنگ ظریف: نوازنده برجسته تار سال گذشته در چنین روزی درگذشت. هوشنگ ظریف در سال 1317 به دنیا آمده بود و در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و شاگرد استادانی چون موسی معروفی، علی اکبر شهنازی، روح‌الله خالقی و جواد معروفی شد. ظریف سال‌ها به‌عنوان نوازنده و تکنواز در ارکسترهایی چون ارکسترموسیقی ملی، ارکستر صبا و گروه پایور حضور داشت و با خوانندگان مطرحی چون محمدرضا شجریان، عبدالوهاب شهیدی و نادر گلچین همکاری کرد. ظریف کنسرت‌های مختلفی در امریکا و کشورهای اروپایی داشت که باعث شناساندن موسیقی ایرانی در این کشورها شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/20/571530/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها