جایزه باربد انگیزه خوبی برای جوانان هنرمند است


محمدرضا چراغعلی
آهنگساز
وجود جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر باعث ایجاد انگیزه‌ای برای جوان‌هایی است که وارد رشته موسیقی شده‌اند و می‌خواهند دیده شوند. در ایران موزیسین‌ها به خوبی دیده نمی‌شوند و اکنون که جشنواره موسیقی فجر وجود دارد و به این امر توجه می‌‌کند، جای شکر دارد چرا که نشان می‌دهد به هنرمندان و جوانان فکر کرده‌اند و چنین فضایی در اختیار هنرمندان موسیقی قرار داده‌اند. اگر به دو سال قبل برگردیم و به این نکته توجه کنیم که در این دو سالی که جایزه باربد نبود آمار شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی فجرهم پایین آمد و این موضوع نشانه توجه و علاقه‌ هنرمندان به رقابت دیده شدن است. از سوی دیگر جایزه باربد  30 میلیون تومان است، این امرعلاوه بر تشویق معنوی با تشویق مالی همراه است که باید گفت انگیزه مالی شوق بسیاری در جوانان ایجاد می‌کند.
این بخشی از تأثیر جایزه بر فرد است اما باید گفت که این جایزه شاید تأثیر چندانی در آینده آهنگسازی فرد برنده نداشته باشد، اما می‌تواند انگیزه بسیاری درهنرمند ایجاد کند. دنیای موسیقی با هنرهای دیگر بسیار متفاوت است. مثلاً اگر یک هنرمند تجسمی در حراج تهران اثرش با قیمت بالایی به فروش رود و یا در حراج‌های ساتبیز و دوبی قطعاً درآینده کاری آن هنرمند تأثیر بسزایی می‌گذارد. هم در فروش آثارش و هم در شهرتش. اما در موسیقی بازار موسیقی با جشنواره کاملاً متفاوت است. آنچه که در جشنواره ارزیابی می‌شود با آنچه که مردم آن را می‌خرند، بسیار فرق دارد.
حتی معیارها برای سنجش فردی که جایزه می‌گیرد هم متفاوت است. مهم این است که یک هنرمند چقدر سواد دارد، چه خلاقیتی در آهنگسازی و کار دارد. هنرمندان واقعی با سختی‌های بسیاری مواجهند. در حقیقت آثار موسیقی ارزشمند در بین عوام جایگاهی ندارند. مثال ملموس آن هم فیلم‌هایی است که در برخی فستیوال‌ها و جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند و در دنیا از آنها به خوبی استقبال می‌شود اما وقتی وارد گیشه سینما می‌شوند، فروش گیشه ندارند. آثارموسیقایی هم به همین نحو در ایران بازخورد دارد. خیلی از آثار با ارزش در بین هنرمندان و در دنیای موسیقی با اقبال خوبی مواجه می‌شود. اما همچون فیلم‌های باارزش که فروش گیشه‌ای خوبی ممکن است نداشته باشند آنها هم با همین جریان مواجه می‌شوند. با این حال جایزه باربد نقش مهمی دارد و بودنش برای تشویق هنرمندان جوان ضروری است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/20/571526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها