خوزستان میهمان نوروزی نمی‌پذیرد

ورود به خوزستان فقط با تست منفی پی سی آر


زهره افشار
خبرنگار
ادامه وضعیت قرمز و گردش ویروس کرونای انگلیسی در خوزستان زنگ خطر یک فاجعه کرونایی را به صدا درآورده است. هرچند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان ازسوی مردم نخستین مقصر شیوع ویروس کرونا در استان اعلام شده اما شکی نیست که ورود مسافران از استان های دیگر بویژه ورود غیرمجاز مسافران عراقی از مرزهای خوزستان به شیوع هرچه بیشتر این ویروس دامن زده است. گفته می‌شود ترددهای غیر مجاز و مکرر عراقی‌هایی که یا برای خرید به استان خوزستان می‌آیند یا برای دیدار اقوام به خوزستان وارد می‌شوند حالا نگرانی مسئولان بهداشتی استان را دوچندان کرده است؛ همانگونه که مسئولان بهداشتی هم بار‌ها و بارها هشدار داده  و خواستار تعطیلی و قرنطینه خوزستان شده بودند.
دیروز نیز مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا به ایرنا گفت: مهم‌ترین عامل شیوع کرونای انگلیسی در ایران ورود مسافرانی از عراق با تست‌های تقلبی به خوزستان بوده است. به گفته وی، افراد زیادی با برگه تست منفی «پی سی آر» کرونا به کشور وارد شدند، در حالی که می‌دانیم با قیمت‌های یک تا یک و نیم میلیونی این برگه‌های تست منفی به آنان فروخته شده است. وی تأکید کرد: بسیاری از مسافرانی که با برگه تست تقلبی وارد کشور شدند، ویروس جهش یافته را در استان خوزستان پخش  و استان خوزستان را با بحران مواجه کردند.
وی تصریح کرد: مسأله نگران کننده این است که رفت و آمد بین استان خوزستان و سایر استان‌ها براحتی انجام می‌شود، در موارد متعدد دیده شده که بیمار مبتلا به کرونا از اهواز با پرواز به مشهد یا جاهای دیگر رفته و به این ترتیب بیماری  در کل کشور گسترش یافته است. وی تأکید کرد: برای جلوگیری از گسترش ویروس جهش یافته کرونا و ورود به شرایط بحرانی در سایر استان ها باید سفرهای بین استانی و سفرهای نوروزی در کشور محدود شود.
ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال‌جاری در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.
 در همین حال فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان به خبرنگار« ایران »گفت: در حال حاضر مرزهای خوزستان به روی مسافران عراقی بسته شده  و نگرانی ما مسافرانی هستند که ممکن است به‌صورت غیر مجاز به خوزستان وارد شوند، لذا از مسئولان امنیتی استان خواستار دقت نظر هستیم. وی افزود: پیش از بسته شدن مرزها، مسافران عراقی برای ورود به کشور  تست پی سی آر منفی را باید به همراه می‌داشتند اما به علت اینکه این تست‌ها در عراق انجام شده بود نمی‌توان در مورد احتمال تقلب در آنها با قاطعیت نظر داد. انتظار ما این است که تا اطلاع ثانوی و بهتر شدن وضعیت کرونا در خوزستان کماکان مرزها بسته بماند. ضمن اینکه از مردم صبور خوزستان می‌خواهیم در این برهه زمانی هرچه بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام کنند. از سوی دیگر استان خوزستان در ایام نوروز به‌دلیل هوای مطبوعی که دارد همه ساله پذیرای مسافران و اقوام مردم بود اما امسال شرایط بسیار متفاوت است و از همه می‌خواهیم اگر به جان خانواده خود اهمیت می‌دهند نه به سفر بروند و نه پذیرای عزیزانشان در خوزستان باشند. از سوی دیگر، ولی‌الله حیاتی فرمانده قرارگاه عملیاتی و ستاد مدیریت کرونای خوزستان هم به «ایران» گفت: محدودیت‌های ورود و خروج به استان با نظر مثبت ستاد ملی مقابله با کرونا تشدید شده است و ما در کنترل تردد‌ها اقدامات جدی را اجرا خواهیم کرد. به گفته وی، در کلیه مبادی ورودی هوایی، ریلی و پایانه‌ها و مرزهای زمینی استان امکان ورود به خوزستان فقط با در دست داشتن تست پی سی آر منفی امکان پذیر است. وی تأکید کرد: نظارت بر ورود و خروج به خوزستان تا اطلاع ثانوی پابرجا خواهد بود. وی تأکید کرد: استانداری از تمام امکانات ارگان‌های مختلف در استان برای پیشگیری و کنترل کرونای انگلیسی استفاده می‌کند. وی همچنین از استقرار تیم هلال احمر برای تست‌گیری در مرزهای خوزستان خبر داد و گفت: با توجه به اولویت کنترل کرونا در خوزستان، مبادی ورودی و خروجی استان بشدت کنترل می‌شود. وی از مردم خوزستان خواست با رعایت کامل پروتکل‌ها با مسئولان برای کنترل کرونا همکاری کنند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/16/571506/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها