دیدار تاریخی پاپ و آیت الله



زهره صفاری/ رهبر بزرگ کاتولیک‌های جهان پس از ماه‌ها تلاش واتیکان برای ملاقات با آیت‌الله سیستانی، کمتر از یک ساعت میهمان خانه کوچک مرجع عالی شیعیان عراق در نجف شد تا اتحاد ادیان و پیام صلح را به جهان برساند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این دیدار تاریخی که برجسته‌ترین شاخصه سفر «پاپ فرانسیس» به عراق به شمار می‌رفت در آغازین ساعات صبح دیروز و در حالی که به صورت زنده در رسانه‌های عراقی منعکس می‌شد، به انجام رسید. خودروی ضدگلوله پاپ در اسکورت خودروهای امنیتی و تحت تدابیر نظامی شدیدی که از آغازین ساعات ورود پاپ به فرودگاه نجف اعمال شده بود در نزدیکی خانه آیت‌الله سیستانی متوقف شد و پاپ و همراهانش مجبور شدند مسافتی را پیاده طی کنند. اما به محض رسیدن او به خانه آیت‌الله سیستانی، تعدادی کبوتر سفید به نشانه صلح آزاد شدند و به پرواز درآمدند و پاپ پس از دیدار با پسر آیت‌الله سیستانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در حضور مرجع عالی شیعیان نشست. همه بحش‌های این نشست به صورت زنده منتشر شد اما گفت‌وگوی مستقیم  پاپ و آیت الله سیستانی در مدت 40 دقیقه بدون حضور همراهان و تنها توسط مترجمان‌شان دنبال شد.
چشم‌انداز روشن اتحاد ادیان
براساس گزارش‌هایی که از دفتر واتیکان و دفتر نجف به دست آمده، این دیدار تاریخی ماه‌ها از همه ابعاد توسط طرفین مورد بررسی قرار گرفته و حتی دست‌کم یک بار نیز لغو شد اما سرانجام در اوج شیوع کرونا و به رغم وجود مخاطرات تروریستی در نخستین سفر پاپ به عراق رقم خورد.
در این میان آنچه بیانیه‌ها نشان می‌دهد روند مذاکرات بسیار امیدبخش بوده است. به طوری که به نوشته ایرنا، پس از دیدار دفتر آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای نوشت: «رهبران دینی و  مذهبی نقش خاصی در حمایت از مسیحیان عراق دارند و رهبر شیعیان نیز با تأیید نگرانی‌های پاپ درباره شهروندان مسیحی، زندگی در امنیت و صلح و در چارچوب قانون اساسی را حق مسلم آنها دانست. ما باید برای تحکیم ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز و همبستگی انسان تلاش کنیم تا بتوانیم از درد و رنج برخی ملت‌های قربانی جنگ بکاهیم.» مرجع عالی شیعیان همچنین از قدرت‌های بزرگ خواست که زبان جنگ را کنار گذاشته و بر منافع مردم توجه کنند: «بسیاری از مردم بویژه در منطقه ما که همچنان از جنگ‌ها، اعمال خشونت‌ها و محاصره اقتصادی و آوارگی و... رنج می‌برند با فقر، بی عدالتی، ستم، آزار و اذیت‌های مذهبی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی روبه‌رو هستند. نمونه آن ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی است. لازم است رهبران دینی و معنوی برای کاهش این آلام و رنج‌ها به نقش خود عمل کرده و طرف‌های ذیربط، منطق و حکمت را سرلوحه کار خود قرار دهند.» در ادامه این بیانیه نیز استیلای تروریست‌ها بر بخش‌های زیادی از استان‌های عراق که برخی تحت مالکیت مسیحیان بوده است، شرم‌آور خوانده شد. واتیکان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پاپ از آیت‌الله سیستانی و شیعیان عراق برای مقابله با خشونت‌ها و مشکلات بزرگی که طی سال‌های اخیر پیش آمده، برای دفاع از ضعیف ترین‌ها و مظلوم‌ترین‌ها قدردانی می‌کند. پیام صلح آیت‌الله سیستانی تأیید دوباره‌ای بر مقدس بودن زندگی بشریت و اهمیت اتحاد مردم عراق بود.» در این بیانیه همچنین بر نظر پاپ به اهمیت همکاری و دوستی بین فرقه‌های دینی برای تعالی زندگی مردم عراق و منطقه و کل بشریت نیز تأکید شد. به نوشته «واشنگتن پست»، «عباس الکاظم»، رئیس بخش شورای آتلانتیک معتقد است: «هر دو مقام هواداران بسیاری دارند. بدون شک در شرایط عادی پاپ تنها در این سفر می‌بایست با مسیحیان دیدار کند اما او با حضور در خانه آیت‌الله سیستانی ثابت کرد که ابعاد متفاوتی را از این برنامه‌ریزی دنبال می‌کند.» در پی این دیدار پاپ به شهر «اور» زادگاه حضرت ابراهیم(ع) در جنوب ناصریه رفت و در جمع مردم، تروریسم و خشونت را برخاسته از دین ندانست. پاپ پس از ترک شهر «اور» به سمت بغداد حرکت کرد تا با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. وی قرار است در این چند روز سخنرانی بین‌المذاهبی داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/4/571477/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها