معاون رئیس جمهوری:

مجلس در فهم کارشناسی چالش‌های کشور مشکل دارد


گروه سیاسی/ معاون رئیس جمهوری معتقد است مشکل اصلی طرح‌ها در مجلس یازدهم نه رویکردها و جهت گیری‌های سیاسی آنها، بلکه ضعف بنیه کارشناسی آنها است.جمشید انصاری که خود هم سابقه حضور در مجلس و هم عضویت در دولت را در کارنامه سیاسی خود دارد، تعداد زیاد طرح‌های تدوین شده در عمر کوتاه مجلس اصولگرا را قابل تأمل می‌داند.
 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره عملکرد مجلس یازدهم، گفت: در طول بیش از هشت ماه فعالیت مجلس یازدهم بیش از ۴۷۰ طرح اعلام وصول شده است. این در حالی است که در یک دوره از مجلس نمی‌توان این میزان طرح و لایحه را بررسی کرد. این موضوع نشان می‌دهد که مجلس در فهم کارشناسی از چالش‌ها و مشکلات کشوربا مشکل مواجه است و بر اساس تشخیصی که از مشکلات کشور برای نمایندگان مجلس یازدهم هست و تصوری که از نوع رویکرد به حل مشکلات وجود دارد، فکر می‌کنند اکثر مسائل کشور با تغییر قوانین یا تصویب قانون جدید حل می‌شود که نتیجه این تصور تهیه و ارائه این حجم از طرح‌ها شده است و جالب اینکه در تهیه این طرح‌ها نوعاً توجهی به‌نظرات کارشناسی دولت و نقدهای صاحبنظران هم به چشم نمی‌خورد و عموماً طراحان این پیشنهادها هم اطلاع و تحلیل روشنی از پیامدهای این طرح‌های غیرکارشناسی در حوزه‌های مختلف ندارند.
انصاری اضافه کرد: وقتی این طرح‌ها به قانون تبدیل شود برای اجرا درحوزه‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شود. لذا، به نظر من به‌عنوان کسی که هم سابقه حضور در مجلس را دارم و هم در سطوح بالای مدیریتی و ستادی دولت مسئولیت داشتم آنچه که از عملکرد مجلس سبب نگرانی می‌شود، ضعف کارشناسی طرح‌ها است نه لزوماً جهت گیری‌ها و رویکردهای سیاسی آن. در دوره‌های قبل غالب نمایندگان مجلس از بین کسانی بودند که در مدیریت میانی وبالای کشورصاحب تجربه بودند ولی در این دوره تعداد نمایندگان دارای تجربه در کارهای اجرایی کمتر شده است.
برای افزایش مشروعیت نیاز به مشارکت گسترده مردم داریم
انصاری درباره راهکارهای بالا بردن سطح مشارکت درانتخابات خرداد ماه ۱۴۰۰ گفت: نرخ بالای مشارکت در انتخابات بستگی به این دارد که شرایط برای برگزاری انتخابات، تأیید صلاحیت نامزدها و بازآفرینی امید در جامعه چگونه پیش برود. بخش‌های مختلف حاکمیت باید درک صحیحی از این واقعیت داشته باشند که ما در کشور برای افزایش مشروعیت وارتقای کارآمدی نیاز به مشارکت گسترده مردم داریم و شرایط برای حضورگسترده مردم پای صندوق‌های رأی زمانی فراهم می‌شود که نامزدها، سلایق مختلف موجود در جامعه و بین مردم را نمایندگی کنند.
جنگ اقتصادی خارج از اراده دولت بود
انصاری، جنگ اقتصادی و تحریم‌ها را موضوعی خارج از اراده و خواست دولت عنوان کرد و یادآور شد: اگر منصفانه تحلیل و قضاوت کنیم در واقع دولت مسئول بخش قابل توجهی از مسائل و شرایط پیش آمده اقتصادی نیست و بخش عمده تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی در دوره تحریم و جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران از قبیل نوسان نرخ ارزو کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن افزایش قیمت کالا و خدمات و کاهش رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور نه ناشی از اراده و تصمیم دولت، بلکه ناشی از عوامل بیرونی است و این تحریم‌ها وجنگ اقتصادی که بر کشور تحمیل شد عملاً امکان تحقق بسیاری از برنامه‌های دولت را منتفی کرد. وی ادامه داد: البته بیان این موضوع به معنی سرپوش نهادن به ضعف‌های درونی در دولت و اقتصاد کشور نیست بلکه به معنی توجه دادن به مشکل اصلی است که عملاً اقتصاد کشور را در یک موضع عکس العملی نسبت به تحریم ها قرارداد و موجب اختلال در برنامه‌ریزی‌های دولت شد. این فعال اصلاح‌طلب درباره انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا، گفت: از نظر دولت و حاکمیت تفاوت‌هایی میان رویکردهای بایدن و ترامپ وجود دارد. اما این موضوع که تا چه میزان می‌توانیم به تغییرات سیاست خارجی امریکا امیدوار باشیم مورد مناقشه جدی است. وی افزود: به نظر می‌رسد یک تفاوت دیدگاه جدی در شرایط اعلام شده از سوی طرفین وجود دارد و در کنار این تفاوت دیدگاه، زمینه‌های قوی بی‌اعتمادی نسبت به هم نیز مشهود است. به نظر من بعد از این، فعالیت‌های دیپلماتیک است که می‌تواند نظرات را به هم نزدیک کند و بی‌اعتمادی موجود بین دو طرف، بویژه بی‌اعتمادی مردم ایران به امریکا را کاهش دهد.
اصولگرایان علاقه‌ای به حل مسأله هسته‌ای در دولت روحانی ندارند
انصاری اضافه کرد: اصولگرایان با یک تحلیل غلط از انتخابات ریاست جمهوری امریکا اطمینان زیادی داشتند که ترامپ بار دیگر پیروز شود و فشار حداکثری ادامه یابد تا دولت روحانی نتواند مسأله هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را در چند ماهه باقیمانده از عمر دولت سامان دهد. طبعاً آنها فکر می‌کردند با چنین اتفاقی دولت بعدی که اصولگرا است ۴ سال وقت دارد تا این پرونده را به سرانجام برساند. اما نتیجه انتخابات امریکا و شکست ترامپ به مقدارزیادی محاسبات دوستان اصولگرا را بهم زد. این فعال سیاسی افزود: دولت روحانی حتماً توانایی دارد ومی تواند مسائل خود را با کشورهای ۱+۵ حل کند اما دوستان اصولگرا علاقه‌ای ندارند این کارتوسط این دولت انجام شود. بیشتر اظهارنظرها و اقدامات آنها بر این فرض استوار است که این کار اگر قرار است انجام شود به دولت بعد محول شود. وی خاطرنشان کرد: به قول معروف برای اصولگرایان اینکه این فتح نامه به‌نام چه کسی مهر شود مهم‌تر از اصل توافق و نتایج آن برای حل مشکلات کشور ومردم شده هست. لذا، برخی از اصولگرایان که تصور می‌کنند در این میانه فتح نامه‌ای وجود دارد و باید به‌نام آنان مهر شود و یا اینکه حداقل جریان مقابل آنان نباید از مزایای حصول به این توافق در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بهره ببرد عملاً مواضعی را اتخاذ می‌کنند که به تداوم مشکلات کشور و مردم و از دست رفتن فرصت‌ها منجر می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/3/571473/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها