بعد از انصراف اروپایی‌ها از صدور قطعنامه علیه ایران انجام می‌شود

سفر برجامی وزیر خارجه ایرلند به تهران


گروه سیاسی/ «سیمون کاوونی»، وزیر امور خارجه ایرلند در حالی امروز به تهران سفر و با رئیس‌ جمهوری ایران دیدار می‌کند که این مقام اروپایی در بیانیه‌ای ایرلند را جزو طرفداران برجام برشمرده و اعلام کرده که این کشور مشتاق است در نقش خود به عنوان تسهیل‌کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تأیید برجام، گفت‌وگوهای نزدیک با همه بازیگران را حفظ کرده و همه طرف‌ها را به رعایت کامل توافق ترغیب کند. پیش از این ایرلند کرسی خود در شورای امنیت را در اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی) به عنوان عضو منتخب برای مدت دو سال در دست گرفت. این سفر چند روز پس از آن انجام می‌شود که این کشور اعلام کرد سفارت خود را در تهران بازگشایی می‌کند. ایرلند سفارت خود را به دلیل کاهش بودجه تعطیل کرده بود.
حضور «کاوونی» در تهران در شرایطی انجام می‌شود که ایران پیش از این دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه‌ای با حضور امریکا جهت گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام را رد کرده بود. با این وجود وزیر امور خارجه ایران خبر داده بزودی طرح اقدام سازنده و دقیق ایران را درباره برجام از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارائه خواهد کرد.
پیش از اعلام آمادگی ایران برای طراحی یک اقدام ابتکاری جهت گره‌گشایی از وضعیت برجام، امریکا در کنار آلمان، بریتانیا و فرانسه طرح تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کردند که با استقبال وزارت خارجه ایران مواجه شد. همزمان با این رویداد بود که منابع اروپایی اعلام کردند تهران نشانه‌های مثبتی را درباره آغاز گفت‌وگوهای غیررسمی پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش فرستاده است. خبرگزاری رویترز در همین چارچوب خبر داده است که احتمالاً مذاکرات اعضای برجام با حضور نماینده امریکا تا عید نوروز آغاز شود.
در همین چارچوب «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ضمن اشاره به پایان نشست شورای حکام و عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه انتقادی علیه ایران، بر لزوم استفاده از شرایط ایجاد شده برای تمرکز بر مسیر سیاسی به منظور احیای برجام تأکید کرد. اولیانوف در این خصوص افزود: «نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسید. توانستیم از رویارویی و تشدید تنش جلوگیری کنیم. راستی آزمایی در ایران ادامه خواهد یافت.» وی در ادامه تأکید کرد: «اکنون وقت تمرکز بر مسیر سیاسی برای احیای برجام است. برای این منظور مشاوره‌های غیررسمی در قالب همه اعضای برجام و امریکا نیاز است.» او پیشتر هم گفته بود که مسکو خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر نشستی برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به تعهداتش تحت برجام شد.
تلاش‌ها برای تسهیل مسیر دیپلماسی میان ایران و امریکا در حالی جریان دارد که «جو بایدن»، رئیس ‌جمهوری امریکا در نامه‌ای به کنگره اطلاع داد فرمان اجرایی «وضعیت اضطراری ملی» درباره ایران را که برای نخستین بار در ماه مارس ۱۹۹۵ میلادی توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت صادر شد، از ۱۵ ماه مارس ۲۰۲۱ به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است. همه رؤسای جمهوری امریکا از سال ۱۹۹۵ تا الان به طور سالانه فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ علیه ایران را تمدید کرده‌اند. بیل کلینتون، رئیس‌ جمهوری وقت امریکا، در سال ۱۹۹۵ با ادعای حمایت ایران از تروریسم، تضعیف فرآیند صلح خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی، «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کرد.
اروپایی‌ها فرصت دیگری به خود داده‌اند
کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در وین، صدور بیانیه اخیر سه کشور اروپایی را دادن فرصتی به دیپلماسی دانست. او در مورد بیانیه سه کشور اروپایی درباره دلیل توقف فرآیند قطعنامه در شورای حکام، گفت: «سه کشور در واقع، به خودشان فرصت دیگری داده‌اند تا در پرتو بی‌اقدامی و عدم پایبندی به تعهدات‌شان تحت برجام از یکسو و عدم تخریب فضای دیپلماسی و همکاری ایران و آژانس از سوی دیگر، به تکالیف خود عمل کنند.» غریب آبادی افزود: «توقف فرآیند قطعنامه، نتیجه دیپلماسی و مقاومت فعال و همچنین پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه هسته‌ای در پرتو قانون اخیر مجلس شورای اسلامی است. از این‌رو، به بانیان هر قطعنامه‌ای علیه ایران در هر مرحله و زمانی هشدار می‌دهیم اگر بخواهید مجدداً به مسیر تقابل روی بیاورید، جمهوری اسلامی ایران آماده است واکنش و پاسخ محکمی، بویژه در حوزه فنی هسته‌ای، به آن بدهد.»
نماینده دائم کشورمان درخصوص ارتباط سفر هیأت فنی آژانس در ماه آوریل نیز گفت: «اروپایی‌ها و رسانه‌هایشان مایلند این موضوع را به امتیازی برای خودشان در فرآیند توقف قطعنامه تلقی کنند. اگر آنها مایلند از این موضوع به‌عنوان‌ یک راهکار حفظ آبرو در توجیه توقف فرآیند قطعنامه استفاده کنند، مربوط به خودشان است اما باید تأکید کنم هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده است. همان گونه که در نشست شورای حکام هم گفتم، تعاملات دو طرف در حوزه پادمان، موضوع جدیدی نیست و در تداوم روابط موجود است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/2/571467/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها