با اپلیکیشن دیپ نوستالژی

هوش مصنوعی به تصاویر قدیمی جان می دهد


میثم لطفی
خبرنگار
 حتماً برای شما هم پیش آمده است که با ورق زدن آلبوم عکس‌های قدیمی برای درگذشتگانی که سال‌های دور از بین شما رفته‌اند ابراز دلتنگی کنید. زنده شدن افراد از داخل عکس‌ها که تاکنون فقط در فیلم‌های تخیلی اتفاق می‌افتاد هم اکنون از طریق یک اپلیکیشن موبایلی که به هوش مصنوعی مجهز شده است این امکان را فراهم می‌کند تا تصاویر ویدیویی کاملاً واقعی از درگذشتگان را مقابل چشمان خود ببینید. یک پلتفرم شجره‌نامه آنلاین که سال‌های طولانی فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در این زمینه توسعه داده است هم اکنون اپلیکیشنی را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد که به کمک آن می‌توانید عکس‌های قدیمی و خانوادگی خود را متحرک کنید و به آنها روح دوباره ببخشید.
پلتفرم توسعه شجره نامه هوشمند «مای‌هریتیج» برای نخستین بار این امکان را فراهم کرده است تا از طریق این اپلیکیشن ساده به متحرک‌سازی عکس‌های قدیمی و بستگان درگذشته یا زنده خود بپردازید. این همان اتفاقی است که هوش مصنوعی را به‌صورت کاملاً عملی وارد زندگی می‌کند تا غیرممکن‌ها برای شما ممکن شود.

زنده شدن مردگان
«روتس‌تِک کانکت 2021» بزرگ‌ترین کنفرانس شجره نامه جهان این هفته در حالی برگزار شد که شرکت‌های بزرگ فناوری آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه به نمایش گذاشتند و آنچه بیش از دیگر فناوری‌ها توجه همگان را به خود جلب کرد اپلیکیشن هوشمندی موسوم به «دیپ نوستالژی» بود. این فناوری که پس از بررسی‌های فراوان مجوز عرضه عمومی برای همه کاربران را دریافت کرد نوع ویژه‌ای از فناوری هوش مصنوعی موسوم به «اِی‌آی فِیس پلتفرم» را در خود جا داده که در استارتاپ دی‌‌آی‌دی توسعه یافته است.
فرایندی که مای‌هریتِیج برای این اپلیکیشن در نظر گرفته به این صورت است که مجموعه گسترده‌ای از حرکات بدن و حالات صورت را در پایگاه داده ویژه‌ای در اختیار دارد. جمع‌آوری این تصاویر طی یک فرایند کاملاً هوشمند انجام شده است تا تمام حرکات احتمالی اعضای مختلف بدن انسان در قالب اسلایدهای مجزا تعریف شود و پایگاه داده مربوطه تمامی این اسلایدها را به‌روز می‌کند. زمانی که کاربر عکس مورد نظر خود را بارگذاری می‌کند، اپلیکیشن به‌صورت مستقیم به پایگاه داده متصل می‌شود و پس از تحلیل زوایای مختلف عکس از طریق فناوری هوش مصنوعی، آن را با فیلم‌های موجود تطبیق می‌دهد تا در نهایت عکس‌ها بتوانند به ویدیوهای متحرک تبدیل شوند. تمام این عملیات ظرف چندثانیه انجام می‌شود و کاربر در نهایت می‌تواند عکس‌های ثابت و قدیمی مربوط به عزیزان خود را به فیلم‌هایی تبدیل کند که شخصیت‌های داخل آن زنده هستند و حرکت می‌کنند.
«گیلاد جافِت» مدیرعامل و بنیانگذار شرکت مای‌هریتِیج توضیح داد: «زنده شدن چهره اجداد ما از طریق بازسازی ویدیو ارتباط با تاریخ خانوادگی هر یک از ما را عمیق‌تر می‌کند و البته در حالی که این اتفاق بسیار هیجان انگیز است، برای برخی که عزیزان از دست رفته را مقابل چشمان خود می‌بینند می‌تواند غم انگیز باشد.»
بسیاری از افراد که با مرگ عزیزان خود کنار آمده‌اند یا این اتفاق را فراموش کرده‌اند، با بازسازی تصاویر ویدیویی آنها ممکن است اندوهگین شوند و به‌همین خاطر مدیرعامل شرکتی که این نرم افزار را توسعه داده است می‌گوید که استفاده از «دیپ نوستالژی» شاید به همه توصیه نشود ولی بررسی عکس‌العمل کاربران جهانی روی سایت شرکت مذکور نشان می‌دهد که دسترسی عمومی به چنین ابزاری برای مردم باورنکردنی است و بخش اعظم کاربران هیجان زیادی برای استفاده از آن دارند.
شرکت توسعه دهنده «دیپ نوستالژی» توضیح داد که هیچ فناوری صوتی را در این پلتفرم به کار نبرده است تا از تصاویر بازسازی شده سوءاستفاده نشود و آنها را جای تصاویر واقعی منسوب به افراد به‌کار نبرند.
 شرکت مای‌هریتِیج برای تبلیغ اپلیکیشن خود از عکس «آبراهام لینکلن» رئیس‌جمهوری سالیان دور امریکا استفاده کرد و سپس روی میز کار او یک دستگاه رایانه همراه قرار داد. ویدیوی ساخته شده با عکس لینکلن تنها تصویر منتشر شده با این اپلیکیشن بود که صدای او نیز بازسازی شد و رئیس‌جمهوری اسبق امریکا در یک فیلم کوتاه نحوه استفاده از این اپلیکیشن برای تبدیل عکس‌ها به ویدیوهای متحرک را توضیح داد.
با این توضیحات طی یک هفته گذشته پویشی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که کاربران جهانی با استفاده از هشتگ‌های MyHeritage#، RootsTech# و DeepNostalgia# ویدیوهای جالبی که تهیه کردند را به نمایش می‌گذارند و در آن تصاویر ویدیویی بسیاری از مشاهیر جهان که قرن‌ها قبل از دنیا رفته‌اند هم به چشم می‌خورد.
گفت‌وگو با درگذشتگان
مایکروسافت چندی پیش اختراعی با عنوان «ساخت روبات گفت‌وگو با یک شخص خاص» را به ثبت رساند که در نخستین روزهای سال 2021 میلادی از سوی «اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری امریکا» (USPTO) تأیید شد.
در گزارش 21 صفحه‌ای مربوط به این اختراع گفته شده است که این فناوری یک سیستم نرم افزاری، سخت افزار و سایر جزئیاتی را شامل می‌شود که در نهایت امکان گفت‌وگو با افرادی که سال‌ها پیش از دنیا رفته‌اند را فراهم می‌کند. پیش فرض اصلی در مورد فناوری هوشمندی که هم اکنون نسخه نهایی آن کامل شده این است که مایکروسافت در مورد شما، درگذشتگان یا فردی که به او علاقه‌مند بودید و دیگر با او در ارتباط نیستید تمام «داده‌های اجتماعی» را از طریق اینترنت جمع‌آوری می‌کند و آنها را مورد تحلیل قرار می‌دهد. فناوری مذکور سپس از این داده‌ها یک روبات هوشمند مجازی یا «چت بات» می‌سازد که می‌تواند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی شخصیت واقعی فرد مورد نظر را تکرار کند.
این روبات مجازی با یک مدل دوبُعدی یا سه‌بعدی از شخص و تلفیق گفتار مرتبط با او تحلیل‌های خود را انجام می‌دهد و همچنین فرایند تلفیق گفتار را به‌صورت دائم دنبال می‌کند تا روبات بتواند تمامی عکس العمل‌های خود را به‌صورت کاملاً واقعی خلق کند. در مورد شخصی که دیگر در میان ما نیست این اتفاق به قدری واقعی صورت می‌گیرد که اطرافیان تصور می‌کنند او دوباره زنده شده است.البته باید توجه داشت که این ایده منحصراً یک فرایند مبتنی بر نرم افزار نیست.
مایکروسافت برای این فناوری یک ابزار سخت افزاری شبیه به رایانه‌های لوحی را هم در اختیار گرفته است تا روبات مجازی و سیستم مدل‌سازی هوشمند بتوانند به‌خوبی عملیات خود را پیش ببرند. در صورتی که نسخه عمومی این فناوری برای کاربران آماده شود مایکروسافت قصد دارد امکان اجرای آن روی گوشی‌های هوشمند را فراهم کند که البته زمان دریافت مجوز برای این اتفاق هنوز مشخص نیست.
صرف نظر از این اتفاق، جمع‌آوری اطلاعات در مورد افرادی که از دنیا رفته‌اند ممکن است برای بازماندگان آنها اتفاق خوشایندی نباشد و از طرف دیگر این جریان می‌تواند ورود غیرقانونی به حریم شخصی فرد محسوب شود و به همین خاطر شرکت مایکروسافت هنوز نتوانسته است مجوز عرضه عمومی این روبات مجازی را دریافت کند. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت روند بازآفرینی شخصیت‌ها به‌صورت دیجیتالی اعم از مرده یا زنده بودن آنها را به گونه‌ای پیش ببرد که افراد از این طریق بتوانند غم از دست دادن عزیزان خود را آسان‌تر بپذیرند.
شاید اگر این پروژه یا فناوری‌های مشابه به نتیجه برسند استفاده از آنها برای بسیاری از مردم وحشتناک باشد و بازسازی تصویر ویدیویی، صدا یا امکان گفت‌وگو با درگذشتگان باعث وحشت یا رنجش افراد شود. با این وجود، فناوری به گونه‌ای پیش می‌رود که حتی مرگ هم نمی‌تواند برای آن محدودیت ایجاد کند و دسترسی به هرغیرممکنی را برای کاربران ممکن می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/1/571460/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها