ارزیابی باهنر از نامزدی قالیباف، رئیسی، ظریف، جهانگیری و لاریجانی برای 1400

هنوز باور ندارم این دوره نوبت اصولگرایان است


گروه سیاسی/ محمدرضا باهنر در گفت و گویی درباره پیش‌بینی نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: «جالب است بدانیم از رأس نظام تا پای نظام هیچ کدام ما نمی‌دانیم چه کسی رئیس جمهور می‌شود. نمی‌خواهم بگویم یک شخص خاص؛ لااقل بدانیم از بین دو نفر، یک نفر رئیس جمهور می‌شود.» وی افزود: «بنده به‌عنوان یک آدم سیاسی و بعضی از اصولگرایان خیلی دل‌شان محکم است که این دفعه نوبت اصولگرایان است، من هنوز این باور را هم ندارم. هنوز نمی‌دانیم که اصولگرا رأی می‌آورد یا اصلاح‌طلب یا میانه‌رو.»
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان درباره سازوکارهای اصولگرایان برای انتخابات و کارآمدی آنها هم معتقد است: «ما یک روز دور هم جمع می‌شویم و می‌گوییم نیروهای اصولگرا، یک روز می‌گوییم جمنا، یک روز می‌گوییم شورای ائتلاف نیروهای اصولگرا. همه این‌ها هستند و هیچ کدام هم نیستند.» وی افزود: «الان باز جامعه روحانیت می‌گوید من کاندیدا دارم، نه کسی را می‌خواهم معرفی کنم، نه سهمی را می‌خواهم، من می‌خواهم بشوم عامل وحدت. همه اصولگراها بیایند دور هم جمع شوند و برویم جلو و این کار ماندگاری باشد. قرار باشد هر انتخابات دوباره دنبال یک شورای عالی باشیم و شورای فلان باشیم، یک شورای وحدتی راه بیندازیم، محوریتش هم جامعه روحانیت باشد، همه نیروها هم بیایند، در نیروها هم طیف‌های تندرو ممکن است باشند، میانه‌رو باشند، کندرو باشند، مثلاً چیزهای دیگر باشند، این‌ها دور هم جمع شوند. شورای ائتلاف می‌گوید نه، من از قبل تجربه دارم، کار کردم و جامعه روحانیت تو بیا عضو من شو، به اصطلاح. حالا این‌ها خیلی چیزی نیست، من اصلاً مشکلی در این مسأله ندارم و این‌ها در نهایت به هم می‌ریزد. اشکال قضیه این است که بخشی از انرژی صرف می‌شود تا این‌ها به هم برسند.»
بخش زیادی از این مصاحبه باهنر با نامه نیوز مربوط به داوری او  درباره نام‌های مطرح برای انتخابات 1400 می‌شود. باهنر درباره اینکه به نظر او علی لاریجانی تا چه اندازه خواهان ورود به این عرصه است، گفت: «واقعاً اطلاعی ندارم. من یک چیز کلی در مورد آقای لاریجانی می‌دانم که ایشان معمولاً بی‌حساب و کتاب یک کاری را نمی‌کنند، یعنی فکر می‌کند، برنامه‌ریزی می‌کند، طراحی می‌کند تا اخیراً هم که من البته مدت‌هاست با ایشان ملاقات نداشتم، یعنی ملاقات گپ و گفت نداشتم، یعنی مجموعاً دیدم و سلام و علیک می‌کنیم، ولی بنشینیم و گپ و گفت داشته باشیم، الان شاید دو، سه ماه است که ایشان را ندیدم، ولی خبرهایی که می‌رسد و از ایشان می‌پرسم، ایشان هنوز می‌گوید نه، من تصمیمی ندارم.» او در پاسخ به اینکه «اگر آقای لاریجانی از شما برای انتخابات کمکی بخواهد، کمکش می‌کنید؟»، توضیح داد: «من بر مبنای صحنه تصمیم می‌گیرم. مثلاً اگر آقای رئیسی تصمیم بگیرد که کاندیدا شود، صحنه انتخابات جریان اصولگرایی کاملاً عوض می‌شود. اگر ایشان نیاید، یک صحنه دیگری اتفاق می‌افتد. اگر آقای قالیباف بیاید، یک صحنه دیگری اتفاق می‌افتد. یعنی می‌خواهم بگویم در خلأ اصلاً آدم نمی‌تواند صاحب موضع باشد.» این چهره اصولگرا معتقد است که ائتلاف اصلاح‌طلبان و آقای لاریجانی پیرو همین قاعده است.
باهنر درباره احتمال نامزدی محمدجواد ظریف هم گفت: «در عالم سیاست هیچ چیز قطعی نیست.» این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره بحث نامزدی ابراهیم رئیسی هم توضیح داد: «من خودم هم که چند بار شخصاً با آقای رئیسی صحبت کردم، ایشان گفت من نمی‌آیم، اما عالم سیاست اصلاً این جزمیت ها را ندارد؛ این‌که فردا چه اتفاقی می‌افتد و یا پس فردا چه اتفاقی می‌افتد.» شخص دیگری که باهنر به وضعیت او اشاره کرد، محمدباقر قالیباف بود. او درباره اقدامات قالیباف ابراز عقیده کرد: «رفتارهایی که دیده می‌شود بیش از آنکه به رئیس قوه مقننه شبیه باشد به نامزد ریاست‌ جمهوری می‌آید.» باهنر درباره اینکه در صورت نامزدی همزمان آقایان رئیسی و قالیباف، تکلیف اجماع اصولگرایان چه خواهد شد نیز گفت: «الان اسامی اصولگراها زیاد دارد مطرح می‌شود. در مجلس یک نفر می‌گفت ما پنج نفر کاندیدای ریاست جمهوری داریم. اما بنده می‌گویم اگر آقای رئیسی بیاید، قاعدتاً اجماع خیلی سریع انجام می‌شود و حتی من پیش‌بینی‌ام این است که مثلاً آقای قالیباف هم ممکن است یکسری مقاومت‌هایی بکند، ولی نهایتاً همراه می‌شود، ولی اگر رئیسی نیاید، آن وقت من اجماع در جامعه اصولگرایی را خیلی سخت می‌بینم و نگرانم که اصلاً داستان سال ۹۲ تکرار شود.» وی درباره احتمال نامزدی اسحاق جهانگیری هم گفت: «به نظرم اگر در میان اصلاح‌طلبان اجماع نسبی بر او ایجاد شود و از آقای جهانگیری بخواهند که بیاید، نامزد می‌شود.»
باهنر درباره گزینه نظامی برای ریاست جمهوری هم ابراز عقیده کرد: «از نظر قانون، نظامی می‌تواند کاندیدا شود، از نظر فضا من خودم شخصاً معتقدم ما انتخابات ریاست جمهوری را صنفی نکنیم، چه مثبت و چه منفی. یعنی اینکه می‌گوییم رئیس جمهوری ما نباید نظامی باشد. نه، من اصلاً اعتقادی ندارم. از آن طرف می‌گوییم باید نظامی باشد، اصلاً اعتقادی ندارم. رئیس جمهوری ما نباید سمنانی باشد، چون ما دو تا رئیس جمهوری سمنانی داشتیم، سومی هم سمنانی باشد، خب باشد. حتی این سؤال هم بعضی‌ها می‌پرسند که رئیس جمهور ما آخوند باشد یا نباشد؟ من می‌خواهم بگویم ما اصلاً نباید صنفی‌اش کنیم. یک نظامی ممکن باشد، همین الان هم ممکن است یک نفر  نظامی باشد و مملکت را هم خوب بتواند ببرد جلو. یک موقعی هم یک نظامی باشد بی‌عُرضه باشد و دوباره اوضاع را خراب‌تر کند.»
وی در پایان این گفت‌وگو ارزیابی‌اش از مجلس یازدهم را هم این گونه بیان کرد؛ «همه مجالس تا خودشان را بخواهند پیدا کنند، طول می‌کشد. این مجلس یک مقدار بیشتر طول کشیده و الان هم خیلی گرفتارند، یعنی بودجه ۱۴۰۰ را چون یک مقدار مسلطم و بلدم، من رادیو را گوش می‌دهم یا بحث‌هایی که آقایان می‌کنند، خیلی دلم برایشان می‌سوزد و دعا می‌کنم که ان‌شاءالله موفق باشند. اصولاً مجلس این طوری است. روزهای اول که نماینده‌ها می‌آیند، همه شنگول و سرحال هستند و می‌گویند ما دو تا را چهار تا می‌کنیم و چهار تا را هشت تا می‌کنیم و هشت تا را 15 تا می‌کنیم. بعد از یک مدتی می‌آیند و می‌بینند خبری نیست. آن وقت بعضی‌ها پشیمان می‌شوند. از همین مجلسی‌ها تا به حال چند نفرشان آمده‌اند پیش من و می‌گویند ما اصلاً غلط کردیم آمدیم مجلس.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7583/1/571458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها