امتیازهای حمایتی سازمان سینمایی و سینماداران تنور اکران نوروزی را داغ می‌کند؟

بالا رفتن انگیزه صاحبان فیلم‌ها و یک نگرانی


غلامرضا موسوی
تهیه‌کننده سینما
امسال رقابت‌های نوروزی به دلیل کرونا شکل و شمایلی تازه پیدا کرده است. این شیوه جدید را باید شناخت و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را همانند دیگر همکارانشان در جهان درک کرد. سال‌هاست که اکران نوروزی یکی از پرطرفدارترین اکران‌های سینمایی است. سال‌هاست که برنامه اکران نوروزی با کلی برنامه‌ریزی و گه‌گاه برنامه‌نویسی همراه است و حتی در بسیاری از موارد با توسل به پارتی مواجه است، چرا که تعطیلات 15 تا 20 روزه بهترین فرصت را برای فیلم‌ها و سالن‌ها فراهم می‌کند که بتوانند با استفاده از این وقت آزاد تماشاگران را به سالن‌های سینما جلب کنند. 3 سال قبل ایام عید استقبال به قدری بالا بود که تنها بلیت فروش اینترنتی کشورمان بارها و بارها هنگ کرد. همان جا بود که در مقابل اعلام نگرانی من به عنوان مسئولی صنفی نسبت به این مسأله، امکان افزایش فروش اینترنتی فراهم شد و بعد از آن در زمان مسئولیت دکتر حسین انتظامی شاهد شکسته شدن انحصار بلیت فروش اینترنتی بودیم و الان علاوه بر سامانه اینترنتی سابق با دو شبکه ایران تیک و گیشه هفت هم رو به رو هستیم.
اما امسال اگرچه سه فروشنده اینترنتی بلیت داریم اما برای اکران معلوم نیست که فیلم‌هایی داشته باشیم که این سه بتوانند به طریق اولی پاسخگوی مردم باشند. امسال تهیه‌کنندگان با تردید به اکران فیلمشان در ایام نوروز فکر می‌کنند. به گونه‌ای که هم سینماداران و هم سازمان سینمایی کشور برای تشویق تهیه‌کنندگان جهت اکران فیلم‌های پرمخاطب، امکانات تشویقی قائل شده است. سینماها اعلام کرده‌اند که آماده‌اند برای فیلم‌های با فروش متوسط بالا، تا 5 دقیقه آگهی رایگان به نفع صاحبان فیلم پخش کنند. این اقدام می‌تواند برای فیلم‌های پرفروش به شرط بازاریابی صحیح 40 تا صددرصد هزینه را تأمین کند. بسته به اینکه تهیه‌کننده و پخش بتواند با چه کسانی به عنوان اسپانسر به تفاهم برسد و طبیعتاً تمام وجه متعلق به سرمایه‌گذاران و تهیه‌کننده خواهد بود.
سازمان سینمایی هم همان‌گونه که اعلام کرده برای هر فیلم 200 میلیون تومان بودجه تبلیغاتی در نظر گرفته است تا فیلم‌ها بتوانند خودشان را به مردم ارائه کنند. این حمایت تشویقی علاوه بر 2 تا 5 درصدی است که به سالن‌ها برای مساعدت در ایام کرونا پرداخت می‌شود. 50 درصد این مبلغ 2 تا 5 درصد به تهیه‌کنندگان تعلق می‌گیرد. نکته جالب‌تر اینکه حتی اگر به دلیلی سالن‌های سینما تعطیل شوند سهم صاحبان فیلم‌ها به آنها پرداخت خواهد شد. با توجه به شرایطی که سینماداران و سازمان سینمایی برای جذب فیلم‌های پرمخاطب درنظر گرفته‌اند برخی از تهیه‌کنندگان جهت اکران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند اما نگرانی آنها تعطیلی سالن‌ها در شرایط نارنجی شدن احتمالی تهران و برخی از شهرستان‌های بزرگ است. جشنواره ملی فیلم فجر نشان داد که در صورت نمایش فیلم‌های پرمخاطب و اصطلاحاً جذاب تماشاگران با توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از نمایش فیلم در سالن‌ها  استقبال می‌کنند و البته سالن‌های سینما نیز در ایام جشنواره نشان دادند که می‌توانند به بهترین شکل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. به هر حال سالن‌های سینما همانند دیگر مراکز تجمع تا حداقل اواسط واکسیناسیون کامل به گونه‌ای که باید و شاید مورد اقبال کامل تماشاگران قرار نخواهند گرفت. واکسیناسیون که سرعت بگیرد و طبیعتاً مرگ و میرهای کرونا که کاهش یابد ترس مردم خواهد ریخت و سالن‌های سینما به شرط اکران فیلم‌های جذاب و پرمخاطب به تدریج به جایگاه قدیمی خود دست خواهد یافت و مردم همچنان ترجیح خواهند داد که فیلم را در سالن‌های سینما ببینند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/20/571435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها