نخستین دوره جایزه ملی عارف به پاسداشت عارف قزوینی برگزار شد

نشانی به افتخار ترانه سرای ملی ایران


گروه فرهنگی / نخستین دوره جایزه ملی عارف به پاسداشت عارف قزوینی شاعر، ترانه‌سرا، تصنیف‌ساز و موسیقیدان نامدار ایرانی و با میزبانی شهر قزوین برگزار شد؛ مراسمی که عصر پنجشنبه و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان، نفرات برتر این رویداد هنری را معرفی کرد. فراخوان این جایزه بهمن ماه منتشر شد و یکی از اهداف آن حمایت و پشتیبانی از تولیدات هنری در زمینه تصنیف و ترانه در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که در دوره نخست توانست با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شود. سید حسین میثمی دبیر این جایزه و هیأت داوران آن متشکل از داریوش پیرنیاکان، دکتر هومان اسعدی، سیامک جهانگیری و رضا پرویززاده است که از میان ۲۸۷ اثر از ۱۴۶ هنرمند و از بیست استان کشور تعداد 25 اثر به بخش مسابقه راه یافت و در نهایت اثر هشت هنرمند از نگاه داوران انتخاب شدند و نفرات برتر در بخش تصنیف در رتبه‌های اول تا سوم و یک برگزیده و شایسته تقدیر و یک رتبه برتر و ۴ برگزیده در بخش آلبوم و تک آهنگ تجلیل شدند.
اما در مراسم اختتامیه این جایزه - جشنواره ای که در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم قزوین برگزار شد - از علی اکبر شکارچی نوازنده کمانچه و میرزا علی اکبر ثقفی قزوینی پیشکسوت موسیقی و ردیف خوان و محمود وکیل‌ها نوازنده سنتور تجلیل به عمل آمد و همچنین از کتاب اخبار عارف قزوینی در مطبوعات از دوره قاجار تا عصر حاضر تألیف و پژوهش مهدی نور محمدی نیز رونمایی شد. اجرای گروه موسیقی ونداد با قطعاتی از عارف و آواز علی‌اکبر شکارچی، اجرای کمانچه توسط استاد رضا پرویز‌زاده عضو هیأت داوران و همخوانی گروه محمد جلیل عندلیبی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در مراسم اختتامیه این جایزه به تنگناهای فراوان، مالی، فرهنگی، اقتصادی و حتی اجتماعی اشاره کرد و با وجود این مشکلات استقبال گسترده‌ای از این جشنواره صورت گرفت. محمد حسین اسماعیلی افزود: امروز معتقدیم مسیری که جشنواره عارف در پیش گرفته است در ابتدای راه خود قرار دارد و می تواند با جریان‌سازی، ایجاد پویایی و رفع رخوت از روزهای موسیقی ایرانی تأثیرگذاری خوبی در ارتقا و تعالی آثار تولید شده در کشور داشته باشد.
داریوش پیرنیاکان عضو هیأت داوران جشنواره در پیامی تصویری برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی در معرفی موسیقی اصیل ایرانی عارف قزوینی و سبک‌های موسیقی سنتی ما را اثربخش خواند و گفت: در سال‌های گذشته تصنیف به‌طور کلی از حافظه موسیقایی مردم ایران رفته و بسیاری از مردم عادی از آن فاصله گرفته بودند اما امروز شاهد استقبال دوباره مردم از این سبک هستیم و نباید اجازه دهیم که سبک موسیقی سنتی ما فقط به سلیقه و تمایلات گروهی خاص از مردم باشد. علی‌اکبر شکارچی نوازنده پیشکسوت کمانچه نیز گرامیداشت بزرگمردی چون عارف قزوینی که در تلخکامی روزگار اندوهی عمیق کشیده بود را جای بسی خوشحالی عنوان کرد: عارف قزوینی همدوره بسیاری از بزرگان بوده است، افرادی که زیر تیغ بودند و گلایه هم کردند ولی جادویی که عارف قزوینی انجام داد استفاده از موسیقی بود و توانست صدای اعتراض خود را در این قالب به گوش برساند و همه مردم به‌خاطر شعر و موسیقی عارف فقط به او اعتماد داشتند و نفس جادویی او در کنار ذهن خلاق و آزاده و مبارز او با هم در اثربخشی موسیقی آگاه بوده است. هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین هم پیامی به نخستین دوره جایزه ملی عارف قزوینی منتشر کرد. مهدیه سادات قافله باشی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در این مراسم خبر از نامگذاری دو معبر شهری به نام استاد میرزا علی‌اکبر خرم و استاد محمد وکیل‌ها از هنرمندان قزوینی داد. جشنواره جایزه ملی عارف با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران، خانه موسیقی ایران، استانداری و شهرداری و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
عارف قزوینی، زبان تحولات تاریخ معاصر ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری دو رویداد جایزه ملی موسیقی عارف و «نشان ملی دبیر سیاقی» پیامی را منتشر کرد. در بخشی از متن پیام سیدعباس صالحی به این دو رویداد آمده است: «موسیقی ایرانی و زبان و ادبیات دو حلقه اثرگذار در زنجیره فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار می‌رود که استحکام بخش و مقوم هویت فرهنگی این سرزمین محسوب می‌شوند. حفظ، تقویت و گسترش این دو در جغرافیای فرهنگی کشور از اهمیت چشمگیری برخوردار است. مایه خرسندی است که این روزها دو رویداد بزرگ ملی به میزبانی استان فرهنگ مدار قزوین که از گذشته‌های دور تاکنون خاستگاه و مهد علم و ادب و فرهنگ و هنر بوده، در حال برگزاری است. جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی و نشان ملی دبیرسیاقی در حوزه زبان و ادب فارسی علاوه بر پاسداشت نام و آثار دو شخصیت اثرگذار تاریخ فرهنگی ایران زمین، در احیا و تقویت دو شاخصه مهم فرهنگ ایرانی یعنی موسیقی و زبان و ادب فارسی راهگشا خواهد بود. زنده یاد عارف قزوینی از نامداران عرصه شعر و ترانه و تصنیف که نقش برجسته‌ای در بیان تحولات تاریخ معاصر ایران و حمایت از آزادیخواهی و عدالت‌طلبی داشت، برگزاری جایزه ملی عارف تقدیر از این مقام هنری و زمینه ساز حمایت از تولید تصانیف و تولیدات موسیقایی ارزشمند خواهد بود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/19/571426/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها