رئیسی خطاب به دادیاران و بازپرس‌ها:

صدور حکم بازداشت بر مبنای ادّله متقن و قطعی باشد


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بیست‌و‌سومین سفر استانی خود روز پنجشنبه به‌همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به آذربایجان غربی سفر کرد.
 رئیسی در ابتدای این سفر، از مجتمع فولاد ارومیه بازدید کرد و در جریان این بازدید که مسئولان استانی، سرمایه‌گذار مجتمع فولاد ارومیه و نماینده بانک عامل نیز حضور داشتند، با اشاره به ضرورت تعجیل در راه‌اندازی این مجتمع تولیدی گفت: با عنایت به اینکه در این مجتمع تولیدی ماشین‌آلات و تجهیزات کامل مستقر شده و تجهیز ۸۵ درصدی امکانات صورت گرفته، تأخیر در راه‌اندازی آن هیچ گونه توجیهی ندارد و همه مسئولان و دست‌اندرکاران باید برای در مدار تولید قرار گرفتن این مجتمع، همه ظرفیت‌ها را به کار بگیرند.
به‌گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه برای راه‌اندازی این واحد تولیدی، ضرب‌الاجل دوماهه تعیین کرد و گفت: بر مبنای قوانین موجود و دستورالعمل صادره، باید هرچه سریع‌تر مسائل مابین سرمایه‌گذار مجتمع فولاد ارومیه و بانک تسهیلات‌دهنده مرتفع شده و این واحد صنعتی ظرف دو ماه در مدار تولید و اشتغال قرار گیرد.
او در ادامه این سفر در جلسه شورای توسعه امنیت پایدار غرب و شمال غرب که با حضور استانداران، مسئولان بلندپایه امنیتی استان‎های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه برگزار شد، ارتقای وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان را یکی از راهکار‌های اصلی برای از بین بردن زمینه‎ها و بستر‌های ناامنی دانست و گفت: گزارشات بیانگر آن است که بخش‎های مختلف امنیتی و اطلاعاتی کشور توفیقات گسترده‎ای را در راستای برقراری امنیت در حوزه‌های مختلف در مناطق غربی و شمالغربی کشور داشته‌اند و بر‌همین مبنا باید با تحقق امنیت پایدار، این بهره‌مندی مردم منطقه از نعمت امنیت دائمی و همه‌جانبه باشد.
 رئیس دستگاه قضا همچنین در دیدار با نخبگان استان آذربایجان غربی، کمک‌های مؤمنانه مردم نسبت به اقشار ضعیف و کم درآمد در دوران شیوع کرونا قابل تقدیر دانست و با اشاره به دشمنی‌های دشمنان علیه مردم و نظام اسلامی ایران گفت: شرارت دشمنان و عناصر ضدانقلاب و گروه‌های مزدور علیه مردم ما به این سبب است که آنها نمی‌خواهند دین در جامعه ما جریان داشته باشد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نظام اسلامی با هیچگونه فقر و فساد و تبعیضی سازگاری ندارد، در خصوص مقوله روشنفکری گفت: روشنفکری آن نیست که جامعه ما را به‌سمت فرهنگ غربی هدایت کند بلکه روشنفکری به معنای دیده‌بانی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری و مشکلات است. او با تأکید بر این نکته که هاضمه نظام اسلامی فسادناپذیر است، گفت: سازمان‌ها و ادارات ما باید جلوه کارآمدی و گره‌گشایی از زندگی مردم باشند و چنانچه این سازمان‌ها خود گرفتار فساد شوند، در کار مردم گره خواهند انداخت و بدین ترتیب برای آنها مشکل مضاعف ایجاد می‌شود.
 رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان قضایی آذربایجان غربی، «علم و دانش» و «عدالت و تقوا» را دو شرط اصلی قضاوت عنوان کرد و افزود: هیچ فقیهی در طول تاریخ حیات تشیع از شرط عدالت و تقوا به‌عنوان شرایط قضاوت، تنزل نکرده است. اگر کوچکترین تنزلی در عدالت و تقوای قضات وجود داشته باشد، آن قاضی از مقام قضاوت منعزل است.
 رئیسی در ادامه به همه دادیاران، بازپرس‌ها و رؤسای دادگاه‌ها تأکید کرد که صدور حکم بازداشت را بر مبنای ادّله متقن و قطعی انجام دهند و توجه داشته باشند که هرگونه خدشه‌ای در دلایل ناظر بر بازداشت یک فرد به هیچوجه قابل قبول نیست و فارغ از موضوع تضمین قانونی برای جبران خسارت مادی فرد بازداشت شده، بُعد معنوی قضیه و خسارت وارده به آبرو و روحیه فرد بازداشت شده نیز مدنظر است.
درخواست امام جمعه مهاباد برای عفو زندانیان کرد
امام جمعه اهل تسنن مهاباد هم در دیدار با آیت‌الله رئیسی درخواست عفو و رأفت نسبت به برخی زندانیان کرد را مطرح کرد که در این مورد نیز رئیس قوه قضائیه موافقت کرد تا پس از بررسی پرونده‌ها، نسبت به آن اقدام شود.
در ادامه این سفر آیت‌الله رئیسی در دیدار با خانواده شهدای سردشت، با تأکید بر این نکته که حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود، گفت: مسئولان، مردم و بازماندگان حادثه سردشت باید پیوسته دادخواه آن باشند.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه عامل حادثه سردشت صدام جنایتکار بود، افزود: با وجود این حامیان صدام و غربی‌ها و اروپایی‌ها که بمب‌های شیمیایی و گاز خردل را در اختیار صدام گذاشتند، نیز باید محاکمه شوند و در وهله اول این محاکمه نزد وجدان بیدار جهانیان است. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: ما امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر هستیم و غرب در جایگاه متهم قرار دارد و غربی‌ها باید پاسخگو باشند که چگونه گاز خردل و مواد شیمیایی را در اختیار فرد جنایتکاری همچون صدام قرار دادند تا اینگونه به مردم در نقاط مختلف از جمله آذربایجان غربی و کردستان ایران و کردستان عراق آسیب برساند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی هم شرکت کرد و گفت: دشمنان تلاش داشتند با دمیدن در موضوع فساد بین مدیران جامعه ما، یک فضای بدبینی و ناامیدی در میان مردم ایجاد کنند؛ اما بر مبنای هدایت‌های رهبر معظم انقلاب امروز فضای غالب کشور فضای برخورد عملیاتی با فساد و مفاسد و ریشه‌کن کردن بسترهای فساد است و همین امر، اعتماد مردم به نظام اداری کشور را افزایش داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/3/571355/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها