رئیس جمهوری خطاب به اروپایی‌ها و امریکا:

وقت را تلف نکنید، تحریم‌ها را بردارید


گروه سیاسی/ رئیس جمهوری پنجشنبه گذشته در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که با شعار «همکاری اقتصادی منطقه‌ای در دوران پساکرونا» به‌صورت مجازی و با حضور سران 10 کشور عضو برگزار شد، تأکید کرد که امریکا موظف است با لغو همه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام بازگردد، زیرا این تکلیف دولتی است که او نقض عهد کرده است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را اولویتی مهم در پارادایم حاکم بر سیاست منطقه‌ای و بخش مهمی از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: با وجود پتانسیل تجاری بالا و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، تجارت درون منطقه‌ای میان کشورهای عضو، کماکان زیر 10 درصد است که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام روحانی در ابتدای سخنان خود، با تشکر از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به خاطر تلاش‌های مؤثر در دوره ریاست این کشور بر سازمان اکو و برگزاری این اجلاس، ابراز امیدواری کرد که نشست گام دیگری در راستای همگرایی، رفاه و سعادت ملل منطقه اکو و ارتقای جایگاه سازمان اکو باشد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) اولویتی مهم در پارادایم حاکم بر سیاست منطقه‌ای و بخش مهمی از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران است، اظهارکرد: سازمان اکو الزامات و شرایط لازم برای ارائه الگویی موفق از همگرایی منطقه‌ای را داراست.
او با اشاره به اینکه تاکنون گام‌های مهمی در مسیر ارتقای همکاری‌های اقتصادی در سازمان اکو برداشته شده است، افزود: البته در برخی حوزه‌های کلیدی همچون تجارت، دستاوردها کمتر از حد انتظار بوده است. با وجود پتانسیل تجاری بالا و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، تجارت درون منطقه‌ای کماکان زیر 10 درصد است که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. این نقیصه در سند چشم‌انداز 2025 اکو نیز بدرستی مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه می‌بایست بر عملیاتی کردن برنامه‌های مصوب سازمان اکو متمرکز شویم تا با سرعت مناسب در مسیر تحقق اهداف تعریف شده سازمان حرکت کنیم، پیشنهادهای ایران در این زمینه را ارائه کرد: تمرکز روی اجرایی کردن موافقتنامه‌های تجاری و یافتن راه‌های جدید برای توسعه و ترویج تجارت درون گروهی در منطقه اکو، فعال کردن بخش خصوصی برای رونق تجارت فی مابین، فعال‌سازی نهادهای موجود در اکو مانند بانک و بیمه اکو و رفع موانع همکاری‌های ترانزیتی.
روحانی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در عملیاتی کردن موافقتنامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن با حضور همه کشورهای عضو مشارکت فعال داشته و ظرفیت‌های شبکه حمل و نقلی خود در مناطق مجاور آب‌های آزاد در خلیج فارس و دریای عمان را به‌عنوان پل ارتباطی میان آسیای میانه با آب‌های بین‌المللی در اختیار اعضای اکو قرار دهد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از ناکامی‌های تلخ جامعه جهانی در دوره کرونا را عدم اقدام در مقابل کشیده شدن دامنه سیاست‌های یکجانبه گرایانه و تحریم‌های غیرقانونی به این حوزه دانست و گفت: جامعه بین‌المللی شاهد رویکرد غیرقانونی و جنگ تمام عیار اقتصادی دولت ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در چهارسال گذشته بوده است. این تحریم‌های ظالمانه، خسارات جبران‌ناپذیری به دولت و ملت ایران وارد کرده است.
او با اشاره به اینکه ایران بنابر دوراندیشی و عقلانیت توافقی که امریکا آن را نقض و برای نابودی آن حداکثر تلاش را کرد، کماکان حفظ کرده است، گفت: ایالات متحده امریکا موظف است با لغو همه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام برگردد زیرا این تکلیف دولتی است که او نقض عهد کرده است. جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام امریکا را قطعاً با اقدام پاسخ خواهد داد. مسیر بازگشت امریکا به برجام نیز روشن است و اگر اراده آن وجود داشته باشد، نیاز به هیچ مذاکره‌ای ندارد.
روحانی اعلام کرد: اقداماتِ غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده امریکا برای به زانو درآوردن ملت بزرگ ایران ناکام مانده و با وجود تحمل فشارهای سنگینِ اقتصادی، این ملت بزرگ با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت‌های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی از جمله در زمینه مقابله با کووید 19 و آثار و تبعات آن دست یافته است که نمونه بارز آن، اقدام برای ساخت واکسن کرونا با استفاده از دانش و تجربیات دانشمندان ایرانی است.
رئیس جمهوری گفت: در این راستا آماده همکاری با سایر کشورها بویژه کشورهای عضو اکو هستیم و همچنین آمادگی داریم در خصوص چگونگی مواجهه منطقه اکو با جهانِ پس از کرونا همکاری کنیم و بنیان‌هایی را برای همکاری پی بریزیم.
تأکید اردوغان بر لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران
رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این نشست خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران شد و گفت: پایان تحریم‌هایی که به‌صورت یکجانبه بر ایران اعمال شده، در رونق اقتصادی و ثبات منطقه نقش خواهد داشت. به‌گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان همچنین طرح چین موسوم به «یک کمربند - یک راه» را یک طرح برد-برد خواند و گفت که کار ساخت خط آهن استانبول - تهران - اسلام‌آباد در مراحل پایانی خود قرار دارد.
بهره‌برداری از 10 هزار میلیارد تومان طرح‌های ملی شهری
پنجشنبه گذشته علاوه بر نشست سران اکو، مراسم بهره‌برداری از 10 هزار میلیارد تومان طرح‌های ملی مدیریت شهری وزارت کشور نیز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، مراسمی که در آن روحانی به طرف‌های اروپایی برجام و نیز برخی در داخل هشدار داد که از عقلانیت سیاسی و تدبیر در تصمیم‌گیری در مسأله هسته‌ای ایران دور نشوند.
 رئیس جمهوری در این مراسم تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکان بازی سیاسی نیست و سه کشور اروپایی بفهمند که آژانس یک نهاد فنی است و اجازه دهند به کار فنی خود ادامه داده تا به این ترتیب توافق خوب اخیر ایران و آژانس نیز تداوم یابد.
روحانی با بیان اینکه علاقه‌مند بودیم با آژانس همکاری کنیم و در این دوره همکاری بسیار خوبی را هم با هم داشتیم که در گزارش‌های آژانس بر آنها تأکید شده است، افزود: اما به بعضی‌ها که فکرشان برای حرکت‌های درست کار نمی‌کند و متأسفانه از کشورهای اروپایی هم هستند، نصیحت می‌کنم این کار را نکنند و اجازه ندهند روابط بسیار خوبی و دوستانه ایران و آژانس تخریب شود.
روحانی گفت: البته اگر این نظارت با دلخواه آژانس فاصله دارد، مقصر آن امریکا و تحریم‌های این کشور علیه ایران است. اگر این تحریم‌ها رفع شود روابط با آژانس گرم‌تر می‌شود و بازرسان آن می‌توانند در چارچوب قانون بازرسی‌های مدنظر خود را انجام دهند.
او در ادامه با بیان اینکه 3 سال تمام در برابر تخلف‌ها و اقدامات تروریستی دولت قبلی امریکا، مقاومت و صبر کردیم، خطاب به اروپایی‌ها گفت: شما حتی در دوران کرونا هم به وظایف انسانی خود عمل نکردید و دولت قبلی امریکا به‌خاطر این رفتار خود باید در تاریخ شرمنده ملت ایران باشد.
روحانی با بیان اینکه اگر دولت جدید امریکا بخواهد اشتباهات دولت قبلی را جبران کند، راه را پیش روی او باز گذاشته‌ایم، گفت: بعضی دوستان می‌گفتند امریکا ابتدا باید خسارت‌هایی را که به ملت ایران زده، جبران کند، البته امریکا بیش از 200 میلیارد دلار به ایران خسارت زده است، اما گفتیم فعلاً مطالبه خسارت را برای مرحله بعدی می‌گذاریم، ابتدا با لغو تحریم و عمل به تعهدات حسن نیت خود را نشان دهند.
رئیس جمهوری با ذکر این جمله که «بوی کباب نمی‌آید، خر داغ می‌کنند»، گفت: برخی فکر می‌کنند، می‌توانند در شرایط جدید چیزی به برجام اضافه کنند اما باید بدانند که برجام کم و زیاد نمی‌شود، یک متن ثابت است و تمام شده است، مذاکره جدیدی در قالب برجام نخواهیم داشت و برجام در همان چارچوب مورد توافق، پیش روی ماست.
روحانی تصریح کرد: آنان که می‌خواهند مسائل را از طریق دیپلماسی حل کنند باید بدانند که راه آن برداشتن تحریم است، آنچه مانع دیپلماسی است، تحریم شماست، وقت را تلف نکنید. اتلاف وقت و امروز و فردا کردن به نفع هیچ کس نخواهد بود، اگر وقت تلف شود و فرصت از دست برود، مسئول مستقیم آن امریکا خواهد بود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ایران اعلام کرده که اگر تحریم لغو شود، بلافاصله به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
روحانی در آغاز سخنان خود در آیین افتتاح طرح‌های ملی مدیریت شهری در سراسر کشور، افتتاح بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در حوزه مدیریت شهری را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: شهرهای بزرگ با تراکم بالای جمعیت به اقدامات و کارهای زیادی نیاز دارد. حمل‌ونقل روان، محیط زیست سالم و خدمات شهری مناسب می‌تواند حرکت و گام خوبی برای تأمین رفاه مردم باشد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کار اصولی، مهندسی، دقیق و فکورانه، ماندگار خواهد بود، گفت: متأسفانه این روزها شاهد ساخت شهرهای جدید هستیم که این موارد رعایت نمی‌شود و ساختمان‌های بلند و بی‌قواره‌ای ساخته می‌شود که هدف آن فقط کسب درآمد است.او به اقدامات انجام شده در زمینه آب و فاضلاب و تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم اشاره کرد و گفت: در سال 93 روزهایی بود که نگران بودیم آب تهران قطع شود، اما خوشبختانه امروز کارهای بسیار بزرگی انجام شده و مردم با آرامش بیشتری می‌توانند زندگی کنند و مسئولان شهری و شورای شهر و همه دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند که مردم زندگی بهتری داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/3/571353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها