نخستین سالگرد درگذشت میرمحمدی برگزار شد

معتمد نظام، پیگیر امور مردم


گروه سیاسی/ آیین اولین سالگرد درگذشت مرحوم سیدمحمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور و دستیار ویژه دفتر مقام معظم رهبری، نماینده مردم قم در مجلس ششم و هفتم و استاد فقید دانشگاه علامه طباطبایی؛ سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه در مجموعه سرچشمه تهران به صورت برخط برگزار شد. به گزارش «ایران» در این آیین علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری‌اسلامی در بیان صفات و خصوصیات اخلاقی و مدیریتی مرحوم میرمحمدی و دیدگاه‌های وی سخنرانی کردند. در انتهای مراسم نیز حاج حسین شمسایی، شاعر و مداح اهل‌بیت نیز به مرثیه‌خوانی پرداخت. دکتر میرمحمدی که در سالروز تولد خود در ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، از چهره‌های معتمد رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت که جزو حلقه اول حزب جمهوری اسلامی نیز بود.
لاریجانی: میرمحمدی مواضع حق‌طلبانه داشت
علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در سخنان خود، با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب بار مسئولیت سنگینی برعهده مرحوم میرمحمدی بود، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم ، توجه به صراط مستقیم و به مسیر حقیقی انقلاب بود که در ایشان کاملاً بروز داشت.
او با بیان اینکه مسیر و مشرب او، پیروی از همان راهی بود که امام (ره) و مقام معظم رهبری پیشوای آن بودند، تصریح کرد: با وجود تشنجات سیاسی بالا در ابتدای انقلاب اسلامی که بعدها نیز بر حسب زمان و مقتضیات آن تکرار شد، ایشان همیشه یک مسیر روشن را از نظر سیاسی دنبال می‌کرد که همان مسیر صحیح انقلاب بود.
لاریجانی، میرمحمدی را شخصیت حق‌طلبی توصیف کرد که به همین خاطر در چارچوب یک دسته یا گروه نمی‌گنجید و افزود: چه در سال‌های اخیر که در دفتر مقام معظم رهبری مسئولیتی داشت و چه در مسئولیت‌های گذشته، در هر کسوتی ارتباطش را با مردم و طبقات مختلف حفظ می‌کرد و کسب نظر از آنان و پیگیری امور مختلف مردم را فراموش نمی‌کرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ایشان تشریفات مقامات را برنمی‌تافت و دوست داشت با مردم زندگی کند و زیست‌شان این گونه باشد، گفت: واقعاً یکی از دوستان بسیار نادر ما بود. ایشان برای کشور و انقلاب زحمت زیادی کشید. در مسیر انقلاب تلاش‌های نیکویی داشت.
نوبخت: دغدغه  میرمحمدی، احیای تمدن اسلامی بود
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مرحوم میرمحمدی را از نظر اداری و علم مدیریت، فرد صاحب نظری توصیف کرد و درباره تجربه حضور او در مجلس ششم هم گفت: ضمن اینکه ایشان از شخصیت‌های متدین و با اصل و نسب دینی و علمی بود، از نظر مشی سیاسی فراتر از جریان‌ها قرار داشت. در آن ایام از مقبولیت ایشان همین بس که برای نایب رئیسی مجلس ششم که مجلس بسیار پر فراز و فرودی بود، در رأی‌گیری هیأت رئیسه، رأی بسیار بالایی را از نمایندگان کسب کرد که آن هم به خاطر شخصیت خودش بود.
او اضافه کرد: اتفاقاً در همان مجلس در اوج منازعات سیاسی که چیزی جز لطمه به کشور وارد نمی‌شد، ایشان با جمعی از دوستان تشکلی با عنوان «تشکل فراجناحی برای رسیدگی به مسائل اساسی کشور» را ایجاد کرد که نشان می‌داد با وجود جریان‌های شناسنامه‌داری که فعال بودند، به عنوان فردی فراتر از جناح‌ها عمل کرد.
نوبخت ادامه داد: دکتر میرمحمدی با وجود دانش و جایگاه رفیعی که در میان سران و مقامات عالی نظام داشت، در سیاست، مشی و هدف خود را که همان احیای تمدن اسلامی بود، از خاطر نبرد و با جمعی از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی برای تشکیل حزب تمدن اسلامی، فعالیت بسیار ارزشمندی داشت.
ابوترابی فرد: میرمحمدی چهار دهه مورد اعتماد رهبری بود
امام جمعه موقت تهران هم با بیان اینکه دکتر میرمحمدی نزدیک به چهار دهه مورد اعتماد رهبر معظم و فرزانه‌ انقلاب اسلامی قرار داشت، اظهار کرد: آخرین مسئولیتی که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی به ایشان واگذار شد، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که به عنوان کارشناسی کارآزموده، باتجربه، آشنا با حوزه‌ قانون‌گذاری و دارای تجربه‌ طولانی در فهم مسائل و مشکلات اجرایی در این نهاد فعالیت کند.
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، افزود: او به عنوان یک عنصر فعال، باانگیزه و تأثیرگذار با اندوخته‌هایی که در اختیار داشت در موقعیت‌های مختلف، ایفای نقش می‌کرد. این کارنامه‌ ارزشمند و مؤثر همراه با سلامت، پاکدستی، صراحت کلام، ایستادگی بر اصول و مبانی و شالوده‌های فکری اعتقادی و سیاسی، راه را برای حرکت و پرواز او به سوی خدای سبحان هموار کرد.
نگاه جامع به اصل 44
محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مرحوم میرمحمدی را انسانی پاکدامن، مدیر با شهامت، مهربان و صمیمی توصیف کرد که همیشه در جلسات نقطه ‌نظرات خود را با صراحت و گاهی اوقات با استعاره و لطافت‌ مطرح می‌کرد که حتی سخنان تلخ هم به شیرینی شنیده می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت.
او، آن مرحوم را خستگی‌ناپذیر، امیدوار و مصمم توصیف و تأکید کرد: با نگاه پر دامنه و پر عمق به حکومت و حکومتگری، نهاد دولت را باور داشت و از تفکرات لیبرالی که بعضاً در دنیا رایج شده، کاملاً بری بود و بر مسئولیت‌پذیری دولت نسبت به مردم خیلی اهتمام داشت. زیرا این مسئولیت‌پذیری بسیار مهم است و وظایف دولت را نسبت به مردم و جامعه سنگین‌تر می‌کند.
ایروانی اضافه کرد: او در این چارچوب در حوزه‌ نظام‌های نظارتی و نظام اداری که حکومت اسلامی باید برقرار کند صاحب‌نظر بود و کارهای مطالعاتی و پژوهشی زیادی داشت که این مطالعات و تفکرات خود را به صورت کتاب هم تألیف کرده بود. این نگاه ویژه به نظام اداری باعث شد تا در بررسی‌ها و تهیه سیاست‌های کلی نظام اداری که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، سهم زیادی داشته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نگاه ایشان به اصل 44 قانون اساسی به خصوصی‌سازی محدود نمی‌شد، اظهار کرد: بلکه به جامعیت و کلیت اصل ۴۴ باور داشت و با شیوه‌ای از خصوصی‌سازی که منجر به رانت یا بهره‌مندی عده‌ای از آن شود، میانه‌ای نداشت. نگاهش مقابل نگاه فرصت‌طلبان در این حوزه بود و مردمی کردن اقتصاد، مورد نظرش بود. کسی که دنبال مردمی کردن اقتصاد باشد، کارش سنگین است. او به پیشرفت اعتقاد داشت که همان رشد به همراه عدالت است بدین معنی که هم رشد باشد و هم نابرابری را تشدید نکند.
تأکید مسیح مهاجری بر رفتار فراجناحی مرحوم میرمحمدی
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری ، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سخنان خود با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که می دانست دارد چه می‌کند، گفت: از همان ابتدای انقلاب وقتی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد در داخل تشکیلات حزب، ایشان در قسمت آرشیو مسئولیت داشت. در واقع ایشان آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود و با عمق مسائل انقلابی در آن دوران سر و کار داشت. به همین دلیل بود که وقتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهوری شدند ایشان را به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهوری منصوب کردند.
او با بیان اینکه آن مرحوم مورد اعتماد بزرگان انقلاب، بزرگان علما و همه‌ جناح‌های سیاسی بود، افزود: ویژگی سوم مرحوم آقای میرمحمدی، درک ماورای جناحی ایشان بود. وقتی مسائل و اختلاف سلیقه‌ای بین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله خامنه‌ای پیش آمد؛ ایشان با هر دو بود. چون تفکرش، تفکر ماورایی بود و می‌فهمید ارادت داشتن به هر دو بزرگوار، قابل جمع است. خیلی‌ها این را نفهمیدند و هنوز هم نمی‌فهمند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/2/571350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها