رئیس دفتر رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران:

حفظ و احیای برجام نیازمند اقدام عملی اروپا و امریکا و لغو تحریم ها است


رئیس دفتر رئیس جمهوری تلاش برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام را غیرسازنده دانست‌ و در تشریح تماس تلفنی حسن روحانی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم گفت که طی آن علاقه‌مندی اروپا به حفظ برجام به ایران اعلام شد. او که به نظر می‌آید امیدوار به رخدادهای خوب در مورد FATF است، گفت گزارشات خوبی از جلسه مجمع تشخیص مصلحت به گوش می‌رسد و ابراز امیدواری کرد که تعامل دولت و مجمع ادامه پیدا کند.
به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت درباره تلاش برای تصویب قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در شورای حکام، گفت: این قطعنامه را که به گفته خودشان خیلی از بندهای آن اصلاح و نرم شده است غیرسازنده تلقی می‌کنیم که به نوع مذاکرات ما در برجام و تعامل با آژانس تأثیر می‌گذارد و تا دیر نشده باید اصلاح شود.
او در مورد محتوای تماس تلفنی مکرون و رئیس جمهوری کشورمان گفت: در این تماس یک ساعت و نیمه درباره موضوعات مختلف از جمله برجام صحبت شد. مکرون گفت اروپا و امریکا علاقه‌مند به حفظ برجام هستند، اما تعداد تحریم‌ها زیاد است و ۱۵۰۰ تحریم فقط در دوره ترامپ بوده است، اما با این حال توقع ما این است که تحریم‌ها برداشته شود. اروپا و امریکا باید یک گام عملی بردارند تا ما هم در مقابل اقدام عملی انجام دهیم. اختلاف نظری در این زمینه با مکرون وجود داشت، ولی قرار بر این شد که درباره ایده‌هایی که مطرح شده است، بیشتر فکر کنیم. واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا مکرون پیشنهادهای سال قبل خود را دوباره مطرح کرده است، بیان کرد: شرایط حال حاضر با سال قبل فرق می‌کند. در آن مقطع ترامپ نمی‌خواست به برجام برگردد، اما در حال حاضر نوع مذاکرات متفاوت است و پیشنهاد ما این است که اروپا اتفاقات پیش آمده در مورد برجام را جبران کند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در مورد بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اطلاعی ندارم که جلسه بررسی FATF به سال بعد موکول شده است یا خیر اما گزارشاتی که به ما می‌رسد گزارشات خوبی است و جلسات سازنده و کارشناسی در یک ماه گذشته در مجمع برگزار شده است. امیدواریم تعامل دولت و مجمع ادامه یابد تا مردم از نتیجه آن منتفع شوند.
اصلاً نمی‌خواهم کاندیدا شوم
واعظی همچنین درباره اظهارات منتسب به وی درباره گران کردن ارز توسط دولت گفت: من گفته بودم که ارز ۲۷ هزار تومانی برای دولت گران است، اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که کالاهای اساسی و اولیه را وارد کنیم، اما عده‌ای آگاهانه شیطنت کرده و حرف‌های مرا عوض کردند، در حالی که من در این سال‌ها بارها گفته‌ام که نرخ ارز واقعی نبوده و باید کاهش یابد. شاید فکر کردند که دلیل سفر من، انتخاباتی است، بنابراین آن کار غیراخلاقی را انجام دادند. عده‌ای اصرار دارند که تکذیبه‌ای که من اعلام کرده‌ام درست نیست. حتی نماینده‌ای شعر می‌خواند و حرف‌های بی ربط می‌زند در حالی که باید مؤدب بوده و حرف‌های درست بزند.او در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کاندیدا شدن در انتخابات را دارید یا نه، گفت: من اصلاً نمی‌خواهم کاندیدا شوم.
واعظی همچنین درباره تنظیم اجناس مورد نیاز مردم در شب عید بیان کرد: در جلسه هیأت دولت رئیس جمهوری درباره لزوم تهیه اجناس مورد نیاز مردم برای عید صحبت کردند و همچنین دستورالعمل هم برای ماه رمضان به وزارت کشاورزی و صمت دادند. در جلسه ستاد اقتصادی دولت هم موضوع بررسی می‌شود. وزارت صمت برای تهیه روغن مورد نیاز مردم و کشاورزی هم برای تهیه مرغ مورد نیاز مردم مسئولیت دارند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پایان درباره اقدامات دولت بایدن برای احیای برجام و انتصاب ریچارد نفیو در دولت بایدن گفت: برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی مسئول در امریکا باشد، موضع ما در برجام مشخص است و عمل آنها برای ما اهمیت دارد. خود آنها گفتند قصد بازگشت به برجام را دارند و مهم‌ترین موضع ما هم این است که آنها به صحبت‌های خود عمل کنند تا ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. آنها می‌گویند به زمان احتیاج دارند، اما ما به هر حال بر مواضع خود ایستاده‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7581/1/571241/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها