به نام تاریخ



13 اسفند
سال 1923 در چنین روزی نخستین شماره تایم در نیویورک منتشر شد. تایم اکنون یکی از معتبرترین مجله‌های جهان است و با انتخاب چهره‌های سال شهرت دارد.
تولدها
پانته آ بهرام: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1348 در چنین روزی متولد شد. پانته آ بهرام کارش را از سال 1367 با بازی در تئاتر آغاز کرد و «آتقی و شهر خیال»، «مرگ یزدگرد»، «زمستان 66»، «رقص کاغذپاره»، «یک دقیقه تا سکوت»، «رازها و دروغ ها»، «شب هزار و یکم»، «شکلک»، «زمزمه مردگان»، «منطقه اشغال شده»، «نورا»، «افسون معبد سوخته» و «یک دقیقه و سیزده ثانیه» از نمایش‌هایی است که با بازی او روی صحنه رفته‌اند. فیلم‌های «زشت و زیبا»، «عینک دودی»، «چهارشنبه سوری»، «بچه‌های ابدی»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «خواب‌های دنباله دار»، «اسب حیوان نجیبی است»، «من مادر هستم»، «روز روشن»، «بیگانه»، «طبقه حساس»، «کوچه بی‌نام»، «گذر موقت» و «شنای پروانه» و سریال‌های «مسافر»، «پلیس جوان»، «زیر هشت»، «تعبیر وارونه یک رویا» و «دلدادگان» دیگر کارهایی است که با بازی او دیده‌ایم.
    مجتبی راعی کارگردان، علاءالدین طباطبایی زبان شناس و مترجم، لن وایزمن نویسنده امریکایی، آنتون صقال شاعر سوری، برونو بوزتو انیماتور ایتالیایی، جسیکا بیل بازیگر امریکایی، مرجان محتشم بازیگر، نادر رجب‌پور بازیگر، مجید صادقانی نویسنده، بهاره رضایی شاعر، ابوالقاسم فقیری داستان نویس و حسین قنواتی شاعر هم متولد امروز هستند.
‌درگذشت ها
فاطمه سیاح: یکی از نخستین منتقدان ادبی ایران سال 1326 درگذشت. فاطمه سیاح متولد سال 1281 بود و در شهر مسکو به دنیا آمد اما به‌دلیل علاقه به زبان و ادبیات فارسی در این رشته تحصیل کرد و پس از سفر به ایران عضو کنگره فردوسی شد. سیاح در دانشگاه تهران کرسی نقد ادبی و ادبیات تطبیقی را پایه‌گذاری کرد و سال‌ها استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بود و چهره‌هایی چون سیمین دانشور از شاگردانش بودند. محمد دهقانی نویسنده و منتقد ادبی او را تنها منتقد ادبی واقعی زمان خود می‌داند. سیاح مقاله‌های مختلفی درباره فردوسی و شاهنامه و تاریح ادبیات ایران نوشت که در کتاب «نقد و سیاحت» منتشر شدند.
هرژه: کارتونیست مشهور بلژیکی و خالق «تن تن» سال 1983 در چنین روزی درگذشت. هرژه سال 1907 به دنیا آمده بود و نخستین مجموعه کمیک‌هایش با نام «ماجراهای توتو» سال 1926 منتشر شدند و از سال 1929 شروع به خلق شخصیت و نوشتن داستان‌های «تن تن و میلو» کرد. نخستین سری این آثار با نام‌های «تن تن در شوروی شوراها»، «تن تن در کنگو» و «تن تن در امریکا» منتشر شدند و مورد توجه قرار گرفتند. سال 1946 نشریه تن تن را منتشر  و ماجراهای تن تن را به‌صورت دنباله دار در آن منتشر کرد. تن تن و میلو همچنان جزو محبوب‌ترین کمیک‌های جهان هستند هرچند که گفته می‌شود هرژه اواخر عمر از این شخصیت زده شده بود.
مهین کسمایی: دوبلور مشهور و خوش صدای ایران سال 1395 درگذشت. مهین کسمایی متولد 1309 و برادرزاده علی کسمایی پدر دوبله ایران بود. از سال 1331 با دعوت عمویش وارد کار دوبله شد و به علت تسلط و صدای خوبش خیلی زود یکی از گویندگان درجه اول ایران شد. او دوبلور ثابت آدری هپبورن بود و به جای بازیگرانی مانند بریژیت باردو، دایان کیتون، اینگرید برگمن، ویجینتی مالا و کلودیا کاردیناله صحبت کرد و صدای او را در فیلم‌های ایرانی به جای فریماه فرجامی، زهرا حاتمی و آهو خردمند شنیدیم. صدای او در فیلم «بانوی زیبای من» یکی از کارهای به یادماندنی دوبله ایران است و حتماً صدایش را در فیلم «مادر» به جای «فریماه فرجامی» به یاد دارید. کسمایی گوینده تیتراژ انیمیشن «بابالنگ دراز» هم بود.
مارگریت دوراس: نویسنده فرانسوی که به «بانوی داستان‌نویسی مدرن» شهرت داشت سال 1996 درگذشت. مارگریت دوراس سال 1914 به دنیا آمده بود و سال 1943 اولین رمانش با نام «بی شرمان» منتشر شد. سال 1950 «سدی بر اقیانوس آرام» را نوشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و با نوشتن فیلمنامه فیلم «هیروشیما عشق من» بیشتر به شهرت رسید و نامزد دریافت جایزه اسکار شد. کتاب‌های «کشتیبان جبل الطارق»، «باغ گذر»، «مدراتو کانتابیله»، «پل‌های منطقه سن»، «ساعت ده و نیم شب»، «غیبتی بسیار طولانی»، «نایب کنسول»، «معشوق انگلیسی»، «عشق»، «مردی نشسته در راهرو»، «تابستان 80» و «عاشقی از چین شمالی» کتاب‌هایی است که از دوراس منتشر شده است. او جایزه ادبی گنکور را در سال 1984 برای رمان «عاشق» به دست آورد.
   سالروز درگذشت یاور همدانی شاعر، زینب النسا شاعر و آرتور کستلر نویسنده مجارستانی هم امروز است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7580/20/571206/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها