کارشناسان در گفت‌وگو با «ایران»:

توسعه زیر ساخت‌ها در دولت تدبیر و امید رشد استارتاپ ها را رقم زد



سوسن صادقی
خبرنگار
این روزها دیگر استارتاپ‌ها جزو کسب و کارهایی هستند که جای پای خود را در کشور باز کرده و در اقتصاد دیجیتال نقش بازی می‌کنند؛ اما استارتاپ‌ها چه میزان در دولت یازدهم و دوازهم رشد کرده است و چه عواملی باعث شد تا شاهد رشد استارتاپ‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم باشیم. مسئولان و کارشناسان در این باره به «ایران» می‌گویند.
وجود 5 هزار استارتاپ نتیجه توسعه زیرساخت
مهدی محمدی دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتقاد دارد که در کل تعداد شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌ها پیش از دولت یازدهم و دوازدهم زیر عدد 100 بود و می‌توان گفت در این دولت بود که تمام این بخش‌ها رشد کرد.
محمدی با بیان اینکه کارها را تقریباً از صفر شروع کردیم، گفت: اکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان نزدیک به 6 هزار، شرکت‌های خلاق به عدد 1400 و استارتاپ‌ها نزدیک به 5 هزار رسیده که تمام اینها در طول نزدیک به 8 سال انجام شده است.وی افزود: رشد استارتاپ‌ها و دیگر بخش‌ها مانند شرکت‌های دانش بنیان و... در این دولت طبیعی بوده است چون توسعه زیرساخت‌های مخابراتی شبکه‌های ارتباطی3G و 4G در کشور، در این دولت رخ داد. از سوی دیگر تلفن همراه هوشمند در دنیا توسعه یافت و همین عوامل باعث شد که استارتاپ‌ها بسرعت شکل بگیرند و همین اتفاق را ما نیز د رکشورمان با استفاده از تلفن همراه هوشمند شاهد بودیم البته در کنار آنها نباید حمایت‌های خوبی هم که دولت در این سال‌ها ار استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کرد، نادیده گرفت.
فرانک ابوالمعصوم مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیکی ایران نیز گفت: اگر بخواهیم اعطای اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) را برای رشد کسب و کارها ملاک قرار دهیم، باید گفت که نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت خود را از سال 89 آغاز کرد و تا سال 92 تعداد اندکی از کسب و کارها برای احراز هویت مکانی و اعتماد خریداران اقدام کرده بودند اما این عدد از سال93 روند رشد به خود گرفت.
ابوالمعصوم افزود: طبق آماری که وجود دارد تا پایان نیمه اول سال 99 در مجموع 75 هزار و 827 اینماد به کسب و کارها اعطا شده است. اینماد طبق آمارهای موجود در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سال 93، 279 درصد رشد را نشان می‌دهد. این رشد در سال های94 و 95 به ترتیب 66 و 63 درصد بود و تقریباً به اشباع رسید به صورتی که در سال 96 با 5 درصد رشد منفی هم روبه‌رو شدیم.
وی در ادامه گفت: آمار دریافت اینماد نشان می‌دهد که در سال 97، 35 درصد و در سال 98، 9 درصد رشد را شاهد بودیم و البته در نیمه اول سال 99 هم شاهد رشد 11 درصدی اینماد بودیم و اینها همه نشان می‌دهد که کسب و کارهای مجازی تجارت الکترونیکی در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفته و رشد یافته است.مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیکی ایران معتقد است که این رشد در این سال‌ها به عوامل متعددی مانند رشد زیرساخت‌های راه‌اندازی کسب و کارها، ارائه اینماد از حداقل 5 روز به چند ساعت، رسیدگی به شکایات و... برمی‌گردد.
دولت تدبیر و امید حامی استارتاپ‌ها
رضا الفت نسب، عضو هیأت مدیره کسب و کارهای مجازی نیز اعتقاد دارد کسب و کارها پیش از سال 91 در کشور اندکی شکل گرفته بودند اما بعد از این سال و با اعطای اینماد به کسب و کارها و به رسمیت شناخته شدن استارتاپ‌ها در کشور، رشد در این حوزه آغاز شد اما بیشترین رشد کمی و کیفی را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم و به قدری این رشد در این دولت تدبیر و امید مشهود است که پیش از آن شاهد چنین رشدی در این عرصه نبودیم.
الفت نسب گفت: علت رشد کسب و کارهای مجازی و استارتاپ‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم به توسعه زیرساخت‌های تلفن همراه، افزایش سرعت اینترنت و رونق شبکه‌های اجتماعی در جهان و کشور ما برمی‌گردد.وی با بیان اینکه دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات بخصوص آذری جهرمی از حامیان سرسخت استارتاپ‌ها هستند، افزود: تلاش‌های این دو نهاد باعث شد در این 7 سال و اندی رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی شدت بگیرد و در این راستا با طرح‌های خوب و مثبتی که راه‌اندازی کردند، توانستند از این بخش حمایت کنند.این فعال کسب و کارهای مجازی اعتقاد دارد با وجود تمام کاستی‌هایی که در این سال‌ها وجود داشت، از نظر کمی و کیفی استارتاپ‌ها بخوبی رشد کردند و حتی اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز در این دولت پایه‌گذاری شد و اعضای این اتحادیه هم اکنون از مرز 2هزار عضو گذشته است.الفت نسب گفت: البته مشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد؛ به عنوان مثال در بخش خرده فروشی آنلاین هنوز حجم پایین است و در بهترین حالت به دو درصد رسیده که امیدواریم این دسته از مشکلات نیز با توسعه زیرساخت‌ها و... رفع شود.عادل طالبی، رئیس انجمن فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران نیز معتقد است بین سال‌های 91 تا 98 استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی بسرعت شکل گرفته است و به جرأت می‌توان گفت که این رشد در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.
طالبی گفت: حتی در دوره اول دولت آقای روحانی، سرمایه گذارهای داخلی و خارجی به سمت استارتاپ‌ها سرازیر و شتابدهنده‌ها در این سال‌ها فعال شدند و به شکل گیری و ادامه کار استارتاپ‌ها کمک کردند.
این فعال استارتاپی در ادامه گفت: در سال‌های 92 تا 98 دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات از استارتاپ‌ها حمایت کردند و اینها در رشد این بخش مؤثر بود. از سوی دیگر سازمان نصر کشور هم با برگزاری الکام استارز و تبلیغ برای سرمایه‌گذاری در این بخش نقش مثبتی در رشد آنها ایفا کرد. از سوی دیگر منتورها به‌خوبی با نشر کتاب‌های این حوزه به جوانان در راه‌اندازی استارتاپ‌ها کمک کردند و اگر در دوسال اخیر تحریم‌ها تشدید نمی‌یافت و کماکان سرمایه‌ها به سمت استارتاپ‌ها می‌رفت، اوضاع بهتر می‌شد.
وی اعتقاد دارد که از سال 98 رشد استارتاپ‌ها در کشور کند شد که علت آن هم تشدید تحریم، وجود مشکلات و ناامیدی و کاهش شدید سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه استارتاپ‌ها بود.
استراتژیست کسب و کارهای آنلاین گفت: اگر بخواهیم میزان کاهش رشد استارتاپ‌ها از سال 98 به بعد را ببینیم برگزاری الکام استارز از سوی نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌درستی مؤید این امر است، چرا که بیش از 90 درصد از استارتاپ‌هایی که در دور اول این رویداد حضور داشتند در رویداد سال 98 نبودند.
طالبی افزود: اما باید گفت در همین دو سال هم استارتاپ‌هایی که بین سال‌های 91 تا 95 به ثبات رسیده بودند توانستند نه تنها دوام بیاورند بلکه رشد هم کردند و حتی شرایط کرونا نیز به توسعه و رشد آنها کمک کرد ولی استارتاپ‌هایی که در دو سال اخیر با رفتن سرمایه به سمت بورس و سکه و... تورم با عدم جذب سرمایه، با مشکل روبه‌رو شدند.
وی اعتقاد دارد تنها بخشی که در این سال‌ها خیلی جدی گرفته نشد بحث رگولاتوری بود با اینکه دولت تسهیلگری و تلاش کرد تا در این بخش هم عملکردی قابل قبول داشته باشد اما آنچنان که باید می‌شد، اجرایی نشد.طالبی گفت: به‌عنوان مثال دولت به دستگاه‌های خود ابلاغ کرد که استارتاپ‌ها را با شکایت فیلتر نکنند و سعی کنند با تعامل مشکلات را حل کنند ولی در عمل این اتفاق به‌خوبی اجرایی نشد و هنوز دستگاه‌ها از استارتاپ‌ها شکایت می‌کنند و آنها فیلتر می‌شوند.طالبی به تعدد مجوزها هم اشاره کرد و افزود: امیدوارم در مدت باقی مانده از دولت تعدد صدور مجوزها برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی رفع شود. رگولاتوری موانع را کاهش دهد تا آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7580/17/571180/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها