بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله اعلام شد


ساری - سازمان دامپزشکی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از انجام تمامی آزمایش‌ها، تحلیل داده‌ها و طرح فرضیات مختلف به این نتیجه قطعی رسیده است که علت مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله بیماری بوتولیسم بوده است.  تلفات مشکوک پرندگان مهاجر تالاب میانکاله از نهم بهمن ماه امسال مشاهده شد و همچنان ادامه دارد.
طبق اعلام محیط زیست مازندران تا پایان وقت روز دوشنبه ۱۱ اسفند در مجموع بیش از ۱۹ هزار قطعه لاشه پرندگان تلف شده از سطح آب، لجنزارهای حاشیه و خشکی اطراف تالاب میانکاله جمع‌آوری شده است.
دامپزشکی کشور که پیش از این هم با توجه به تجربه مرگ مشکوک پرندگان میانکاله در سال ۹۸ احتمال بیماری بوتولیسم را برای دومین سال مطرح کرده بود، در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد، کارهای انجام شده برای رسیدن به این نتیجه قطعی را هم تشریح کرده است.
روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه خود مراحل ۱۳گانه‌ای را که این سازمان برای نتیجه‌گیری قطعی علت مرگ پرندگان مهاجر پیموده، تشریح نمود و از جمع‌آوری اطلاعات میدانی، تحلیل داده‌ها، تهیه تابلوی بالینی غالب پرندگان بیمار، تهیه تابلوی کالبدگشایی از پرندگان مریض و تازه تلف شده، ارزیابی خواص فیزیکو شیمیایی آب و رسوب میانکاله، ارزیابی اولیه تغییرات اکوسیستمی محل، انجام اپیدمیولوژی توصیفی، ارائه فرضیه‌های احتمالی، انجام تست‌های آزمایشگاهی برای تأیید یا رد فرضیه‌های احتمالی، تحلیل نتایج آزمایشگاهی دریافتی از آزمایشگاه‌های مجاز و معتبر برای تأیید یا رد فرضیه‌های احتمالی به‌عنوان بخشی از این مراحل یاد کرده است.
در این اطلاعیه تأکید شده است که اطلاعات میدانی برای انجام کارهای تحقیقاتی توسط نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی در قالب فرم‌های خاصی جمع‌آوری شده که در آن فاکتورهای محیطی، تخمین زمان شروع مرگ و میر، گونه‌های درگیر، سن و جنس پرندگان درگیر، تعداد پرندگان مریض یا مرده، جمعیت در معرض خطر، ویژگی‌های محل تلف شدن پرنده و تغییرات جمعیتی پرندگان جدیدی که وارد منطقه شدند، مورد توجه بوده است. دامپزشکی کشور پس از تشریح اقدامات میدانی و عملیاتی انجام شده، نتیجه‌گیری کرده است که با توجه به الگوریتم آزمایشگاهی در محورهای ششگانه بیماری‌های فرامرزی براساس تست‌های پیشرفته مولکولی، بیماری‌های باکتریایی با کشت در محیط‌های اختصاصی، مسمومیت‌های ناشی از سموم ارگانوفسفره، مسمومیت‌های ناشی از سموم ارگانوکلره، فلزات سنگین و بیوتوکسین و مطالعات میدانی عملیاتی انجام گرفته روی جمعیت حیات وحش دامی منطقه از جمله گراز یا خوک وحشی، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان تالاب میانکاله سم بیوتوکسین حساس به حرارت یا بوتولیسم بوده است.
این سازمان در عین حال آمادگی خود را برای مشارکت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی که «دارای صلاحیت و امکانات تشخیصی پیشرفته» انجام محورهای ششگانه آزمایشگاهی هستند، اعلام کرده است تا تحقیقات بیشتر انجام شود.به گزارش ایرنا، اعلام بوتولیسم به‌عنوان علت قطعی مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله در واقع تأیید فرضیه‌ای است که چند روز پس از آغاز تلفات پرندگان با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور به میانکاله و براساس تجربه سال ۹۸ مطرح شده بود. مرگ مشکوک پرندگان مهاجر تالاب میانکاله دومین سالی است که تکرار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7580/16/571178/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها