اعتراض شدید نماینده بافق به عملکرد هیأت رئیسه مجلس

آقای قالیباف! اینجا مجلس است نه پادگان


گروه سیاسی/ مجلس دیروز در حین رسیدگی به لایحه بودجه 1400 شاهد بحث نماینده بافق با رئیس مجلس بود که با تندتر شدن فضا؛ تعدادی از نمایندگان به هواخواهی محمدباقر قالیباف درآمدند.
محمدرضا صباغیان در جریان بررسی یک تبصره از بخش هزینه‌ای لایحه بودجه به عنوان مخالف پیشنهادی قصد صحبت داشت ولی در ابتدای آن خواستار بیان تذکری هم شد. قالیباف اما به مخالفت با او پرداخت و گفت که این موضوع تبدیل به رویه‌ای شده که نمایندگان در ابتدای صحبت‌های خود یک تذکر را بیان می‌کنند و از صباغیان خواست که توضیحاتش را به عنوان مخالف پیشنهاد بیان کند. صباغیان به این تذکر رئیس مجلس معترض شد و خطاب به او گفت: آقای قالیباف بگذارید حرفم را بزنم. یک رویه‌ای ایجاد کرده‌ایم که پیشنهاد دهنده باید در جایگاه هیأت رئیسه حاضر شده و نامش را بنویسد و به شما بگوید تا اجازه طرح پیشنهاد را بدهید. این ذلت و خواری نمایندگان است که باید به شما التماس کنند. او ادامه داد: از طرف دیگر یک رویه‌ای ایجاد کرده‌اید که پیشنهاد نمایندگان را از سیستم حذف می‌کنید. این مجلس دفعه اولی نیست که در آن بودجه بررسی می‌شود، آقای قالیباف اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست همه ما نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید، همه باید به وظایف نمایندگی‌مان عمل کنیم.
از اینجا به بعد اعتراض صباغیان به عملکرد رئیس مجلس شدت بیشتری به خود گرفت. او گفت: آقای قالیباف شما در مجلس یک حزب تشکیل داده‌اید که کسی نمی‌تواند حرف بزند، یک فراکسیون برای خود تشکیل داده‌اید آیین‌نامه هم به درستی اجرا نمی‌شود. شما یک نماینده مثل سایر نمایندگان هستید باید اجازه دهید که ما صحبت کنیم شما فقط مجری مجلس هستید.
فریاد صباغیان که بلند شد، نمایندگان هم دور صندلی او جمع شدند و آنان هم در واکنش به صحبت‌های این نماینده با صدای بلند اعتراض می‌کردند. با متشنج شدن صحن مجلس، امیرآبادی عضو هیأت رئیسه از نمایندگانی که اطراف صباغیان جمع شده بودند خواست که او را به آرامش دعوت کنند اما نماینده بافق همچنان به اعتراض خود ادامه داد و گفت: هیأت رئیسه حق حذف هیچ پیشنهادی را ندارد و باید طبق آیین‌نامه عمل کند.
اجازه دهید حرف مخالف شنیده شود
با پایان یافتن صحبت‌های صباغیان؛ قالیباف از نمایندگان خواست که اجازه دهند این نماینده صحبت‌هایش را مطرح کند. به گزارش خانه ملت، او گفت: اشکالاتی به حرف نماینده بافق وجود داشت که خود مجلس به آن عکس‌العمل نشان داد اما در عمل درخواست من این است که همیشه اجازه دهید حرف مخالف شنیده شود. او ادامه داد: البته آقای صباغیان هم باید قانون را رعایت کند، ایشان قرار بود در مقام مخالف صحبت کند اما تذکری بیان کرد که این خلاف آیین‌نامه است. درباره محتویات صحبت‌های ایشان چون خطاب به شخص بنده بود، حرفی نمی‌زنم.
بعد از این اتفاق، تعداد دیگری از نمایندگان به عنوان تذکر و یا در ابتدای صحبت‌هایشان به عنوان پیشنهاد دهنده مخالف و موافق از عملکرد قالیباف در مجلس دفاع کردند و گفتند که مجلس چشم و گوش مردم بوده و آزادترین اظهارات در آن انجام می‌شود. سیدجلیل میرمحمدی میبدی در دفاع از رئیس مجلس گفت: بنده از صحبت‌های آقای صباغیان درخصوص وجود مجلس پادگانی انتقاد دارم. افرادی چنین صحبتی می‌کنند که بیشترین تریبون را در اختیار داشته و بیشترین تذکر را داده‌اند؛ از این رو صمیمانه از رئیس مجلس عذرخواهی می‌کنم. علیرضا سلیمی نماینده محلات هم گفت که از این آزادتر مجلس در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد و البته همه می‌دانیم مجلس یازدهم قبل از اینکه آغاز شود، مورد هجمه بود. احد آزادیخواه نماینده ملایر هم در دفاع از مجلس گفت: مجلس یازدهم برای مردم جان می‌دهد لذا نباید صداهایی از این مجلس بیرون رود که سبب آسیب شود؛ اینکه گفته شود مجلس شبیه پادگان است، درست نیست.
وقتی که مجدداً صباغیان قصد طرح بیان پیشنهادی را داشت، تعدادی از نمایندگان در واکنش؛ با دو دو کردن مخالفت خود را با حرف‌های پیشین او نشان دادند.
مخالفت مجلس با تصویب لوایح اف ای تی اف در مجمع
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس، در نشست علنی نوبت دوم دیروز مجلس بیانیه 195 نفر از نمایندگان درخصوص تصمیم‌گیری برای لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را قرائت کرد.
به گزارش خانه ملت، در ابتدای این بیانیه آمده است: همزمان با اجرای برجام توسط ایران، فشارهای پنهان و آشکاری بر کشور وارد آمد تا یکی دیگر از خواسته‌های نظام سلطه یعنی «قواعد گروه اقدام ویژه مالی» (موسوم به FATF) پذیرفته شود. در فضای جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، خطرناک‌ترین بخش دستورات کاملاً سیاسی FATF، پیوستن به دو کنوانسیون استعماری است: یعنی مقابله با تأمین مالی تروریسم (موسوم به CFT) و مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی (موسوم به پالرمو). اینها مبنای «فشارهای شرطی» به ایرانی خواهد بود که در معرض تهاجم اقتصادی امریکا و هم پیمانان اوست.
در ادامه این بیانیه تأکید شده: متأسفانه با شروع بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی نشانی‌های غلط داده شد و مشکلاتی همچون عدم راه‌اندازی اینستکس، عدم امکان انعقاد قرارداد برای خرید ایرباس، عدم امکان خرید واکسن و عدم امکان پرداخت به مربیان فوتبال و از همه مهم‌تر نوسانات و افزایش نرخ ارز، به FATF ربط داده شد. اما هم‌اکنون پوچ بودن همه ادعاهای مذکور عیان شده است. در این بیانیه ذکر شده: روشن است که از منظر حقوق بین‌الملل، هر نوع تصویب ولو به اسم «الحاق مشروط»، به منزله عضویت در معاهده و پذیرش تکالیف مندرج در آن و لازم الاجرا بودن آن برای کشور است. شرط «عدم اجرا تا لغو تحریم‌ها»، صرفاً برای تسلیم دولت ایران، پیشنهاد شده و درحقیقت مصرف داخلی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7580/2/571121/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها