هشدار سخنگوی دولت نسبت به بسته شدن پنجره‌های فرصت

نوبت حسن نیت عملی امریکاست



گروه سیاسی/ سخنگوی دولت تأکید کرد که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلافات نیست. علی ربیعی با اشاره به رویدادهای روزهای اخیر مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، تصریح کرد که ایران حسن نیت خود را تاکنون نشان داده و آخرین نمونه آن هم توافق موقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و حالا نوبت طرف‌های برجام است که در عمل حسن نیت خود را نشان دهند. او در همین چارچوب نسبت به بسته شدن پنجره فرصت برای دولت امریکا هشدار داد و توضیح داد که چرا ایران پیشنهاد گفت‌وگو با اعضای 4+1 با حضور نماینده امریکا را رد کرده است.
ربیعی در نشست خبری هفتگی خود اما سخنانش را با توضیحی درباره اصول حاکم بر سیاست داخلی و  خارجی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم آغاز کرد و گفت: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل‌گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته‌ها این مهم را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، او ادامه داد: در سیاست خارجی دولت براساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است. دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تأمین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم‌های ضدانسانی، تأمین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و نیز تأمین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا را دنبال کرده است.
سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات منتهی به برجام از سال 92 در همین چارچوب و خروج ترامپ از برجام گفت: امروز که به اقرار مقامات دولت جدید امریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، برای امریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است. ما در طول این سال‌ها به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت امریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی‌ترین تحریم‌هایی که جهان به خاطر می‌آورد، اثبات کند.
دیپلماسی بدون صداقت آغاز نمی‌شود
سخنگوی دولت با بیان اینکه ما هم مانند بسیاری از ملت‌های دیگر باور داریم که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف جاری نیست، تأکید کرد: اما دیپلماسی نمی‌تواند بدون حسن نیت و نشان دادن صداقت آغاز شود. دولت امریکا تا امروز از برداشتن کوتاه‌ترین گامی که نشانگر تلاش برای اعتمادسازی باشد خودداری کرده است.
ربیعی تصریح کرد: دولت و مذاکره‌کنندگان ما به عنوان وکلای مردم در احقاق حق ضایع ‌شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه ساز و کارهای چندجانبه و چه از راه مجامع بین‌المللی کوتاه نخواهند آمد، اما هرگز تن به بازی بی‌پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت امریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم‌هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین‌المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می‌کند. وی افزود: ما آماده‌ایم که هر پیشنهاد عادلانه و صادقانه‌ای را برای حل این اختلاف بشنویم اما بیش از آن منتظریم که اقداماتی را در عمل ببینیم که می‌توانند به تدریج اعتماد ازدست‌رفته را بازسازی کنند.
انتظار ایران از طرف‌های برجام
سخنگوی دولت  با بیان اینکه توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ما در فرصت دادن به دیپلماسی بود، گفت: امروز انتظار داریم اعضای شرکت‌کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی برای اثبات حسن نیت بردارند. در اینجا نمی‌توانم از این هشدار صرف‌نظر کنم که اقدامی خلاف انتظار ما آثاری مخرب بر فرایندهای دیپلماتیک خواهد داشت و می‌تواند پنجره‌های فرصت را به سرعت ببندد.وی ادامه داد: همینطور انتظار داریم که همه طرف‌ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت‌ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده‌خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.
دلیل رد پیشنهاد گفت‌وگو با حضور امریکا
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت بررسی‌ها برای حضور امریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست این گروه و امریکا به عنوان مهمان ابتکاری، برای حل مسائل بود، اما از نظر ما زمان خوبی برای برگزاری چنین نشستی نیست. بدون لغو تحریم‌ها، ادعای امریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل قبول به نظر می‌رسد. ربیعی تصریح کرد: ما پیش از هر مذاکره‌ای باید نسبت به صداقت امریکا در جدیت آن برای بازگشت به تعهدات مطابق نص توافق برجام اطمینان پیدا کنیم. تنها معیار، گام‌های عملی دولت امریکاست. ما از هرگونه ابتکاری از جانب اعضای باقیمانده در برجام برای سوق‌ دادن امریکا به ارائه چنین اطمینانی به جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه به دیپلماسی به عنوان تنها راه حل خروج از بن‌بستی که امریکا آفریده پایبندیم، گفت: اما آغاز یک فرایند دیپلماتیک مؤثر به حداقلی از حسن نیت نیاز دارد که امریکا با امتناع از انجام تعهدات اولیه خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد از آن سر باز زده است. ما منتظر اقدام امریکا هستیم. دولت بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوتی داشته باشد. اولین قدم برای امریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است.
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایران به قطعنامه‌ ضدایرانی که در میان اعضای شورای حکام از سوی امریکا توزیع شده، گفت: هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد. در پاسخ به زمزمه کشورهای اروپایی، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد؛ از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.
گشایش‌های ارزی
ربیعی درباره آخرین وضعیت آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی، گفت: پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و گشایش‌های خوبی به وجود آمده است. بانک مرکزی با کره جنوبی و عراق توافقاتی در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل بشوند، انجام داده است.
وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز تأمین نماید، گفت: به طور طبیعی اولویت دولت و بانک مرکزی در استفاده از این منابع، در درجه اول برای تأمین کالاهای اساسی و تأمین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است. بر اساس مذاکرات صورت گرفته استفاده از منابع به صورت تدریجی انجام خواهد گرفت. در مورد کره جنوبی براساس تفاهم صورت گرفته دستور پرداخت یک میلیارد دلار به بانک کره داده شده است که در حال عملیاتی شدن است.
جهش ایرانی ویروس کرونا صحت ندارد
ربیعی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره برخی اظهارات در زمینه وجود کرونای جهش‌یافته ایرانی، تصریح کرد: واژه موتاسیون ایرانی یا جهش ایرانی ویروس کرونا که به نقل از نایب رئیس مجلس منتشر شده، درست نیست و صحت ندارد. تا امروز از میان گونه‌هایی که با مبدأ انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا وجود دارند، صرفاً واریانت انگلیسی در ایران مشاهده شده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمات کرونایی دولت با توجه به تعطیلات نوروز، گفت: تعیین تکلیف کلی سفرهای نوروزی در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص می‌شود.
انتقاد از مصوبه افزایش قیمت اینترنت
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره مصوبات اخیر مجلس در زمینه اینترنت و نگرانی‌های ایجاد شده درخصوص گرانی آن گفت: اپراتورهای ارتباطی در یک مدل بلندمدت ۱۵ساله با دولت قرار دارند و براساس این قرارداد؛ سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز و به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می‌آید. چگونه و در یک تصمیم بدون مطالعه عمیق مصوب کنیم که این ۲۸ درصد به ۳۸ درصد اضافه شود؟ چه حرمتی برای سرمایه‌گذاری قائل می‌شویم؟ آیا این خلاف سیاست‌های کلی نظام است یا نه؟ این تصمیم هزینه‌های قابل ‌توجهی به مردم وارد خواهد کرد. این هزینه‌ها هم در افزایش قیمت اینترنت به مردم وارد می‌شود و هم در توقف توسعه و عقب‌ماندگی کشور در پیشرفت در حوزه ارتباطات.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7580/2/571120/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها