روحانی در تازه ترین سخنان خود نسبت به برخی تحرکات و سخنان هشدار داد

نگذارید مردم مأیوس شوند

■با احساسات، هیجانات، فریاد و شعار نمی توان در برابر دشمن ایستاد ■آیا مشارکت حداکثری برای انتخاب رئیس جمهور یعنی اینکه مردم فردی را انتخاب کنند که از فردای انتخابات، تابلو و سیبل فحاشی و تهمت بشود ■ اصل 113 از بدیهیات و واضحات است و طبق آن رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است ■به عنوان رئیس جمهور بار بسیار سنگینی در اجرای اصل 113 قانون اساسی بر دوش خود احساس می‌کنم ■چند بار باید رهبر معظم انقلاب تکرار کنند که احترام، ادب و اخلاق اسلامی را مراعات کنید چرا گوش نمی‌کنیم؟

گروه سیاسی/ «دفاع از مقام و عنوان رئیس جمهوری نه به این دلیل که اکنون حسن روحانی رئیس جمهوری است، بلکه به این دلیل که رئیس جمهوری منتخب مردم است و مطابق قانون اساسی، مسئول اجرای قانون اساسی.» روحانی نطق خود در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت را به تبیین همین واقعیت اختصاص داد، در مقابل کسانی که به‌رغم تذکرهای مکرر رهبر معظم انقلاب، باز هم با فریاد و هیجان و احساسات و شعار با تصمیمات دولت برخورد می‌کنند؟ روحانی در این جلسه پرسید آیا منظور از این رفتارها، این است که مردم را از انتخاب و حضور در پای صندوق‌های رأی مأیوس کنند؟ او این هدفگذاری را تضعیف اراده مردم خواند و هشدار داد که «نگذارید مردم نسبت به آینده مأیوس شوند.»
با شعار نمی‌توان مقابل دشمن ایستاد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، وحدت و انسجام بویژه میان قوا را بزرگ‌ترین و مهمترین وظیفه در شرایط کنونی برشمرد و با بیان اینکه تنها وحدت، اتحاد و اراده مردم است که می‌تواند دشمن را شکست دهد، تأکید کرد که نگذارید مردم مأیوس شوند. اداره کشور و اجرای امور، کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و با احساسات، هیجانات، فریاد و شعار نمی‌توان در برابر دشمن ایستاد و باید با برنامه‌ریزی، کشور را اداره کرد.
روحانی گفت: چند بار باید رهبر معظم انقلاب تکرار کنند که احترام، ادب و اخلاق اسلامی را مراعات کنید چرا گوش نمی‌کنیم؟ اراده مردم را ضعیف نکنید و نگذارید مردم نسبت به آینده مأیوس شوند. همه باید شرایط حساس کنونی را درک کنند و آیا حق داریم با تریبونی که در اختیار ما است با اعصاب مردم بازی کنیم؟
او با بیان اینکه طبق اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است، افزود: نباید قانون اساسی را به تعطیل بکشانیم و بگذاریم تخریب شود اینکه به نام حسن روحانی اهانت می‌کنند مهم نیست، اما عنوان ریاست جمهوری را کسی حق ندارد تخریب کند.
دست‌های پشت پرده
برای مأیوس کردن مردم
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه می‌ترسم دستی در پشت پرده در کار باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مأیوس کند و بگوید شما مردم کاره‌ای نیستید، اظهارکرد: آیا مشارکت حداکثری برای انتخاب رئیس جمهوری یعنی اینکه مردم فردی را انتخاب کنند که از فردای انتخابات، تابلو و سیبل فحاشی و تهمت بشود؟
روحانی با بیان اینکه مطابق اصل 113 هر کجای قانون اساسی صدمه ببیند، رئیس جمهوری وظیفه دارد که فریاد بزند و از همه توان خود استفاده کند، تصریح کرد: در اصل 57 بر استقلال قوا تصریح شده است و هیچ قوه‌ای حق ندارد در امور قوه دیگر مداخله کند و قوای سه‌گانه از هم استقلال دارند، ضمن اینکه در اصل 60 قانون اساسی نیز تصریح شده که بجز مواردی که مسئولیت بر‌عهده رهبری است، کل امور اجرایی کشور بر عهده رئیس جمهور و وزرا قرار دارد، لذا نباید قانون اساسی به تعطیلی کشانده شود.
روحانی اضافه کرد: می‌ترسم دست‌هایی پشت پرده باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مأیوس کند و چنین القا کند که مردم کاره‌ای نیستند، لذا نباید بگذاریم چنین فکری توسعه پیدا کند و تمام کسانی که توسط مردم انتخاب می‌شوند یا طبق قانون انتصاب می‌شوند دارای احترام و جایگاه هستند.
قوای سه‌گانه نباید مقابل هم باشند
رئیس جمهوری با بیان اینکه شدت هجمه‌هایی که از پشت‌سر وارد می‌شود، به گونه‌ای است که شاید یادمان رفته در شرایط جنگ و تروریسم اقتصادی و نیز وضعیت سخت کرونا و تحریم قرار داریم، توصیه‌های رهبری برای رعایت احترام و ادب اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: چرا به این توصیه‌ها گوش داده نمی‌شود، وقتی مقام معظم رهبری نکته‌ای را تأکید می‌کنند باید برای همیشه آویزه گوش‌مان باشد.
او تأکید کرد: در شرایط حساس کنونی اتحاد و انسجام مخصوصاً بین قوای سه‌گانه بسیار اهمیت دارد و نباید روبه‌روی هم قرار بگیریم. باید کنار هم باشیم، نباید مچ‌گیری کنیم و بدانیم آنچه می‌تواند دشمن را شکست دهد، قانون نیست، بلکه وحدت و یکپارچگی است و الا نوشتن یک خط روی کاغذ که نمی‌تواند کاری کند.
دفاع از رویکرد دولت مقابل آژانس
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه کاری که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشورمان را زیر سؤال می‌برد، خطا و اشتباه است، گفت: در تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت چرا که همه بهانه دشمن پی‌ام‌دی بود و این دولت پرونده پی‌ام‌دی را مختومه کرد و این بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان بود.
روحانی با تأکید بر اینکه همه دنیا بدانند که ایران در برجام محکم حضور دارد، اظهار کرد: رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای به کرسی نشاندن حرف‌هایمان در دنیا و افکار عمومی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از صندلی اتهام روی صندلی مدعی بنشینیم و غیر از این مسیر دیگری وجود ندارد.
هوشمندی دولت در اجرای قانون
رئیس جمهوری با بیان اینکه قانون مجلس را بخوبی اجرا کردیم، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه در این مقطع نیز کار بسیار بزرگی بر مبنای تدبیر انجام داد به طوری که قانون را به طور کامل و صد درصدی اجرا کردیم، اما هنرمندانه و هوشمندانه و به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم اعلام کرد که ایران نمی‌خواهد فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهد و روزهای این هفته را می‌توان از روزهای ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست.
روحانی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی اتمی را مخدوش کند، بی‌تردید این کار بازی در زمین دشمن است و معلوم است که اهداف دیگران آنجا اجرا می‌شود.
روحانی خطاب به طرف‌های برجام، گفت: ما ملت، دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی‌کنیم و اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند می‌مانیم و این جزو اخلاق، دین و فرهنگ ملت ایران است. رئیس جمهوری با اشاره به آیات 56 تا 66 سوره انفال، اظهارداشت: خداوند در این آیات به طور کاملاً روشنی اخلاق، سیاست خارجی، سیاست داخلی، سیاست دفاعی و امنیتی و چگونگی معاهدات را بیان فرموده است و در این آیات به پیامبر(ص) می‌فرماید تو بارها با کفار عهد و پیمان بستی و پای پیمان خود ایستادی و آنها همواره پیمان‌شکنی کردند؛ اگر بعضی از این انقلابی‌های 2 آتشه افراطی، زمان پیغمبر بودند چه بسا به پیامبر(ص) می‌گفتند «تو دیروز رفتی با اینها عهد بستی و اینها عهد را شکاندند چرا دومرتبه عهد می‌بندی؟» اسلام دین صلح، پیمان و مصر بودن به عهد و پیمان است.
باقی ماندن برجام مدیون ملت ایران است
او خطاب به طرف‌های برجام اظهار کرد: ما برجام را امضا کرده و بخوبی پای آن ایستادیم. شما هم هیچ‌وقت به عهد و پیمان خود عمل نکردید و اگر امروز کسی اسم برجام را در دنیا ببرد، مدیون ملت ایران است و اینکه به دنبال حضور در برجام هستید، این صندلی را ما حفظ کردیم.
روحانی، مبنای بقا و نشاط برجام را دست برداشتن امریکا از تروریسم اقتصادی دانست و افزود: شما هنوز حساب‌های بانکی ایران را آزاد نکردید و در حالی که روز اول اعلام کردید در مسأله کرونا به همه کمک خواهیم کرد، هنوز این کار را نسبت به ایران انجام ندادید. لذا توقع داریم به همان حرف‌هایی که می‌زنید عمل کنید و دولت جدید امریکا عملیات تروریستی اقتصادی را متوقف کند و وقتی این کار انجام شد، راه باز می‌شود، صندلی هم سر جای خودش می‌آید و با هم حرف می‌زنیم. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول 11 ماه گذشته 9.5 میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری و 32 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است، این امر را به معنای شکست تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری دانست.
دریافت استوارنامه سفرای جدید
چهارشنبه سفرای جدید 5 کشور بولیوی، رومانی، اسلواکی، سنگال و غنا در تهران استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس جمهوری کردند. روحانی در این دیدارها که به صورت جداگانه برگزار شد، پس از دریافت استوارنامه‌ها بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشورهای متبوع این سفرا تأکید کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/1/570638/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها