برگزاری حضوری و مجازی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی

مونسان: کرونا 22 هزار میلیارد تومان به گردشگری آسیب زد


ایران زمین - چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و میهمانان ویژه این مراسم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به‌صورت مجازی و حضوری افتتاح شد.
این نمایشگاه که برای نخستین بار به‌دلیل شرایط ویژه کرونا با شرایط خاص برگزار می‌شود در چهار سالن آماده اطلاع‌رسانی در خصوص موضوعات گردشگری و صنایع دستی است. در این نمایشگاه که حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور دارند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.پیش از این مسئولان حوزه گردشگری دلیل برگزاری این نمایشگاه در شرایط شیوع کرونا را کمک به صنعت گردشگری و همچنین معرفی شیوه‌های سفر در دوره کرونا اعلام کردند، همچنین تأکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از موضوعات مورد نظر مسئولان برگزارکننده این نمایشگاه بوده است. البته افتتاح نمایشگاه گردشگری که با حضور جمعیت زیادی در سالن آن مواجه شد با واکنش اعتراض‌آمیز افکار عمومی در شبکه‌های مجازی رو به رو شد. آنها نسبت به شیوع بیشتر کرونا در پی برگزاری این نمایشگاه سه روزه هشدار دادند.
 علی اصغر مونسان در افتتاحیه این نمایشگاه، خسارت کرونا به گردشگری ایران را ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:«گردشگری هنوز زمینگیر نشده و سرپا است.»
او با اشاره به مجموع حوادث و وقایع سال ٩٨ که گردشگری را تحت تأثیر قرار داد، گفت: ما نه تنها زمینگیر نشدیم بلکه هوشمندانه روی نقاط ضعف کار و تلاش کردیم که هوشمندانه بازارهای جدید را فعال کنیم. ما ضربات مکرری را که در سال ٩٨ دریافت شد به نحوی جبران کردیم، رکورد بی‌سابقه در حضور گردشگران خارجی در همان سال ٩٨ شاهد این ادعا است.او ادامه داد: در گردشگری داخلی تحول به حدی رو به جلو است که با وجود هشدارها در دوران کرونا برای سفر نرفتن، دیدیم که عده‌ای آن را در سبد خانوار خود قرار داده‌اند.مونسان سپس به تحولات ساختارهای گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: ٢٢٣ هزار میلیارد تومان پروژه در گردشگری تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود و ١۵٨ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر در گردشگری در کشور درحال اجرا است. این حجم سرمایه‌گذاری از رشد عبور کرده و به جهش تبدیل شده است.
او افزود: بیش از ۴٠٨ هتل در دولت تدبیر و امید ساخته شد و از ٢١٩ هزار تخت به ۴١٧ هزار تخت رسیدیم که یک نوع جهش است. بخش عمده این پروژه‌ها در زمان تحریم حداکثری کشور اتفاق افتاده است. در واقع زمانی که منابع زیاد نفت در خارج از کشور بلوکه شد این وزارتخانه با اقتصاد مردم‌پایه، مأموریت خود را رو به جلو برد.مونسان بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی، کل بودجه برای ٣۴ هزار اثر زیر ٢٠٠ میلیارد تومان بود که اگر قرار بود با این بودجه به میراث فرهنگی بپردازیم خیلی از آثار از بین می‌رفت. از طرفی دولت در شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت. چه باید می‌کردیم؟ سراغ مردم رفتیم. با واگذاری بناهای تاریخی از سوی مردم و استفاده از سرمایه‌های آنها این بناها را به موضوعات جدید و پرجاذبه تبدیل کردیم.
او سپس به افتتاح نمایشگاه گردشگری تهران با وجود تمام محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: خواستیم بگوییم ما هنوز پررونقیم و هرچند ضربات زیادی خوردیم، اما از پا ننشستیم.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: گردشگری هنوز سرپاست. به همان میزان که مردم در برابر بدترین تحریم‌ها که نمی‌شود پشت تریبون گفت مقاومت کردند، گردشگری هم به همان میزان از خود استقامت نشان داد، اگرچه ٢٢ هزار میلیارد تومان از کرونا آسیب دید. حمایتی که ما کردیم اندک بوده است، با بودجه‌ای که سه سال تحت سخت‌ترین تحریم‌ها بود بیشتر از این نمی‌شد حمایت کرد.
به گفته مونسان، تاکنون از محل وام‌های کرونا بیش از ۶٠٠ میلیارد تومان به پرونده‌های گردشگری تزریق شده است.
ولی تیموری معاون گردشگری نیز در جریان افتتاح این نمایشگاه گفت: اجازه مختصری را برای سفرهای نوروزی مشروط به رعایت پروتکل‌ها گرفته‌ایم. آقای مونسان هم برای سفرهای نوروز به‌صورت محدود و کنترل‌شده به ستاد ملی مقابله با کرونا قول داده است تا فعالان گردشگری از درآمدهای گردشگری بهره‌مند شوند. او با بیان این‌که توزیع سفر در کشور از جمله رویکردهای اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، گفت: صنعت گردشگری دیگر تک‌محصول و نقطه‌محور نیست. ٢۴٠٠ پروژه فقط در اصفهان و شیراز ایجاد نشده؛ گردشگری مویرگی در کشور ریشه دوانده است.او افزود: هدفمند کردن بازارها رویکرد دوم ما بوده که مختص گردشگران خارجی است. آقای مونسان با عدد چهار میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی، سازمان را تحویل گرفت. این سال‌ها روی همین عدد درجا می‌زدیم اما این عدد در سال ٩٨ با وجود افت گردشگر بین‌المللی در سه‌ماهه آخر، نزدیک به ٩ میلیون شد و تعداد گردشگران بین‌المللی دوبرابر شد.
معاون گردشگری با اشاره به توقف سفرهای بین‌المللی با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در همین یک سال با حفظ آمادگی همه خلأها را پوشش دادیم. اسنادی در سطح ملی، منطقه‌ای، استان‌ها و روستاها آماده و خدمات و محصولات را متنوع و استاندارد کردیم. الان به‌روزترین خدمات گردشگری دنیا را داریم.
او درباره نمایشگاه گردشگری گفت: به خاطر شرایط موجود، اعلام عمومی برای این نمایشگاه نشد، اما کارگاه‌های تخصصی به‌صورت نیمه‌حضوری و مجازی طراحی شده است. نگاه‌مان به این نمایشگاه حمایتی بود. مثل سال‌های گذشته دنبال حضور همه فعالان گردشگری نبودیم. حتی زمین نمایشگاه را از محل بودجه‌های دولتی تأمین کردیم که از فعالان گردشگری حمایت شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/1/570537/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها