گفت‌و‌گوی «ایران» با حسن تفتیان که قهرمان دوومیدانی داخل سالن فرانسه شد

مطمئنم می‌توانم در توکیو کار بزرگی انجام دهم


حامد جیرودی / حسن تفتیان سریع‌ترین مرد ایران و دونده المپیکی کشورمان که مدتی است اردوی آماده‌سازی خود را در فرانسه برپا کرده تا برای حضور در بازی‌های توکیو آماده شود، در رقابت‌های بین‌المللی داخل سالن که به میزبانی فرانسه برگزار شد، در ماده ۶۰ متر به رقابت با حریفان خود پرداخت و با ثبت حد نصاب ۶.۶۲ ثانیه به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کرد. این دونده 27 ساله اهل تربت حیدریه در خصوص موفقیت خود در این رقابت‌ها به «ایران» چنین توضیح داد:«من یک ماه و نیم است که اردویم را در پاریس زیر نظر مربی‌ام آغاز کرده ام. قبل از این مسابقات، در رقابت دیگری شرکت کردم و به مقام قهرمانی رسیدم و توانستم رکورد قابل قبولی را به ثبت برسانم. اما در این مدت باز تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتم و بهبود رکوردهایم در همین مدت نشان می‌داد که تمریناتم اثربخش بوده و توانستم در مسابقات داخل سالن فرانسه به قهرمانی دست پیدا کنم. خوشبختانه این قهرمانی من بازتاب خوبی در این کشور داشت. رقیبان بسیار خوبی از کشورهای مختلف در این مسابقات شرکت کرده بودند و خوشحالم که نتایج خوبی کسب کردم.»
تفتیان درباره ادامه برنامه‌هایش هم صحبت کرد:«متأسفانه کرونا ما را در این یک سال گذشته عقب انداخت و از آذر و دی بود که اردوهای ما مقداری سر و سامان گرفت اما این شرایطی بود که در همه جای دنیا به وجود آمد و برخی از کشورها زودتر توانستند خودشان را وفق دهند. درباره برنامه فعلی‌ام هم باید بگویم که جمعه این هفته هم اردوی من در فرانسه به پایان می‌رسد و قرار است هفته آینده در مسابقات قهرمانی کشور در تهران شرکت کنم و بعد از پایان فصل داخل سالن، آماده شرکت در رقابت‌های فضای باز می‌شوم.»
تفتیان که در المپیک 2016 ریو حضور داشت، در دور مقدماتی دو ۱۰۰ متر با ثبت زمان ۱۰٫۱۷ در گروه خود سوم شد و به‌عنوان بهترین‌های رده سوم در گروه‌های 8 ‌گانه برای اولین بار در تاریخ ایران به نیمه‌نهایی المپیک صعود کرد. او در مسابقات دایموند لیگ پاریس و در رقابت‌های ماده ۱۰۰ متر با ثبت زمان ۱۰:۰۳ ثانیه ضمن کسب عنوان برتر، سهمیه حضور در بازی‌های المپیک توکیو را نیز کسب کرد. او درباره امیدواری اش از موفقیت در المپیک چنین نظر داد: «من به موفقیت در المپیک خیلی امیدوارم و مطمئنم که این اتفاق خواهد افتاد. خودم هم همه تلاشم را می‌کنم اما به هر حال المپیک میدان بسیار بزرگی است و 100 متر المپیک هم مهم‌ترین اتفاق این رویداد بزرگ است. خیلی از کشورها آرزوی‌شان این است که در این رشته نماینده داشته باشند اما خدا را شکر من سهمیه‌ام را قطعی کرده‌ام و تمرکزم روی خود المپیک است و امیدوارم اتفاقی بهتر از ریو برایم بیفتد که برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران به نیمه نهایی رسیدم و با توجه به بهبود رکوردم امیدوارم بهترین نتایج را بگیرم و کار بزرگی را در توکیو انجام دهم.»
آیا در این شرایط ورزشکاری مثل او از حمایت‌های لازم برخوردار بوده است؟ تفتیان که 5 مدال طلا در مسابقات مختلف قهرمانی آسیا در کارنامه خود دارد به این سؤال چنین پاسخ داد:«شرایط که اصلاً با رقیبانم که در المپیک هستند یا در مسابقات جهانی و بین‌المللی شرکت می‌کنند قابل مقایسه نیست. در یک سال گذشته که فدراسیون دوومیدانی با سرپرست اداره می‌شد، خیلی مشکلات زیادی داشتیم و شرایط نابسامان بود ولی از چند وقت پیش که آقای هاشم صیامی رئیس فدراسیون شده، اوضاع سر و سامان گرفته و داریم می‌بینیم که کارها و برنامه‌ها روی روال افتاده و در حال انجام است. ما با آقای صیامی صحبت کردیم و همه روی موفقیت در میدان بزرگی مثل المپیک هم نظر بودیم. قطعاً همه چیز ایده آل نیست ولی تلاش می‌کنیم تا برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.»
گاهی انتقادهایی مطرح می‌شود که چرا ورزشکارانی مثل او و احسان حدادی اردوهای‌شان را در خارج از کشور برپا می‌کنند. تفتیان به این موضوع چنین واکنشی داشت: «ما در ورزش دوومیدانی خیلی عقب هستیم و نیاز به این داریم که از تجارب کشورهای صاحب سبک استفاده کنیم و اگر غیر از این باشد نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. ما باید این خلأ را جبران کنیم و باید ارتباط بگیریم و از امکانات آنها استفاده کنیم که برای کشورما سودمند خواهد بود. 100 متر المپیک خیلی سخت است. تا چند سال پیش حضور در این رشته در المپیک برای ما رؤیا بود ولی این اتفاق افتاده و من در المپیک هستم. حالا همه انتظار موفقیت دارند و ما هم باید در شرایطی تمرین کنیم که موفقیت ممکن شود و بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. مربیانی که کنار ما هستند و مسابقاتی که مداوم برگزار می‌کنیم در این راه به ما بسیار کمک کرده و فضای ورزشی و حرفه‌ای یک ورزشکار را برای حضور در میدانی مانند المپیک آماده می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/1/570530/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها