به نام تاریخ




5 اسفند
امروز روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی است که علاوه بر فلسفه، نجوم و ریاضی در شعر و ادبیات هم شاخص بوده است. خواجه نصیرالدین طوسی برای آسان‌تر کردن علوم برای دانشجویانش بعضی از مباحث علمی را به‌صورت شعر برای آنها بیان می‌کرد.
تولدها
پرویز شاپور: نویسنده ایرانی که به‌دلیل کاریکلماتورها و البته ازدواجش با فروغ فرخزاد شهرت دارد سال 1302 در چنین روزی به دنیا آمد. پرویز شاپور زمانی که در خوزستان مشغول به کار بود روزنامه نگاری را آغاز کرد. از سال 1337 در مجله توفیق با نام مستعار «کامی» و «کامیار» می‌نوشت و در دهه 40 در نشریه خوشه به سردبیری احمد شاملو کار می‌کرد. او در این مجله مطالبی می‌نوشت که ترکیبی از کاریکاتور و کلمه بود و به همین دلیل احمد شاملو نام کاریکلماتور را برای آن انتخاب کرد. کاریکلماتورهای شاپور از سال 1346 در نشریه خوشه چاپ می‌شد و بسیاری از آنها در مجموعه‌هایی به همین نام در سال‌های 1350، 1354، 1356، 1366 و 1376 و 1382 منتشر شدند. «موش و گربه» عبید زاکانی با طرح‌های پرویز شاپور، «فانتزی سنجاق قفلی»، «تفریحنامه» و «قلبم را با قلبت میزان می‌کنم» از دیگر آثار شاپور است. او در سال 1378 درگذشت.
 سیاوش کسرایی شاعر، پروین میکده بازیگر، داکوتا فانینگ بازیگر امریکایی، امیلی بلانت بازیگر امریکایی- بریتانیایی و پیتر فوندا بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
 درگذشت‌ها
پرویز فنی زاده: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1358 در چنین روزی درگذشت. پرویز فنی‌زاده متولد 1316 بود و قبل از اینکه بازیگری را آغاز کند حروفچین و مصحح روزنامه اطلاعات بود. پس‌از شرکت در کلاس‌های هنرهای دراماتیک در سال 1337 گروه تئاتر گل سرخ را با چند نفر از دوستانش تشکیل داد و پس از آن با گروه تئاتر پاسارگاد کارش را ادامه داد. «خشت و آینه» در سال 1344 اولین تجربه بازیگری فنی‌زاده در سینما بود و پس از آن در فیلم «گاو» بازی کرد و با بازی در «رگبار» در سال 1350 درخشید و برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره سینمایی سپاس شد. «غریبه»، «تنگسیر»، «سفر بهاری»، «گوزن ها»، «بوف کور»، «شام آخر»، «جمعه»، «باغ بلور»، «قدغن»، «سرخ پوست ها» و «اعدامی» دیگر فیلم‌هایی بود که با بازی فنی‌زاده ساخته شد. او در تلویزیون در دو سریال «سلطان صاحبقران» و «دایی جان ناپلئون» بازی کرد که نقشش در سریال «دایی جان ناپلئون» ماندگار شد و همچنان بسیاری از مردم او را با این سریال می‌شناسند. فنی‌زاده در 70 نمایش از جمله در نمایش «پهلوان اکبر نمی‌میرد» هم بازی کرده بود.
آلکسیی نیکولایویچ تولستوی: شاعر و نویسنده روس سال 1945 در چنین روزی درگذشت. آلکسیی نیکولایویچ تولستوی متولد 1883 بود و نخستین مجموعه شعرش را در سال 1907 منتشر کرد. از سال 1911 شروع به نوشتن داستان کرد و پس از آغاز جنگ جهانی اول به‌عنوان خبرنگار جنگ مشغول به کار شد. «کودکی نیکتا» اولین رمان او بود که سال 1920 منتشر شد و پس از آن «خواهران» را به‌عنوان نخستین اثر از تریلوژی «گذر از رنج ها» نوشت که دومین و سومین کتاب این مجموعه در سال‌ها 1921 و 11940 منتشر شدند و جایزه استالین را گرفتند. «آیلیتا»، «طغیان ماشین ها»، «هذلولی وار مهندس گارین»، «پطر اول» و «یک هفته در تورنوا» دیگر آثار آلکسیی نیکولایویچ تولستوی هستند که برای «پطر کبیر» باز هم جایزه استالین را گرفت. او در سال 1938 نشان لنین را گرفت و سال 1939 عضو آکادمی علمی اتحاد جماهیر شوروی شد. آلکسیی نیکولایویچ تولستوی در زمان مرگ محبوبیت زیادی در شوروی آن زمان داشت و مرگ او را ضایعه‌ای بزرگ دانستند که با مرگ ماکسیم گورکی در سال 1936 مقایسه می‌شد.
سلیمان امینی: شاعر و خوشنویس ایرانی سال 1354 درگذشت. سلیمان امینی متولد 1301 بود و از جوانی شروع به سرودن شعر کرد. او به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی و ادبیات آنها آشنا بود و به‌عنوان شعرشناسی برجسته شناخته می‌شد. او 15 هزار بیت داشت که بسیاری از آنها در سبک عراقی بودند و با تضمین از حافظ، سعدی و شهریار سروده شده بودند و بخشی از آنها در «دیوان امینی تبریزی» منتشر شدند. بیشتر غزلیات امینی در دفتر بزرگی به خط خودش نوشته شده بود که این دفتر پس از درگذشتش سرقت شد با این حال «اشک خون» و «گل‌های خودرو» دیگر آثار منتشر شده امینی هستند. سلیمان امینی در خوشنویسی هم شناخته شده بود چون به انواع خطوط مسلط بود و چند اثر را نسخه‌نویسی کرد.
 سالروز درگذشت ویجای آناند کارگردان هندی و کارل اندرسون خواننده امریکایی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7574/20/570515/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها