۳ خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور به صورت رسمی افتتاح شد

صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در 7 سال ۴ برابر شد


گروه اقتصادی|  افتتاح رسمی ۳ خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور روز گذشته رقم خورد. سه خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده شازند- قم- ری به طول ۲۹۳ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده در روز، ۲۰ اینچ نایین- کاشان- ری به طول ۴۲۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه در روز فرآورده و ۱۴ اینچ تبریز - خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر از تبریز به ارومیه با ظرفیت کل ۶۵ هزار بشکه در روز فرآورده که از متورم شدن حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی جلوگیری می‌کند و به عبارتی صرفه‌جویی در بودجه به همراه دارد. علاوه بر این موضوع، به کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، حوادث احتمالی در مسیر و سهولت انتقال فرآورده‌ها حتی در روزهای یخبندان کمک خواهد کرد. به طور مثال فقط با بهره‌برداری از خط لوله تبریز - خوی - ارومیه تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش حذف خواهد شد.
وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از این طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، مجموع هزینه سه خط شازند- قم- ری، نایین- کاشان- ری و تبریز- خوی- ارومیه را بیش از هشت هزار میلیارد تومان و ۹۸ میلیون یورو عنوان کرد.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه اجرای این سه خط لوله را برای تأمین فرآورده‌های شمال از مسیر تهران بسیار با اهمیت دانست و با تأکید بر ضرورت توسعه پالایشگاه‌ها و خطوط لوله افزود: ما ساخت چند خط لوله را در حال اجرا داریم که مهمترین آن، خط لوله انتقال فرآورده ۲۶ اینچ بندرعباس- سیرجان-رفسنجان است که بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بتوانیم به مناطق مرکزی بیاوریم.
پیروزی هزار پدر دارد
وزیر نفت در بخشی از سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است، گفت: برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس همه زحمت کشیدند.
زنگنه با بیان اینکه به روزهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم؛ گفت: تصمیم‌های ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۲ طبق اسناد موجود گرفته و موافقتنامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند. همان قدری که زحمت کشیدند ما آن را با جزئیات اعلام کردیم.
وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است، مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته می‌شود!؟ پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته می‌شود، افزود: همه می‌خواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند. همیشه گفته‌ایم هرکسی می‌خواهد این پالایشگاه به نام او باشد اشکالی ندارد و استقبال می‌کنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است، زحمات دیگران را خراب نکنند. وزیر نفت با اشاره به اینکه واحدهای فرایندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق اسناد موجود در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد پیشرفت داشتند، ادامه داد: این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اغتشاش مدیریتی
زنگنه با یادآوری اینکه در زمان تدریس «آشنایی با مدیریت پروژه» یکی از طرح‌هایی که فکر می‌کردم باید به‌عنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود، تصریح کرد: وقتی سال ۱۳۶۸ وارد وزارت نیرو شدم با این نیروگاه زمین مانده برخورد کردم. خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم. این نیروگاه همیشه در موضوع تدریس مورد توجهم بود، اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است. باید این پروژه را موضوع تدریس قرار داد، اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری‌ام ندیدم. البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است، اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاه‌ها تدریس کرد، این افتخار ندارد.
وزیر نفت با بیان اینکه من و همکارانم وقت مدیریتی زیادی برای این پالایشگاه گذاشته‌ایم تا توانستیم این پروژه را با زحمت و فشار انجام دهیم، افزود: سردار عبداللهی، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند اینجا (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) داعش حمله کرده است.
زنگنه با اشاره به اینکه همه کاری در این پالایشگاه انجام شده بود، اما به کار اصلی پرداخته نشده بود، گفت: بسیار زحمت کشیده شد تا این پالایشگاه به تولید بنزین برسد. شرکت‌های اویک و اویکو بسیار زحمت کشیدند تا توانستند این پالایشگاه را راه‌اندازی کنند. همکاران مدیریتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز هر هفته به این پالایشگاه سفر کردند، صدها ساعت وقت برای پروژه گذاشتم. ما منتی نگذاشتیم، زیرا وظیفه‌مان بود این کار را انجام دهیم.
او تصریح کرد: آنچه به ما رسید نه‌تنها پیشرفت کم (پالایشگاه ستاره خلیج فارس)، بلکه یک وضع مغشوش بود که با ادامه آن راه هرگز به نتیجه نمی‌رسیدیم. مدیریت کار را تمام می‌کند. در پیشرفت مدیریت اصل است، اصل توسعه‌ها با اندیشه درست مدبرانه است که نباید آن را دست‌کم گرفت.
خط لوله گوره – جاسک، ایرانی‌ترین خطوط لوله نفت کشور
زنگنه با قدردانی از شرکت‌هایی که طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی را انجام دادند، اظهار کرد: فعالیت‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران زیاد دیده نمی‌شود، اما جا دارد از زحمات آنها قدردانی شود. ما ۱۳ هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی انتقال نفت و فرآورده داریم که روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و فرآورده نفتی را برای مصارف داخلی انتقال می‌دهند.
او با اشاره به توسعه فناوری در کشور و با بیان اینکه لوله‌های کشور  همگی در ایران ساخته می‌شود، گفت: خط لوله گوره - جاسک همان طور که بارها گفتم ایرانی‌ترین خطوط لوله نفت کشور است.
زنگنه بابیان اینکه همه تجهیزات این خط لوله در ایران ساخته می‌شود، گفت: جوشکاری و لوله‌گذاری این طرح تا پیش از پایان امسال تکمیل می‌شود، امیدواریم در ماه‌های نخست سال آینده نخستین بارگیری نفت خام از جاسک را داشته باشیم. وزیر نفت با اشاره به اینکه با بهره‌برداری رسمی سه خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور از تردد هزاران نفتکش جاده‌پیما جلوگیری می‌شود، افزود: خوشبختانه همه این طرح‌ها در این دولت آغاز و در همین دولت تکمیل شد.
زنگنه، جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده را که به دلیل یارانه‌ای بودن آن در ایران رخ می‌دهد از جمله مزایای اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده عنوان کرد.
۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت دادیم
وزیر نفت با بیان اینکه طرح‌های بهسازی و ارتقای کیفی پالایشگاه‌ها نیز در این سال‌ها انجام شد، گفت: ‌بهسازی پالایشگاه‌های تبریز، بندرعباس و اصفهان با حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است که در نتیجه اجرای این طرح‌ها، ۷ میلیون لیتر تولید بنزین افزایش یافته است و کیفیت ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل به یورو ۴ و ۵ ارتقا یافته است.
او با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی به ظرفیت روزانه سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه صادر کرده‌ایم، گفت: سهم‌مان در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و پتروپالایشگاه‌ها را اجرا کردیم.
وزیر نفت با اشاره به ریل‎گذاری برای آینده افزود: ما سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰ را با تأکید بر کارآیی و بهینه‌سازی مصرف سوخت تدوین کردیم و در تصویب شورای عالی انرژی رساندیم.
زنگنه با تأکید بر اینکه اگر به بهینه‌سازی در مصرف توجه نکنیم با هیچ برنامه تولیدی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهیم بود، تصریح کرد: گرچه افزایش تولید در بخش گاز و فرآورده‌های نفتی ضروری است اما جوابگویی به نیازها، تنها با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف تحقق می‌یابد که نباید از این موضوع غفلت کرد.
برای خودتان افتخارهایی می‌سازید که هرگز وجود نداشته است
این روزها عده‌ای با زیر سؤال بردن اقدامات 8 سال گذشته وزارت نفت و بزرگنمایی دستاوردهای دوران تصدیگری خود سعی می‌کنند که در میان اخبار جایی را به خود اختصاص دهند. حالا وزیر نفت از همه افرادی که برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس زحمت کشیدند، قدردانی می‌کند و با تأکید بر اینکه در این پروژه همه بودند و هیچ‌کس نباید تک‌خوری کند، می‌افزاید: به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، عده‌ای در این چند سال بیکار ماندند و حالا تلاش می‌کنند در انتخابات کاری کنند.
زنگنه به نقل قولی اشاره می‌کند و می‌گوید: در انتخابات ریاست جمهوری قصابی در گرگان کاندیدا شد، از وی دلیلش را پرسیدند گفت این روزها وضعم بسیار خوب است، به این دلیل که همه می‌خواهند ببینند قصابی که کاندیدا شده کیست و به همین دلیل می‌آیند و از من گوشت می‌خرند، درسته که رئیس ‌جمهوری نمی‌شوم، اما رئیس صنف قصابان گرگان که می‌شوم.
او ادامه می‌دهد: حال عده‌ای بیکار بودند و دائم به وزارت نفت فحش می‌دهند. آخر افتخارات شما چه بوده است؟! برای خودتان افتخاراتی می‌سازید که هرگز وجود نداشته است. اگر از زاویه مدیریتی بخواهیم درباره کارهایی که انجام دادید بحث کنیم، می‌بینیم بسیاری از آنها افتخارات نیست، سیئات است. وزیر نفت تصریح می‌کند: اگر حرف نمی‌زنیم به این دلیل نیست که زبان نداریم، دلیلش این است که وقت نداریم.

برش
صادرات فرآورده‌های نفتی ایران ۴ برابر شد

به گفته زنگنه ظرفیت پالایشی کشور از رقم روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به رقم کنونی دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کنونی رسیده و تولید روزانه بنزین کشور نیز از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
وزیر نفت با اشاره به کیفیت فرآورده‌های تولیدی گفت: کیفیت فرآورده‌های تولیدی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته، تولید بنزین یورو۴ و ۵ در سال ۹۱ صفر بوده و در سال ۹۸ به بیش از ۷۶ میلیون لیتر رسیده، تولید روزانه گازوئیل با کیفیت یورو نیز از ۶ میلیون لیتر در اوایل سال ۹۲ به ۴۵ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
او با اشاره به اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی نیز به دلیل افزایش گازرسانی و افزایش ظرفیت تولید پالایشی چهار برابر شده است، تصریح کرد: صادرات فرآورده‌های نفتی از روزانه ۵.۹ میلیون تن در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده‌ است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7574/10/570464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها