مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد

بلیت قطار برای عید گران نمی‌شود




سهیلا یادگاری
خبرنگار
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش فروش اینترنتی بلیت قطار از پنجم اسفند گفت: قیمت بلیت قطار برای نوروز 1400 افزایش نمی‌یابد. سعید رسولی برنامه‌های شرکت راه‌آهن برای سفرهای نوروزی را تشریح کرد، هرچند ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز در مورد ممنوعیت یا محدودیت سفرهای نوروزی تصمیم‌گیری نکرده است اما بخش‌های مختلف حمل‌ و نقل آمادگی خود را برای انجام سفرها اعلام کرده‌اند؛ با شیوع کرونا از اسفند سال گذشته، حمل‌ و نقل ریلی از حوزه‌هایی بود که به‌خاطر لغو سفرها و کاهش مسافرت، متضرر شد و سفرها در این بخش همچنان به روال عادی بازنگشته است. با اینکه در نوروز امسال هم کاهش مسافرت پیش‌بینی می‌شود اما مدیرعامل راه‌آهن از شروع فروش بلیت قطارهای نوروزی از 5 اسفند خبر داد. رسولی با اشاره به اینکه طرح سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۹ آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین 1400 ادامه دارد، اظهار داشت: از ماه گذشته ستاد سفرهای نوروزی تشکیل شده است. به‌گفته رسولی پیش فروش بلیت قطار به‌صورت اینترنتی از روز پنجم اسفندماه آغاز می‌شود و برای ایام نوروز روزانه ۲۳۰ قطار پیش‌بینی شده است. همچنین برای ۲۱ روز سفر نوروزی، ۴۷۲۷ قطار خدمت‌رسانی می‌کنند.
رسولی پیش‌بینی کرد در ایام نوروز روزانه بیش از ۱۰۳ هزار نفر مسافر توسط شبکه ریلی جابه‌جا شود. او همچنین پیش‌بینی کرد که در نوروز 1400 جمعاً  2 میلیون و 176 هزار نفر ظرفیت قطار ایجاد شود. وی افزود: 95 درصد قطارهای ما چهار ستاره و سه ستاره باکیفیت هستند و فقط 5 درصد قطارها پنج ستاره هستند که نرخ قطارهای پنج‌ستاره براساس مصوبه شورای عالی ترابری آزاد و طبق عرضه و تقاضا است؛نرخ مصوب برای بلیت قطارها ،شورای عالی ترابری ابلاغ کرده است در طول سال به شرکت‌های ریلی اجازه داده می‌شود هر میزان در نرخ مصوب تخفیف دهند و در ایام پیک سفر هم اجازه دارند تا 30 درصد به نرخ مصوب طبق مصوبه شورای عالی ترابری اضافه کنند. وی ادامه داد: اگر مسافران نرخ با تخفیف ایام کم‌سفر را با نرخ ایام پیک مقایسه کنند، تصور نشود که افزایش قیمت اعمال شده است، بلکه نرخ مصوب در ایام کم‌سفر کاهش یافته است، اما در ایام پرسفر تا 30 درصد اجازه افزایش نرخ مصوب طبق مصوبه شورای عالی ترابری برای شرکت‌ها وجود دارد و در ایام نوروز هیچ افزایش قیمت نداریم. وی تأکید کرد: موضوع فروش 50 درصد ظرفیت هر کوپه نیز در ایام نوروز رعایت می‌شود و فقط خانواده‌ها طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا می‌توانند در یک کوپه باشند.
پرداخت 133 میلیارد تومان پول بلیت
 کنسل شده به مردم
مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت:‌ در دوران شیوع کرونا یک میلیون و 483 صندلی مسترد شد که مربوط به نوروز 1399 بود که بدین ترتیب 133 میلیارد تومان وجوه استردادی به خریداران عودت یافت. رسولی افزود: در این مدت19 میلیون سفر کاهش یافت که با احتساب متوسط قیمت هر بلیت 100 هزار تومان، 1988 میلیارد تومان خسارت ناشی از فروش بلیت بود و 29 هزار و 841 قطار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشتیم.
استعلام کد ملی برای شناسایی مسافران کرونایی
مدیرعامل راه‌آهن در خصوص برنامه‌های این شرکت برای جلوگیری از شیوع کرونا در قطارها گفت: در سه مرحله استعلام کد ملی مسافران در سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود که ابتدا در زمان خرید بلیت است. همچنین در روز سفر استعلام صورت می‌گیرد و اگر مثبت باشد، به مسافر اطلاع‌رسانی می‌شود که از حضور مسافر با احترام جلوگیری می‌شود. وی افزود: همچنین در زمان مسافرگیری، رؤسای قطار مجدداً استعلام کد ملی را دارند که اگر مسافر وارد قطار شده باشد شناسایی می‌شود. وی گفت: در مرحله غربالگری مسافران برای فروش بلیت، 1500 نفر در زمان استعلام تست آنها مثبت بود که بلیت برای آنها صادر نشد. 120 نفر هم زمان سوار شدن قطار مورد استعلام قرار گرفتند که تست آنها مثبت بود و اجازه سفر به آنها داده نشد. جمعاً 1600نفر در مرحله غربالگری شناسایی و پیشگیری از سفر شدند.
 پرداخت 15 درصد وام‌های حمایتی
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پرداخت تسهیلات حمایتی به شرکت‌های حمل‌ ونقل ریلی مسافری گفت: قرار بود 940 میلیارد تومان وام برای حمایت از شرکت‌ها در ایام کرونا پرداخت شود که 141 میلیارد تومان آن پرداخت شد؛ برای اینکه تسهیلات به موقع پرداخت شود حتی ما پذیرفتیم که ضامن شرکت‌های ریلی شویم. رسولی افزود: برای تسهیلات کرونا ما از مسئولان بانکی خواهش کردیم سهل‌گیرانه عمل کنند و امیدواریم بزودی با توافق‌های صورت گرفته مشکلات و موانع پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی حل شود و تسهیلات  تا پایان سال به شرکت‌ها پرداخت شود.
رشد 3 درصدی در تناژ
رسولی همچنین با ارائه آماری در خصوص جابه‌جایی بار از شبکه ریلی کشور اظهار داشت: امسال نسبت به سال قبل با رشد 3 درصدی در تناژ بار حمل شده و رشد 5 درصدی در تن‌کیلومتر مبدأ - مقصد در حمل بار از طریق ریل مواجه بودیم. همچنین در تناژ تخلیه با رشد 8 درصدی و در بهره‌وری لکوموتیو باری با رشد 15 درصدی مواجه بودیم. رسولی اظهار داشت: از ابتدای سال تا 30 بهمن 99 در بندر امام خمینی(ره) با رشد 34 درصدی در تن‌کیلومتر و 48 درصدی در تناژ مواجه بودیم؛ در بندر شهید رجایی رشد 110 درصدی در تن‌کیلومتر و 112 درصدی در تناژ و در بندر امیرآباد رشد 402 درصدی در تن‌کیلومتر و 186 درصدی در تناژ در این ایام محقق شد.
ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در شرق و غرب تهران
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی برای انجام سفر با قطار گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن برای رساندن مسافر به داخل شهرها است نه حاشیه شهرها، چرا ایستگاه راه‌آهن در خارج شهرها ساخته می‌شود تا مسافر سفر دیگری لازم داشته باشد؟ رسولی با بیان اینکه برای کلانشهرها باید ایستگاه‌های بیشتری پیش‌بینی کنیم، گفت: باید حتماً ایستگاهی در غرب و شرق تهران داشته باشیم و مسافر سفر یکپارچه و درب به درب داشته باشد.

نکته

فروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافری برای ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ از امروز آغاز می‌شود و به‌صورت اینترنتی خواهد بود
فروش اینترنتی همه مسیرها به غیر از مسیرهای منتهی به شهر مشهد مقدس و بالعکس از ساعت 7صبح پنجم اسفند آغاز می‌شود
فروش اینترنتی همه مسیر‌های منتهی به مشهد مقدس به غیر از تهران - مشهد و بالعکس از ساعت ۱۲ روز پنجم اسفند آغاز می‌شود
فروش اینترنتی همه قطارهای مسیر تهران-مشهد و بالعکس و همچنین مسیرهای تهران-طبس، تهران-خواف، تهران-سمنان و بالعکس از ساعت ۱۷ روز پنجم اسفندماه آغازمی شود
همچنین فروش بلیت قطارهای نوروزی از طریق مراکز فروش، از ساعت ۸ صبح چهارشنبه ششم اسفند، در همه مسیرها آغاز خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7574/8/570457/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها