به نام تاریخ



2 اسفند
سال 1348 در چنین روزی مدرسه عالی تلویزیون و سینما تأسیس شد تا نیروهای مورد نیاز تلویزیون را تربیت کند. این مؤسسه کارش را با برگزاری یک دوره کوتاه مدت یک ساله آغاز کرد و اکنون با نام دانشگاه صدا و سیما فعالیت می‌کند.
تولدها
اسماعیل فصیح: نویسنده‌ای که با کتاب‌هایی چون «شراب خام» و «زمستان 62» او را می‌شناسید سال 1313 در چنین روزی به دنیا آمد. اسماعیل فصیح در امریکا در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و در همان سال‌ها با ارنست همینگوی دیدار کرد؛ درست یک ماه پیش از خودکشی همینگوی. پس از بازگشت به ایران با معرفی نامه صادق چوبک در مناطق نفت خیز جنوب مشغول به کار شد و به همین دلیل بسیاری از داستان‌هایش در جنوب ایران اتفاق می‌افتد. اولین کتابش را سال 1347 با نام «شراب خام» نوشت و پس از آن با مجموعه داستان «خاک آشنا» و رمان «دل کور» به دلیل نثر روان و ساده‌اش مورد توجه قرار گرفت و آثارش پرمخاطب شد. رمان‌های «داستان جاوید»، «ثریا در اغما»، «درد سیاوش»، «زمستان 62»، «شهباز و جغدان»، «فرار فروهر»، «باده کهن»، «اسیر زمان»، «پناه بر حافظ»، «طشت خون»، «بازگشت به درخونگاه»، «کمدی تراژدی پاریس»، «لاله برافروخت»، «عشق و مرگ» و «تلخکام» و مجموعه داستان‌های «خاک آشنا»، «دیدار در هند» و «کشته عشق» از جمله کارهای فصیح است؛ بسیاری از منتقدان او را از معدود نویسندگان ایرانی می‌دانند که آثارش هم در جذب مخاطب خاص موفق بوده هم در جذب مخاطب عام. او سال 1388 درگذشت.
سیدنی پواتیه: بازیگر امریکایی و نخستین بازیگر سیاه‌پوستی که اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت، سال 1927 در چنین روزی متولد شد. سیدنی پواتیه کارش را با تئاتر آغاز کرد و اوایل دهه 50 با فیلم «راه فراری نیست» وارد سینما شد. این فیلم از نخستین فیلم‌های هالیوودی بود که به تعصب نژادی می‌پرداخت. پواتیه پس از بازی در «جنگل تخته سیاه»، «ستیزه جویان» و «پورگی و بس» با همین موضوع مورد توجه قرار گرفت و سال 1964 با بازی در «زنبق‌های صحرایی» جایزه اسکار را گرفت و سال 1967 در فیلم‌های «تقدیم با عشق»، «در گرمای شب» و «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» درخشید. فیلم‌های «بخشی از کار»، «شنبه شب در بالای شهر»، «تکان بخور دیوانه» و «شبح پدر» هم توسط او کارگردانی شده‌اند. پواتیه به مروارید سیاه سینما شهرت دارد و سال 1999 مؤسسه فیلم امریکا او را میان بزرگترین ستارگان مرد سینمای کلاسیک هالیوود قرار داد.
ابن بواب: یکی از معروف‌ترین خوشنویسان سده پنجم هجری سال 1022 شمسی در چنین روزی متولد شد. ابن بواب استاد خوشنویسی زمان خودش بود و تا 200 سال پس از او و تا حمله مغول به ایران شیوه خوشنویسی که پدیدآورده بود بی‌رقیب بود؛ قوانینی که برای خوشنویسی وضع کرد به «خط منسوب» شهرت دارد و قاعده میزان سنجش حروف او همچنان توسط خوشنویسان رعایت می‌شود. او نسخه‌های زیادی از قرآن را خطاطی کرد ،ضمن اینکه خوشنویسی او از شعر« سالمه بن جندل» در موزه «توپکاپی» ترکیه، خوشنویسی کتاب «بزوغ الهلال» در گنجینه اوقاف ترکیه، قرآنی به خوشنویسی او در کتابخانه آیت‌الله نجفی مرعشی و قرآن کامل با خط او در موزه «چستربیتی» دوبلین ایرلند نگهداری می‌شود. ابن بواب به «قبله الکتاب» مشهور بود.
 سالروز تولد داوود جلایی نمایشنامه نویس و کارگردان، آرمان هوسپیان بازیگر و کارگردان، مرجانه گلچین بازیگر، رابرت آلتمن کارگردان امریکایی، مایک لی کارگردان انگلیسی، همایون علی‌آبادی منتقد و پژوهشگر، محمد حسینی داستان‌نویس، اسماعیل رها شاعر، کرت کوبین موسیقیدان و نوازنده امریکایی گیتار، آماندا بلیک بازیگر امریکایی و آنسل آدامز عکاس امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
عبدالرحمن شرفکندی: شاعر، نویسنده و فرهنگ نویس کرد ایرانی سال 1369 در چنین روزی درگذشت. عبدالرحمن شرفکندی متولد سال 1300 بود و نخستین دیوان اشعارش را در سال 1325 با نام «آلکوک» و با تخلص «هژار» منتشر کرد؛ پس از آن به دلیل مسائل سیاسی زندانی شد و پس از فرار از زندان به عراق و بعد لبنان رفت و همان جا زبان و ادبیات عرب را آموخت و پس از بازگشت به ایران کتاب «قانون در طب» ابن سینا را به فارسی ترجمه کرد، کتابی که باعث شد او عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی شود. «شرح دیوان اشعار شیخ احمد جزیری»، «فرهنگ جامع لغات کردی به کردی و فارسی» و مجموعه شعر «بوکوردستان» و ترجمه کامل قرآن به زبان کردی از آثار او است.
 سیدصادق طباطبایی روزنامه نگار و نویسنده و نادعلی همدانی مترجم و نویسنده هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/20/570156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها