بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

با روحانی تا 1400
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد

با آغاز ثبت‌نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ و شروع تبلیغات از ۸ تا ۲۷ اردیبهشت، انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد.پس‌از پایان رأی‌گیری و شمارش آرا، از مجموع ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ رأی مأخوذه: ابراهیم رئیسی ساداتی با 15میلیون و 786 هزار و 449 رأی، مصطفی آقا میرسلیم با 478 هزار و 215 رأی، سیدمصطفی هاشمی طبا با 215 هزار و 450 رأی و حسن روحانی با 23 میلیون و 549 هزار و 616 رأی و با کسب 57 درصد آرا به‌عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ایران برگزیده شد.
پیام رهبر معظم انقلاب
بسم‌الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران: جشن حماسی انتخابات روز جمعه بار دیگر گوهر درخشان عزم و اراده ملی را در برابر چشم جهانیان به جلوه آورد. مشارکت گسترده و پرشور شما و هجوم مشتاقانه به مراکز رأی‌گیری و تشکیل صف‌های طولانی برای رسیدن به صندوق‌های رأی در همه جای کشور و از همه قشرهای اجتماعی، نشانه‌ای آشکار از استحکام پایه‌های مردم سالاری اسلامی و دلبستگی همگانی به این موهبت بزرگ پروردگار بود و ایران و ایرانی را در آزمون میدان عمل، سرافراز و روسفید کرد. دیروز با این حضور متراکم و افکندن بیش از ۴۰ میلیون برگه رأی در صندوق‌ها، نصاب تازه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری پدید آمد و پیشرفت روزافزون ملت ایران را در عرصه حضور و بروز قدرتمندانه نشان داد.... پیروز انتخابات، شما مردم ایرانید و نظام جمهوری اسلامی است که با‌وجود توطئه و تلاش دشمنان، توانسته است اعتماد این ملت بزرگ را به طور فزاینده جلب کند و در هر دوره درخشش تازه‌ای نشان دهد....
والسلام علیکم و رحمت الله
سید علی خامنه‌ای. سی‌ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۶
روزنامه ایران- یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

یونسکو یزد را به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر خشتی و زنده جهان ثبت کرد
شهر بادگیرها میراث جهانی شد

اجماع ملی برای هموار ساختن مسیر ثبت‌جهانی یزد که از ۲ سال قبل آغاز شده بود، سرانجام نتیجه داد و بزرگ‌ترین شهر خشتی ایران، دیروز [یکشنبه 18 تیر 1396] در اجلاس میراث جهانی یونسکو در شهر کراکف لهستان به ثبت جهانی رسید.
بدین‌ترتیب شهر یزد با برخورداری از 750هکتار بافت تاریخی و 9200هکتار مساحت در فهرست میراث بشری و به‌عنوان نخستین شهر خشتی جهان در فهرست یونسکو قرار گرفت.ثبت جهانی شهر یزد از 9سال پیش در اولویت بود که پرونده آن از 2سال پیش به‌طور جدی پیگیری شد و نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و ساکنان یزد در عزم ملی برای ثبت جهانی این شهر گام برداشتند تا ایران دارای نخستین شهر خشتی جهان در فهرست یونسکو شود.
شهر تاریخی یزد دارای 19محله تاریخی و یک هسته مرکزی در بافت تاریخی است که آثاری از دوره آل‌مظفر تا قاجار به همراه محلات فهادان، مجموعه بازار و باغ جهانی شده دولت‌آباد را در پرونده ثبت جهانی شامل می‌شود.
روزنامه همشهری – دوشنبه 19 تیر 1396

ابراهیم یزدی درگذشت

ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و سیاستمدار باسابقه کشور شامگاه دوشنبه [6 شهریور 1396] در 86 سالگی پس از دوره‌ای بیماری در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.
ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی که از کهولت سن و سرطان پروستات رنج می‌برد، در سال‌های اخیر تحت درمان بود. او زمستان سال گذشته قصد داشت برای انجام عمل جراحی به امریکا برود اما با مخالفت سفارت امریکا برای صدور روادید، در شهر ازمیر ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت.ابراهیم یزدی متولد سوم مهر سال 1310 در قزوین، از حدود بیست سالگی وارد فعالیت سیاسی و مبارزاتی شد و بعد از کودتای 28 مرداد سال ۱۳۳۲ به نهضت مقاومت ملی و جبهه ملی دوم پیوست. او پس از اخذ دکترای داروسازی از دانشگاه تهران درسال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به امریکا رفت. در سال۱۳۴۱ ﺷﺎﺧﻪ ﻧﻬﻀﺖ ﺁﺯﺍﺩی ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭ را تأسیس کرد. سال ۱۳۵۰ مسئولیت ماهنامه پیام مجاهد را به‌عنوان ارگان نهضت آزادی ایران در خارج از کشور برعهده داشت که تا سال ۱۳۵۷ ادامه یافت. پس از پیروزی انقلاب در بهمن 1357 به عضویت شورای انقلاب اسلامی ایران درآمد و با آغاز به‌کار دولت موقت انقلاب، به‌سمت معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب انتخاب شد.
او مدتی به سرپرستی مؤسسه کیهان منصوب شد و پس از استعفای کریم سنجابی از وزارت امور خارجه ایران، به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب معرفی شد.
وی پس از درگذشت مهدی بازرگان به دبیرکلی نهضت آزادی انتخاب شد.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۶

بازی چوگان و ساز کمانچه به‌نام ایران ثبت جهانی شد

«چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، صبح پنجشنبه ۱۶ آذر 1396 در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره‌جنوبی به ثبت رسیدند. علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی به‌نام ایران و همچنین پرونده مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود، با اکثریت آرا مورد تأیید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت. علی اصغر مونسان، بازی چوگان را بخشی از جهان بینی ایرانی دانست که توانسته است تنوعات فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارائه دهد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمانچه را نیز یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ابزار موسیقی در منطقه بویژه ایران و آذربایجان دانست و گفت: امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه سبب شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران در بیشتر مراسم که نیاز به همنوایی با مردم احساس شود از این ساز بهره برده شود.
روزنامه ایران- شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶

ناآرامی های دی

تجمعــات اعتراضــی متعــددی در روزهــای پنجشــنبه و جمعه [7 و 8 دی 1396] در برخــی از شــهرهای کشــور رخ داد کــه عمــده مطالبــات معترضــان مســائل اقتصــادی و به طور خــاص در اعتراض به گرانی بود. نقطــه آغــاز ایــن اعتراض‌هــا روز پنجشــنبه در مشــهد اتفــاق افتــاد کــه جمعی از مالباختگان مؤسســات مالی اعتبــاری در میدان شهدای این شهر اقــدام بــه تجمــع کردنــد و شــعارهایی علیه گرانی ســر دادنــد. روز پنجشنبه همزمــان با مشــهد، تجمعات پراکنده دیگری در برخی شهرهای دیگر کشور انجام شد. روز جمعه نیــز در شــهرهایی همچون قم، بروجرد، قزوین، رشــت، اهواز، همدان، ســاری و... شــاهد برخــی تجمعــات بودنــد.
روزنامه ایران- شنبه 9 دی 1396
تجمع در تهران
تجمعاتــی کــه روز پنجشــنبه از مشــهد تحــت عنــوان «نه بــه گرانی» کلیــد خــورد، روز جمعــه بــه برخی از
شهرهای کشور تسری یافت و دیروز به تهران رســید. کانون تجمع روز گذشته پایتخــت، حد فاصل میــدان انقلاب و چهــارراه ولیعصر بــود.
روزنامه ایران – یکشنبه 10 دی 1396








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/16/570129/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها