اصفهان نفس کشید


حمیرا حیدریان
خبرنگار
مرکز پایش و کنترل هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان میانگین کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ایستگاه‌های سنجش را در چند روز اخیر سالم اعلام کرد که وزش باد عامل اصلی آن بوده است.
بر اساس این گزارش، شاخص کیفی هوا در بیشتر ایستگاه‌های سنجش نشان از کاهش نسبی آلودگی هوا دارد که در پی وزش بادی بوده است که در چند روز اخیر رخ داده است. اتفاقی که طی ماه‌های اخیر کمتر افتاده و باعث شده تا استان اصفهان در ماه‌های سرد رنگ سیاهی به خود گیرد. در این خصوص منصور شیشه فروش مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» گفت: متأسفانه وجود صنایع آلاینده، جمعیت بالا و تردد‌های زیاد خودرو و موتورسیکلت باعث شده است که ما شاهد افزایش میزان آلودگی هوا خصوصاً با توجه به فصل سرد هوا باشیم. از سویی وجود هوای سرد و راکد و عدم وارونگی هوا و ثابت بودن این هوا دست به دست شرایط شهرهای صنعتی این استان داده و شرایط را برای مردم اصفهان به گونه‌ای رقم زده تا کمتر شاهد هوای سالم و پاک باشند.
وی با بیان اینکه وجود صنایع سنگین و صنعتی بودن این استان و نیز کاهش بارندگی عمده‌ترین عوامل در تشدید میزان آلودگی در این استان است افزود: از ابتدای فصل پاییز یعنی مهرماه ما تنها شاهد 74 میلیمتر بارندگی تا دی ماه بوده‌ایم که این نشان از کاهش 30 درصدی در فاصله بلندمدت است. وی با اشاره به اینکه در دی اصفهان تنها چهار روز هوای سالم را به خود دیده است و این روند در بهمن نیز ادامه داشته است، اظهار داشت: با توجه به شرایط آلایندگی هوا شهرهایی چون اصفهان، فلاورجان، لنجان، خمینی شهر، مبارکه، برخوار، شاهین شهر، آران و بیدگل، کاشان و نجف‌آباد آلوده‌ترین شهرهای استان بوده‌اند. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به تردد خودرو و موتورسیکلت‌ها و تأثیر آنها در روند آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 2 میلیون موتورسیکلت و خودرو در استان اصفهان در حال تردد هستند که با هماهنگی شهرداری قرار شده است یکهزار موتورسیکلت بنزینی به برقی تبدیل شود که این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و برای سال آینده امیدواریم طبق برنامه در نظر گرفته شده این تعداد به 10 هزار مورد برسد. شیشه‌فروش به وجود ۴۲۰ صنعت آلاینده در شهرهای استان اصفهان اشاره کرد و افزود: این صنایع بر اساس شاخص و شعاعی که نسبت به مرکز استان دارند محدودیت فعالیت‌شان‌ در زمان افزایش حجم آلاینده‌ها از سوی محیط زیست اعلام می‌شود. همچنین فعالیت کوره‌های آجر، تولید زغال و گچ که سهمی در آلودگی دارند نیز ممنوع شده و محیط زیست مسئول نظارت بر فعالیت این کوره‌ها است. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه می‌کند: همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اصفهان موظف شد تا سوخت پاک را در همه جایگاه‌های سوخت استان اصفهان توسعه دهد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/11/570114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها