اخبــــار



سیدحسن خمینی: راه سوم باز شده است

سید حسن خمینی گفت: امروز، دوران دوگانه یا «در گذشته زندگی کنیم» و یا «از آن عبور کنیم» تمام شده و «راه سوم» باز شده است. ما با اجتهاد در احکام گذشته راهی برای آینده باز می‌کنیم و یک گام جلوتر حرکت می‌کنیم.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر که در حرم امام برگزار شد با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب متحجرین نبود، گفت: رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دینی بودند. افکار بسته‌ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.
وی با بیان اینکه غیر از متحجران دینی، متحجران ملی هم داریم، افزود: تحجر به معنای ناتوانی در همراهی با دنیای معاصر و فضای جدید است. مگر وقتی امام فتوای حضور زنان در راهپیمایی‌ها را دادند به ایشان هجمه نشد که زن‌ها را از خانه بیرون آورده اند؟! حتی وقتی مرحوم آقای مطهری «مسأله حجاب» را نوشتند بزرگترین هجمه به ایشان شد که شما چادر از سر زن‌ها برداشته اید. در نجف به امام گفته بودند که آقای مطهری با مسأله حجاب چادر را منتفی کرده است. امام گفته کل بی‌حجابی در ایران برای کتاب آقای مطهری است؟!
وی اظهار داشت: امروز بحث سینما، موسیقی، شطرنج و حضور زنان در عرصه تحصیل، تربیت، کار و بازار وجود دارد. این یک جریان فرهنگی است و باید تلاش کنیم و به این نکته برسیم. ما باید بپذیریم که آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی جویانه‌ای است که می‌توانیم بین فرهنگ دینی خودمان با دنیای معاصر بدهیم؛ و الّا همیشه یک گام عقب هستیم. وقتی ماهواره می‌آید، اول ممنوع می‌کنیم و بعد نمی‌توانیم و رهایش می‌کنیم! موبایل و شبکه‌های اجتماعی می‌آید، اول به این سمت می‌رویم که ببندیم و زورمان نمی‌رسد و رهایش می‌کنیم! پیام‌های تصویری را تحریم می‌کنیم و بعد نمی‌شود و رهایش می‌کنیم!
سید حسن خمینی ادامه داد: این به معنای یک گام عقب ماندن است در حالی که فقه امام می‌گوید یک گام جلو باشید و دنیایتان را بشناسید. والّا همواره او خودش را تحمیل می‌کند و آن وقت بردن داستان در حوزه احکام ثانوی و ضرورت‌ها باعث می‌شود که دست آخر ما با یک سری احکام مواجه هستیم که ضرورت‌های آن بیشتر از احکام اولی است. زمان و مکان در اجتهاد که یک فتوای فراموش شده امام است مسأله بسیار مهمی است.

علی مطهری: شورای نگهبان سختگیری‌ها را کاهش دهد

نوزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با شعار محوری «تقویت حاکمیت مردم با جمهوریت سوم» پنجشنبه برگزار شد. مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بخشی از سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم تأکید داشتند؛ با این همه برخی در حال طراحی نقشه‌هایی هستند که اکثریت مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند. به گزارش ایسنا، وی افزود: باید اختیارات رئیس جمهوری در امور مختلف مانند سیاست خارجی مشخص شود. تقویت حاکمیت مردم از طریق بازنگری در قانون اساسی می‌تواند راهگشا باشد. حزب مردم‌سالاری عضو نهاد اجماع‌ساز است و یکی از شرط‌های حمایت از هر کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح قانون اساسی خواهد بود.
در ادامه علی مطهری، نماینده پیشین مجلس هم با استقبال از موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: باید اصولی داشته باشیم که بدتر از قانون فعلی نشود؛ به نظر من تغییرات سال ۶۸، قانون اساسی را به عقب بازگرداند. مطهری افزود: باید تکلیف مسأله صدا و سیما معلوم شود؛ اداره و نظارت بر صدا و سیما کار بسیار مشکلی شده است. همچنین اختلافی که در تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی وجود دارد، مشکل‌ساز شده است.
وی افزود: نوع برخورد ما با امریکا و مسائل منطقه بسیار مهم است. مسائل منطقه را باید خودمان حل کنیم به جای اینکه امریکا و فرانسه به ما پیشنهاد کنند. چرا نباید روابط خوبی با مصر و عربستان و امارات داشته باشیم؟ چرا باید در کل منطقه خاورمیانه دو دوست به عنوان حزب‌الله و حماس داشته باشیم؟ مطهری با اشاره به سخنان اخیر رهبری در رابطه با ضرورت مشارکت مردم در انتخابات، گفت: مشارکت بالا در انتخابات آینده برای کشور مهم است؛ مخاطب سخنان رهبری هم مردم هستند و هم شورای نگهبان است که باید سختگیری‌ها را کاهش دهد.
در پایان این کنگره مصطفی کواکبیان با اکثریت آرای اعضا به عنوان دبیرکل و نامزد حزب مردم سالاری در انتخابات ریاست جمهوری آینده انتخاب شد.
همچنین روز جمعه پانزدهمین کنگره حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی با پیام مکتوب رئیس دولت اصلاحات و سخنرانی الهه کولایی برگزار شد. کنگره سالانه انجمن اسلامی پزشکان هم دیروز با سخنرانی محسن آرمین از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برگزار شد.

آیت‌الله سیدرضی علوی در لامرد به خاک سپرده شد

آیت‌الله سید رضی علوی، از علمای برجسته استان فارس و پدر حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات پنجشنبه گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در سن 97 سالگی درگذشت. پیکر آیت‌الله سیدرضی علوی، پیش از ظهر جمعه با حضور وزیر اطلاعات و جمعی از مردم در شهرستان لامرد تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری در پیامی به حجت‌الاسلام علوی، ضایعه درگذشت این عالم وارسته را تسلیت گفت و از درگاه خداوند برای آن فقید سعید رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف، سیدعباس صالحی، امیر حاتمی و تنی چند از اعضای دولت و شخصیت‌های سیاسی نیز درگذشت پدر وزیر اطلاعات را به وی تسلیت گفتند. مرحوم آیت‌الله سیدرضی علوی، از علمای برجسته اصول و عقاید در جنوب استان فارس بود که اجازه اجتهاد خود را از مرحوم آیت‌الله خویی گرفته بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/2/570081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها