روحانی با صدراعظم آلمان و رئیس شورای اروپا رایزنی کرد

تأکید مرکل بر حفظ برجام


رئیس جمهوری کشورمان شامگاه چهارشنبه، در گفت‌و‌گو با صدراعظم آلمان، ورود موضوعات جدید به برجام را امری غیر‌ممکن خواند و تأکید کرد: برجام به عنوان یک سند مصوب شورای امنیت و محصول تلاش‌های طولانی ایران و 6 کشور بزرگ جهان، یک چارچوب مشخص دارد و غیر قابل تغییر است.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی با بیان اینکه دولت براساس قانون مصوب مجلس، موظف به کاهش بیشتر تعهدات در ازای عدم پایبندی طرف مقابل و رفع تحریم‌ها می‌باشد، افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود ما هم به‌طور کامل تعهدات خود را در قالب برجام انجام خواهیم داد.
وی در این گفت‌و‌گوی تلفنی همچنین با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و آلمان بر تلاش برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور بویژه در زمینه روابط اقتصادی و تجاری تأکید و لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.
«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی تأکید و حل و فصل اختلاف‌نظرها از مسیر گفت‌و‌گو و تقویت روابط دوجانبه و همکاری همه کشورها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه را خواستار شد.
روحانی همچنین عصر پنجشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، از برجام به عنوان یک دستاورد مهم برای دیپلماسی چندجانبه نام برد و با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم این دستاورد بزرگ به‌راحتی از بین برود، افزود: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می‌تواند نقش خود را در طراحی گام‌ها ایفا کند.
وی با تأکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و افراطی‌گری به عنوان دو مشکل مهم منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: آماده‌ایم با اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری همکاری نماییم و در این راه از تعامل و همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کنیم. رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت توسعه روابط با اتحادیه اروپا بویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، گفت: با توجه به تحولات اخیر در عرصه بین‌المللی و ایجاد شرایط جدید برای توسعه همکاری بین کشورها، باید تلاش کنیم سطح روابط ایران و اتحادیه اروپا به جایگاه اصلی خود بازگردد.
روحانی با اشاره به گفت‌و‌گو‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا در سطوح عالی در زمینه‌های مختلف از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر، محیط زیست، بهداشت و درمان، گردشگری و حمل و نقل از استمرار گفت‌و‌گو‌های هدفمند با کمیسیون اروپا با هدف گسترش همکاری‌ها استقبال کرد. رئیس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی با اشاره به مواضع اروپا در حمایت از برجام بعد از خروج یکجانبه امریکا بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی و اجرای کامل آن از سوی همه طرف‌ها تأکید کرد.شارل میشل افزود: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عرصه بین‌المللی و تغییر دولت در امریکا باید با استفاده از فرصت ایجاد شده برای حفظ و اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین تلاش کنیم و اتحادیه اروپا در این زمینه نقش خود را ایفا خواهد کرد.
وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ایران ناشی از تحریم‌های اقتصادی امریکا، تأکید کرد: طبیعی است که ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/2/570080/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها