رئیس جمهوری در نشست هیأت دولت:

سلاح اتمی دربرنامه دفاعی ما جایی ندارد


گروه سیاسی/ رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه در برنامه دفاعی کشور جایی برای سلاح کشتار جمعی و از جمله هسته‌ای وجود ندارد و نخواهد داشت، گفت: این تصمیم قاطع نظام است و ایران نمی‌خواهد دارنده و نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند و این نه حرف امروز، بلکه از سال 1370 بارها و بارها در این زمینه صحبت کرده‌ایم و همیشه نظر واحد در این زمینه بوده است که دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود اما دنبال فناوری هسته‌ای هستیم و خواهیم بود که حق ما است.
روحانی با اشاره به اینکه ما پادمان را اجرا کردیم و می‌کنیم، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز، نه امروز و نه فردا، این تصمیم قاطع ما است چه امریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند و چه نخواهند. در این زمینه نظر رهبر معظم انقلاب به‌عنوان فتوا برای ما اصل است و از عهدی که بستیم خارج نخواهیم شد. رئیس‌جمهوری همچنین توافق هسته‌ای (برجام) را حاصل ماه‌ها تلاش و پیگیری بین ایران و 6 کشور بزرگ دانست و گفت: این توافق به سادگی به‌دست نیامده است و امروز هم ما برجام را به همان شکل که در 23 تیرماه 94 تصویب شد قبول داریم، هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم و روی عهد خود هم ایستاده‌ایم. وی ادامه داد: در همان سال 97 که ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان و تندروهای داخلی امریکا از برجام خارج شد، پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تا عصر همان روز 8 بار برای ما پیام فرستادند که ترامپ به‌دنبال انجام ملاقات با ماست. روز بعد که قرار بود بنده در مجمع عمومی سخنرانی کنم، رئیس‌جمهوری فرانسه پیام آورد که اگر بپذیرید دو بند به برجام افزوده شود، مبنی بر اینکه ایران قبول می‌کند در آینده درباره نقش‌آفرینی منطقه‌ای و موضوع موشکی مذاکره کند، ترامپ بلافاصله به برجام بازخواهد گشت، اما ایران اعلام کرد که برجام قابل تغییر نیست.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در سال 98 هم در حاشیه حضورم در نیویورک به ما پیشنهاد کردند که اگر قبول کنید که جلسه 1 + 5 با حضور سران 7 کشور برگزار شود، ترامپ بلافاصله بعد از جلسه اعلام خواهد کرد که به برجام بازمی‌گردد، اما تأکید جمهوری اسلامی این بود که اگر بناست چنین جلسه‌ای تشکیل شود، ترامپ باید پیش از برگزاری جلسه بازگشت به برجام را اعلام کند.
 دولت قانون هسته‌ای را اجرا می‌کند
روحانی در ادامه با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره اجرای تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: دولت با وجود آنکه صراحتاً نظرش را درباره این قانون اعلام کرده است، اما قانون را اجرا خواهد کرد. نکته مهم درباره این موضوع این است که باید دقیق سخن بگوییم. آنچه اجرا خواهد شد این است که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از 5 اسفند متوقف خواهد کرد اما قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اخراج بازرسان در افکار عمومی جهانی به این معنا تفسیر خواهد شد که می‌خواهیم به‌دنبال سلاح هسته‌ای برویم که این به هیچ وجه صحیح نیست. باید دقیق حرف بزنیم.وی با اشاره به درخواست فرصت رسمی کشورهای اروپایی از ایران پس از خروج ترامپ از برجام، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست‌های مکرر کشورهای اروپایی در مجموع یکسال صبر کرد و حسن نیت ایران به همه دنیا ثابت شد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت ترامپ در مصاف هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، شکست‌های متعدد و مکرری را متحمل شد، تصریح کرد: برخلاف ادعا و تلاش‌های ترامپ ایران نه تسلیم شد و نه در جمهوری اسلامی فروپاشی اتفاق افتاد؛ جمهوری اسلامی در سایه تدبیر رهبری و ایستادگی ملت ایران، با وجود تحمل سختی‌ها و مشکلات زیاد که اقتضای جنگ است، از این مصاف سربلند بیرون آمد و امروز در آستانه فتح قله هستیم. روحانی خاطرنشان کرد: مشکل امروز فقط تحریم‌های ظالمانه است. اگر دولت امریکا در عمل تحریم‌ها را رفع کند، جمهوری اسلامی ایران در فاصله کوتاهی پس از راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، به تمام تحریم‌های تعلیق شده خود باز خواهد گشت. این موضع از سوی بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام شده است.
اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید از آغاز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با عزمی راسخ این سیاست‌ها را اجرا کرده و گواه آن نیز همین سال‌هایی است که با کمترین درآمدهای نفتی کشور به بهترین شکل اداره شد.
روحانی تأکید کرد که برای رسیدن به هدف راهی جز اتحاد و همگرایی وجود ندارد و تضاد و تقابل ما را به شکست می‌کشاند. رئیس‌جمهوری در آغاز سخنان خود با گرامیداشت سالروز 29 بهمن و قیام مهم مردم تبریز در 29 بهمن سال 56، این قیام را سرآغاز اربعین‌های مکرری عنوان کرد که درنهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و از رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم تبریز قدردانی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/1/569934/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها