به نام تاریخ



29 بهمن
سال 1925 در چنین روزی نخستین شماره هفته‌نامه امریکایی نیویورکر منتشر شد. این هفته نامه به انتشار نقد ادبی و شعر و داستان شهرت دارد و آثار بسیاری از نویسندگان مطرح جهان مانند جی.دی. سلینجر، جان آپدایک و ریموند کارور ابتدا در این هفته نامه منتشر شده‌اند.
تولدها
شهرام ناظری: شوالیه آواز ایران سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. شهرام ناظری در 7 سالگی نخستین برنامه هنری اش را در رادیو کرمانشاه اجرا کرد و در 11 سالگی هم اجراهایی در رادیو و تلویزیون داشت. اما کارش را به‌صورت جدی از دهه 50 آغاز کرد و ابتدا آلبوم‌هایی مشترک با محمدرضا شجریان منتشر می‌کرد. پس از تأسیس کانون چاووش در اواخر دهه 50 تصنیف‌هایی مانند «آزادی» را با همکاری این کانون خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. ناظری در دهه 60 با خواندن قطعاتی با اشعار مولانا بیشتر مطرح شد و آلبوم «صد برگ» او به موفقیت زیادی دست پیدا کرد. ناظری آلبوم‌های مختلفی را با همکاری چهره‌هایی چون جلال ذوالفنون و گروه‌هایی چون تنبور شمس و عارف منتشر کرد که «بنمای رخ»، «مثنوی موسی و شبان» و «لاله بهار» از جمله آنها هستند. آثاری چون «زمستان»، «بشنو از نی»، «نجوا»، «آتش در نیستان»، «ساقی نامه»، «مهتاب»، «ساز نو آواز نو» و «سفر به دیگر سو» هم از آثار ماندگار او هستند. مجمع انجمن آسیا ناظری را هنرمند برتر آسیا، نیویورک تایمز او را «بلبل فارسی» و روزنامه کریستین ساینس مانیتور او را پاواروتی ایران معرفی کرده‌اند.
جهانگیر ملک: نوازنده مطرح ساز تنبک سال 1311 متولد شد. جهانگیر ملک ساز تنبک را از حسین تهرانی آموخت و علی تجویدی پس از شنیدن چند قطعه او را به رئیس وقت رادیو معرفی کرد. پس از آن ملک در 21 سالگی در ارکسترهای مختلف نوازندگی کرد و پس از تشکیل ارکستر گل‌ها به آن پیوست. او در سال‌های فعالیتش با هنرمندانی چون پرویز یاحقی، همایون خرم، حبیب‌الله بدیعی و حسینعلی ملاح همکاری کرد و در برنامه‌های مختلفی مانند گل‌های جاویدان، برگ سبز و تکنوازان به‌عنوان نوازنده حضور داشت که در برنامه تکنوازان حدود 550 برنامه اجرا کرد. ملک جزو پرکارترین هنرمندان موسیقی ایران بود و تا آخرین روزهای زندگی اش در برنامه‌های مختلف و کنسرت‌هایی در ایران و کشورهایی چون امریکا، انگلستان، آلمان و ایتالیا شرکت می‌کرد. او سال 1381 درگذشت.
نصرت پرتوی: بازیگر تئاتر و نخستین زن درام نویس ایران سال 1316 به دنیا آمد. نصرت پرتوی بازیگری را در هنرستان هنرپیشگی و اداره هنرهای دراماتیک گذراند و پس از آن وارد گروه هنر ملی شد. او در نمایش‌های تلویزیونی مانند «ویلای یوکا» و نمایش‌های صحنه ای چون «آلونک»، «عروسک ها» و «سنگ و سرنا» بازی کرد و در فیلم «گوزن ها» هم حضور داشت و مورد توجه قرار گرفت. پرتوی نویسنده نمایش‌های مختلفی مانند «تقلا» و «تیر شکسته» بود.
 آذرتاش آذرنوش چهره ماندگار ادبیات عرب، لی اساتراسبرگ کارگردان لهستانی، رضا موسوی‌زاده نوازنده تار، بهداد بابایی نوازنده سه تار، لورینا مک کنین پیانیست و خواننده کانادایی، اد شیرن خواننده انگلیسی، جوزف گوردون لویت بازیگر امریکایی، دومنیک پرسل بازیگر استرالیایی-بریتانیایی، سیمین امیریان نمایشنامه نویس و کارگردان، خسرو معین افشار بازیگر، مریم بصیری داستان نویس، صالح دروند شاعر، علی غبیشاوی داستان نویس، مهرنوش قربانعلی شاعر و مهدی احمدوند خواننده هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
خسرو گلسرخی: شاعر و نویسنده و مبارز سیاسی سال 1352 در چنین روزی به اتهام فعالیت‌های سیاسی در زندان رژیم شاه تیرباران شد. خسرو گلسرخی متولد 1322 بود و از دوران دبیرستان شعرها و نوشته‌هایش را با نام‌های مستعاری چون «دامون»، «بابک رستگار» و «افشین راد» منتشر می‌کرد. گلسرخی سال 1351 بازداشت شد و پس از محاکمه‌ای جنجالی که از تلویزیون ملی پخش شد، تیرباران شد. از او مجموعه اشعاری چون «خسته‌تر از همیشه»، «ای سرزمین من» و «من در کجای جهان ایستاده ام» و آثاری چون «سیاست هنر، سیاست شعر»، «نیما و حقیقت خاکی» و «ادبیات توده» منتشر شده است.
نادر نادرپور: شاعر و نویسنده ایرانی سال 1378 درگذشت. نادر نادرپور متولد 1308 بود و پس از آشنایی با زبان‌های ایتالیایی و فرانسه شروع به ترجمه کرد. او سال 1346 همراه تعدادی از نویسندگان مطرح کانون نویسندگان ایران را تأسیس کرد و مدتی هم سردبیر ماهنامه‌هایی چون «هنر و مردم» و «نقش و نگار» بود. اشعار نادرپور هم در قالب‌های سنتی بودند و هم در قالب‌های نو سروده می‌شدند و به‌دلیل لطافت و زیبایی شهرت داشتند. پرویز ناتل خانلری او را در صف اول شاعران معاصر ایران قرار داده است. از نادرپور مجموعه اشعار «زمین و زمان»، «خون و خاکستر»، «صبح دروغین» و «شام بازپسین» منتشر شده است.
 سالروز درگذشت محمد حسنین هیکل روزنامه نگار مشهور مصری هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/20/569857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها