حال و هوای جدید در سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر


گروه فرهنگی / امروز دومین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر است که روز گذشته برخط شروع شد و البته اجرای آنلاین همچنان ادامه دارد، به همین دلیل اجرای صحنه‌ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برای پخش در تالار وحدت ضبط می‌شوند.
قدر ارکستر ملی را بدانیم
اما مهم‌ترین خبر بازید حسین علیزاده از تمرین ارکستر ملی ایران بوده که در شنبه 2 اسفند ساعت 21.30 به رهبری بردیا کیارس اجرا دارد. حسین علیزاده سال‌ها پیش عضو شورای ارکستر ملی بود و از جمله کسانی بود که بردیا کیارس که آن زمان جوان بود را حمایت کرد تا امروز ارکستر ملی رهبری با تجربه داشته باشد. ارکستر ملی در این دوره از جشنواره قطعه «سلام» حسین کسایی با تنظیم ارکستر حسین علیزاده روی صحنه می‌برد و حسین علیزاده به تماشای تمرین ارکستر ملی ایران نشست. او با نوازندگان به صحبت پرداخت و ارکستر ملی را هویت موسیقی خواند. علیزاده به سال‌های دور اشاره کرد: بیست سال پیش که قرار بود بزرگداشتی برای استاد کسایی برگزار کنیم، استاد فخرالدینی، استاد روشن روان و من مسئولیت تنظیم قطعات استاد کسایی را برای ارکستر داشتیم که با ذوق و شوق فراوان در مدت کوتاهی آن را آماده و تقدیم استاد کردیم. علیزاده در سخنان خود به علاقه خود برای بازدید مجدد از این «ارکستر زیبا وجوان» و «نوشتن قطعه» برای ارکستر ملی اشاره و بر فرهنگ ایرانی تأکید کرد: «امروز ما باید سرمان را بالا نگه‌داریم که این همه فرهنگ غنی داریم؛ مراقب باشیم آن را از دست ندهیم و قدر این ارکستر که اسمش ارکستر ملی است را بدانیم؛ چرا که مسئولیتش سنگین است. بدانیم چرا به آن ملی می‌گویند، مثل یک قهرمان ملی؛ باید وقتی اسمش را می‌شنوید اشک در چشمانتان بیاید و احساس غرور و هویت کنید.»
سرودهای انقلابی در جشنواره
اگرچه اجرای جشنواره در فضای مجازی و به‌شکل رایگان صورت می‌گیرد، اما بخش اجرای خیابانی از بخش های این دوره است که در پهنه رودکی صورت می‌گیرد و از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره است. شهروز حقی هماهنگ‌کننده بخش سرودهای انقلابی به شرایط خاص این دوره اشاره دارد: «در شرایط عادی بنا بود سرود و موسیقی حماسی به‌صورت گسترده‌تر در جشنواره موسیقی فجر برگزار شود، اما در شرایط فعلی و به‌دلیل کرونا اجرای گسترده آن در اماکن عمومی شهر تهران امکان‌پذیر نبود و در نهایت سه گروه فعال سرود از تهران در این بخش حضور دارند. برنامه‌های سرودهای انقلابی به‌صورت اجراهای میدانی و مردمی در پهنه رودکی است و امیدواریم در آینده برنامه‌ای کامل در حوزه سرود طراحی و اجرا شود.» زمان اجراها متفاوت است گاهی صبح و بعد ظهر و در بعضی روزها هم به‌صورت یک سانس دیده شده است. روز چهارشنبه 29 بهمن ماه ساعت ۱۱ گروه «شهید فرجی» و ساعت ۱۵ گروه «نور مشکات» اجرا می‌کنند. روز شنبه دوم اسفندماه گروه «نور مشکات» ساعت ۱۱ و گروه «فرزندان ایران» ساعت ۱۵ اجرا می‌کنند. روز یکشنبه سوم اسفندماه ساعت ۱۵ گروه «شهید فرجی» و روز دوشنبه چهارم اسفندماه ساعت ۱۱ گروه «فرزندان ایران» اجرا می‌کنند.
پیام‌هایی برای جشنواره
محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن ریاحی دبیر سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر پیام‌هایی جداگانه‌ای به بهانه آغاز برگزاری این جشنواره منتشر کردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/19/569847/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها