ستاره ایرانی پورتو در لیگ قهرمانان اروپا به فوق ستاره پرتغالی یوونتوس رسید

طارمی ـ رونالدو؛ گلزنان بالفطره!


حامد جیرودی / مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که دیشب با 2 بازی لایپزیش - لیورپول و بارسلونا- پاری سن ژرمن آغاز شد، امشب با برگزاری 2 دیدار دیگر از ساعت 23:30 ادامه می‌یابد که در یکی از آنها سویا در ورزشگاه رامون سانچز پیس‌خوان شهر سویا میزبان بورسیا دورتموند است. شاگردان یولن لوپتگی که سابقه 6 دوره قهرمانی لیگ اروپا را در کارنامه خود دارند و آخرین آن در فصل گذشته برای این تیم به دست آمد، در حالی گام به این مرحله از لیگ قهرمانان گذاشته که به‌خوبی می‌داند باید صعود کند و در صورت حذف شدن نمی‌تواند در لیگ اروپا شرکت کند و دوباره جام بیاورد. سویا در شرایطی به مرحله یک هشتم صعود کرد که در گروه E پس از چلسی و با 13 امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت. این تیم که هفته پیش و در بازی رفت مرحله نیمه نهایی کوپا دل ری، بارسلونا را 2-0 شکست داد، در آخرین بازی‌اش در هفته بیست و سوم لالیگا 1-0 اوئسکا را برد و با 45 امتیاز در رده چهارم جدول باشگاه‌های اسپانیا قرار دارد. در سمت مقابل، دورتموندی قرار دارد که با 13 امتیاز به عنوان تیم اول گروهF به این مرحله رسید. زنبورهای زرد که در بازی‌شان در هفته بیست و یکم بوندس لیگا برابر هوفنهایم به تساوی 2-2 رسیدند و با 33 امتیاز در رده هفتم باشگاه‌های آلمان قرار دارند، پس از کسب نتایج ضعیف لوسیان فاوره را برکنار و ادین ترزیچ را به عنوان مربی موقت خود انتخاب کردند اما دوشنبه اعلام کردند مارکو روزه سرمربی کنونی بورسیا مونشن گلادباخ هدایت بورسیا دورتموند را برای فصل بعد برعهده خواهد گرفت که این اقدام در حالی که نیم فصل به پایان رقابت‌ها مانده در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد.
پورتو – یوونتوس؛ دوئل جذاب برای ایرانی‌ها
اما در یکی دیگر از بازی‌های امشب که برای فوتبالدوستان ایرانی بسیار جذاب به نظر می‌رسد، پورتو در ورزشگاه دراگو بندر پورتو پذیرای یوونتوس است. دیداری که بسیاری منتظر حضور مهدی طارمی در ترکیب پورتو و بازی‌اش برابر یوونتوس و کریستیانو رونالدو هستند. ستاره بوشهری تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی به احتمال زیاد همانند بازی‌های اخیر در ترکیب شاگردان سرجیو کونسیسائو قرار می‌گیرد که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان تنها 27 دقیقه در 2 بازی رفت و برگشت برابر المپیاکوس و یک بازی مقابل منچسترسیتی فرصت حضور در میدان را پیدا کرد اما پس از اینکه پورتو با 13 امتیاز و پس از منچسترسیتی، به عنوان تیم دوم گروه C صعود کرد، شرایط هم برای طارمی تغییر کرد و او رفته رفته به یکی از مردان کلیدی و ستاره اصلی تیم پرتغالی تبدیل شد تا جایی که حالا هواداران پورتو این تیم را بدون طارمی متصور نیستند. آقای گل سابق لیگ برتر فوتبال ایران و پرسپولیس، در 19 بازی از دیدارهای این فصل پورتو در لیگ برتر پرتغال در 1097 دقیقه به میدان رفته و 9 گل به ثمر رسانده است. او 12 بازی در ترکیب ثابت بوده، در 7 بازی به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفته و در 9 بازی هم تعویض شده است. ضمن اینکه یک کارت زرد و یک کارت قرمز هم دریافت کرده است. طارمی در 5 بازی جام حذفی 450 دقیقه برای پورتو بازی کرده و 5 گل هم زده است. او در یک بازی جام اتحادیه پرتغال 4 دقیقه و در سوپرکاپ پرتغال هم 77 دقیقه به میدان رفت و با پورتو به مقام قهرمانی رسید. پورتو در آخرین بازی خود در هفته نوزدهم لیگ برتر پرتغال شنبه شب به مصاف بواویستا رفت و به تساوی 2-2 رسید تا 41 امتیازی شود و با 7 امتیاز کمتر و یک بازی بیشتر نسبت به اسپورتینگ صدرنشین، در رده دوم جدول لیگ برتر پرتغال قرار بگیرد. اما یوونتوس در شرایطی در این مسابقه به میدان می‌رود که با 15 امتیاز به عنوان تیم اول گروه G به این مرحله راه یافت اما شاگردان آندره آ پیرلو شنبه شب و در هفته بیست و دوم سری A بازی حساس برابر ناپولی را 1-0 واگذار کردند تا با 42 امتیاز در رده چهارم باشگاه‌های ایتالیا قرار بگیرند. با این حال، بیانکونری امیدوار است امشب و در بازی خارج از خانه مقابل پورتو نتیجه بگیرد. بانوی پیر دو بازیکن کلیدی‌اش، آرتور ملو در خط میانی و خوان کوادرادو در خط دفاعی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد ولی به فوق ستاره پرتغالی‌اش کریستیانو رونالدو دل بسته است. بازیکنی که در ایام جوانی برای اسپورتینگ لیسبون بازی می‌کرد، حالا باید مقابل یکی از رقبای دیرینه این تیم یعنی پورتو قرار بگیرد. رونالدو در این فصل در 18 بازی سری A 16 گل، در 3 بازی جام حذفی 2 گل و 4 بازی لیگ قهرمانان 4 گل به ثمر رسانده است تا در مجموع 25 بازی 20 گل برای یووه زده باشد و حالا تقابل او با طارمی دیدنی خواهد بود. 2 بازیکنی که در جام جهانی 2018 روسیه و در بازی ایران و پرتغال هم مقابل هم قرار گرفتند و ناکام بودند. رونالدو پنالتی‌اش را برابر علیرضا بیرانوند از دست داد و طارمی هم فرصت بسیار خوبی را گل نکرد تا ایران از صعود بازبماند و اشک از دیدگانش بابت از دست دادن آن فرصت روانه شود. اما حالا این یک مسابقه دیگر است که طارمی در آن می‌تواند شبی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزند.
وقتی مهدوی‌کیا یووه را به خاک و خون کشید
بازی طارمی برابر یوونتوس یادآور بازی مهدی مهدوی کیا برابر این تیم است. موشک هامبورگ حدود 20 سال پیش و در فصل 2001- 2000 مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، با پیراهن این تیم مقابل یوونتوس قرار گرفت که آن مسابقه با تساوی پرگل ۴-۴ خاتمه یافت. مهدوی‌کیا در آن مسابقه، درخشش خیره‌کننده‌ای مقابل یوونتوس داشت و یک گل زد، یک پاس گل داد و یک پنالتی گرفت تا ستاره میدان لقب بگیرد. آن هم مقابل یووه‌ای که سرمربی‌اش کارلو آنجلوتی بود و ستارگانی مانند زین‌الدین زیدان، الکس دل پیرو، ادگار داویدز، فیلیپو اینزاگی و ادوین فن درسار را هم در ترکیب خود داشت و حالا باید دید طارمی می‌تواند خاطره خوش کیا را تکرار کند یا خیر.

بــــرش
طارمی: ما می‌توانیم یووه را حذف کنیم

مهدی طارمی که اکنون یکی از مهره‌های تأثیرگذار پورتو لقب گرفته می‌خواهد مقابل تیم رونالدو گلزنی کند. طارمی در مصاحبه با سایت پورتو اظهار داشت: «از حضور در لیگ قهرمانان اروپا بسیار خوشحالم. اکنون یک بازی سخت حذفی مقابل یوونتوس داریم و می توانیم یووه را حذف کنیم. ولی باید بگویم ما پورتو هستیم و این مسابقه اسمش فوتبال است. در فوتبال هیچ چیز غیرممکن نیست. من رونالدو را بسیار زیاد دوست داشتم. دلم نمی‌خواست مثل او باشم. زیرا این غیرممکن است. چقدر ممکن است که مانند کریستیانو رونالدو یا مسی باشید. اما می‌توانیم تلاش کنیم به سطح آنان نزدیک شویم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/18/569838/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها