بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

«صادق آیینه وند» درگذشت
غروب چهره ماندگار تاریخ

دکتر صادق آیینه وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و چهره ماندگار تاریخ و استاد تاریخ اسلام دانشگاه، روز پنجشنبه 17 اردیبهشت ۱۳۹۴ به‌دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی، درگذشت.دکتر صادق آیینه‌وند [متولد سال ١٣٣٠ در یکی از روستاهای تویسرکان همدان] دانش‌آموخته دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. از او حدود ۱۰۰ مقاله و ۳۳ ترجمه و تألیف به یادگار مانده است.او همچنین به‌عنوان عضو هیأت علمی نمونه کشوری، چهره فرهیخته استان همدان و چهره ماندگار در سال ۱۳۸۵ انتخاب شده بود.
روزنامه ایران- شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴


«شاعر تهران» شعر پایانی زندگی را سرود
محمدعلی سپانلو درگذشت

محمدعلی سپانلو، شاعر، پژوهشگر حوزه ادبیات و مترجم برجسته و معروف به «شاعر تهران»، شامگاه دوشنبه 21 اردیبهشت‌ 1394 بر اثر بیماری سرطان ریه در بیمارستان سجاد تهران، شعر پایانی زندگی را سرود. سپانلو متولد 29 آبان‌ سال 1319 در تهران و از معدود شاعران و نویسندگان ایرانی‌ بود که در دنیای ادبیات غرب شناخته شده و توانسته بود نشان شوالیه نخل (لژیون دونور) آکادمی فرانسه (بزرگ‌ترین نشان فرهنگی کشور فرانسه) و جایزه ماکس ژاکوب (بزرگ‌ترین جایزه شعر فرانسه) را دریافت کند.او بیش از پنجاه جلد کتاب در حوزه‌های شعر، داستان و تحقیق، به‌صورت تألیف و ترجمه منتشر کرد.«رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ درغبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌ شعرهای این شاعرهستند.همچنین ترجمه‌ «آنها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ آلبر کامو، «کودکی یک رئیس» نوشته‌ ژان پل سارتر و... از دیگر آثار منتشرشده‌ اوهستند.«چهار شاعر آزادی» (زندگی و احوال چهار شاعر عصر مشروطه؛ عارف قزوینی، میرزاده عشقی، ملک‌الشعرای بهار، فرخی یزدی) دیگر کتاب این پژوهشگر است.محمدعلی سپانلو در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی - 1351)، «ستارخان» (علی حاتمی -1351)، «شناسایی» (محمدرضا اعلامی -1366) و «رخساره» (امیر قویدل-1380) به ایفای نقش پرداخت.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394

افتتاح بزرگترین پل معلق خاورمیانه

بزرگترین پل معلق خاورمیانه روزشنبه 26 اردیبهشت 1394 در مشکین شهر اردبیل به بهره‌برداری رسید. پل معلق مشکین شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع 80 متری رودخانه «خیاوچای» ساخته شده و دارای 2 متر عرض است و 365 متر طول به عدد روزهای سال دارد. این پل در منطقه نمونه گردشگری خیاو تا «گیرد ولی» ساخته شده و برای ساخت پل و تأسیسات جانبی آن، بیش ا ز 400 میلیارد ریال هزینه شده است.
روزنامه ایران- دوشنبه 28 اردیبهشت 1394

آماده باش ایران در سال 1394
بیماری کرونا
 در بین ایرانیان رصد می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده درباره شیوع بیماری کرونا در عربستان گفت: شیوع ویروس کرونا بیشتر در شهر ریاض جدی است البته در مدینه، مکه و جده نیز ویروس وجود دارد با این حال تیم‌های پزشکی ایران برای پیشگیری از ورود این بیماری به ایران آماده‌باش هستند.دکتر محمد مهدی گویا در نشست خبری در وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس کرونا در عربستان و احتمال اینکه این ویروس چقدر زائران ایرانی را تهدید می‌کند، اظهار داشت: همه‌گیری چشمگیری از بیماری کرونا در عربستان شکل گرفته و بویژه شهر ریاض در این کشور با شیوع بالای این بیماری مواجه است با وجود این، تمام افرادی که از ایران به عربستان می‌روند، آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از این بیماری دریافت می‌کنند و بعد از بازگشت به کشور نیز تا دو هفته تحت نظر هستند، یک تیم فوق تخصصی نیز از طرف هیأت پزشکی حج ایران به عربستان رفته و به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت، وضعیت این بیماری را در بین ایرانیان رصد می‌کند.
روزنامه ایران- یکشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۴

وداع با خادم بارگاه رضوی و یار انقلاب
آیت‌الله واعظ طبسی درگذشت
آیت‌الله عباس واعظ طبسی [متولد۳ تیر ۱۳۱۴ در مشهد] تولیت آستان قدس رضوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان خراسان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر حوزه علمیه مشهد که به‌دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بستری شده بود، با وخیم‌تر شدن حال عمومی، نیمه شب جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ به لقاءالله پیوست.
روزنامه ایران- شنبه 15 اسفند ۱۳۹۴

آزمایش موفقیت‌آمیز
 موشک‌های بالستیک ایران
آزمایش موشک‌های بالستیک نقطه زن برد بلند قدر«اچ» و«اف» روز گذشته[چهارشنبه 19 اسفند ۱۳۹۴] در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش موشکی سپاه پاسداران با نام «اقتدار ولایت» از ارتفاعات البرز شرقی شلیک شد.این موشک‌ها با موفقیت توانستند اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران را در بردی در حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر مورد اصابت قرار دهند. قبل از شلیک موشک‌ها، پهپادهای مسلح و رزمی نیروی هوافضای سپاه در منطقه به پرواز درآمدند تا به‌طور همزمان به مراقبت هوایی از منطقه شلیک پرداخته و هم تصاویر و فیلم‌هایی را از لحظه شلیک، تهیه کنند.
روزنامه ایران- پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/16/569828/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها