فاجعه در منا


فاجعه منا روز ۲ مهر ۱۳۹۴ همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» و نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقه منا (شهر مکه) رخ داد و منجر به‌ جان باختن بیش از 2 هزارنفر شد. سوء مدیریت سعودی‌ها و ازدحام حجاج دلیل این فاجعه اعلام شده‌است. آمار دقیق تلفات این حادثه رسماً اعلام نشده‌ است ،ولی بیش از 464 حاجی ایرانی در این فاجعه فوت شدند.پسر یکی از حجاج به روزنامه اعتماد گفته است: «پدرم 20 سال صبر کرده بود تا تجربه شیرین حج تمتع را بچشد اما حالا تنها تصویری که از حج برایش باقی مانده، لحظه تلخ کشته شدن ده‌ها دوست و آشنایش است.مرد 65 ساله پیش از آنکه زیر دست و پای زائران وحشت زده در منا از حال برود با چشم خود دید که ده‌ها نفر از هم کاروانی‌هایش در سیل عظیم حجاج مدفون شدند. ساعتی بعد وقتی چشم باز کرد خود را در کنار جنازه‌هایی دید که لباس احرام روی آنها را برای همیشه پوشانده بود. پدرم( پس از 24 ساعت )بعد از وقوع حادثه، تماس گرفت و خبر سلامتی‌اش را داد. او به سختی می‌تواند جنازه جان باخته‌های حادثه  را که تا ساعت‌ها روی زمین افتاده بودند  از یاد ببرد.»
همچنین دو حاجی نجات‌ یافته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند حادثه زمانی روی داد که دو موج پرجمعیت حجاج در محل حادثه از روبه ‌رو با یکدیگر برخورد کرده و به هم کوبیده شدند.عبدالله لطفی، حاجی 44ساله مصری، درباره این حادثه گفته است: «من دیدم عده‌ای با برخورد با کسانی که روی ویلچر بودند به زمین افتادند و پشت سر آنها عده بیشتری با برخورد به افراد زمین‌خورده، روی زمین افتادند. آدم‌ها در آن زمان از روی هم بالا می‌رفتند تا بتوانند نفس بکشند و... . تصادف دو گروه از انسان‌ها هرگز نباید روی می‌داد و در این باره هیچ آمادگی در بین مسئولان سعودی حاضر در صحنه وجود نداشت. اسماعیل حمبا، حاجی 58‌ساله نیجریه‌ای، در توصیف زمین خوردن افراد و لگدکوب شدن آنها می‌گوید: «این صحنه واقعاً ترسناک بود.»
فاجعه منا در حالی رخ داد که 12 روز پیش از این حادثه، در 20 شهریور در ساعت 17:10 دقیقه به وقت مکه سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام باعث فوت ۱۰۷ نفر و جراحت بیش از 200 حاجی شد. در این حادثه که بیشتر جان باختگان حجاج هندی، پاکستانی و اندونزیایی بودند، 11 حاجی ایرانی هم فوت شدند.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/16/569827/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها