امضای توافق هسته ای

ظهور برجام


آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در سال 1392 همزمان با دهمین سال مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود؛ مذاکراتی که تا پیش از آن دستاوردی نداشت ولی دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی برنامه خود تعیین کرد.
مذاکراتی که هدایت آن به محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه سپرده شد و اولین دور آن می‌توان گفت در خلال سفر هیأت ایرانی به مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور 1392 کلید خورد و نخستین توافق (توافق اولیه) بعد از چندین دور مذاکره و جلسات مشترک ایران و 1+5 در آذر 1392 در ژنو حاصل شد که باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت امریکا آن را «آغازی مهم» خواند.
بعد از توافق مهم اولیه اما مذاکرات برای رسیدن به توافقی نهایی سخت پیش رفت زیرا از یک سو مخالفان خارجی توافق فشارهای سنگینی بر تیم‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 وارد می‌کردند و از سوی دیگر مخالفان داخلی آرام و قرار نداشتند و هر روز داستانی جدید به ‌وجود می‌آوردند؛ به همه اینها البته باید رسیدن به جزئیات مورد توافق طرفین و متنی برد- برد را هم اضافه کرد و همین شد که حدود 20 ماه طول کشید تا در نهایت وزرای امورخارجه ایران و 1+5 به همراه فدریکا موگرینی(نماینده وقت اتحادیه اروپا در سیاست خارجه) دورهم جمع شوند و توافق هسته‌ای را که برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» خوانده شد، امضا کنند. روزی تاریخی برای ایران و جهان که در عکس یادگاری آن محمد جواد ظریف (وزیر خارجه ایران)، جان کری (وزیر وقت خارجه امریکا)، فیلیپ هموند (وزیر وقت خارجه انگلیس)، فدریکا موگرینی، فرانک والتر اشتاین‌مایر (وزیر خارجه وقت آلمان)، لوران فابیوس (وزیر خارجه وقت فرانسه) سرگئی لاوروف (وزیرخارجه روسیه) و وانگ یی (وزیر خارجه چین) حضور داشتند.
به دنبال توافق هسته‌ای رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رهبرمعظم انقلاب نوشت: «خداوند عزیز و عزت بخش را شاکرم که توفیق آن را نصیب کرد که پایان موفقیت‌آمیز و عزتمندانه مذاکرات هسته‌ای را به حضور ملت سربلند ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام می‌کنم. این توفیق الهی که حاصل حضور و استقامت تمام عیار ملت بزرگ ایران و هدایت رهبر فرزانه انقلاب بوده است، به برکت حماسه سیاسی مردم و انتخاب رویکرد تعامل سازنده با جهان و در پی بیست‌وسه ماه تلاش مداوم در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی، ایران اسلامی را در تثبیت حقوق هسته‌ای خود به پیروزی رساند و شرایط را برای رفع تحریم ظالمانه و حرکت پرشتاب کشور در مسیر توسعه و پیشرفت و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم نمود. این دستاوردها وقتی حاصل شد که قدرت‌های بزرگ متوجه شدند سلاح تحریم نه قادر است سرمایه اجتماعی را از بین ببرد و نه می‌تواند مانع پیشرفت‌های ایران در عرصه هسته‌ای شود. رمز موفقیت ما در این عرصه، اتحاد و اجماع داخلی و تلاش و حرکت تحت ارشادات رهبر معظم انقلاب بود....»
رهبرمعظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس‌جمهوری نوشتند: «با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولاً لازم می‌دانم از تلاش پیگیر و پرطاقت هیأت مذاکره کننده‌ هسته‌ای صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. بخوبی می‌دانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به‌هیچ رو قابل اعتماد نیستند. از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.»
شادی در شهرها
به دنبال اعلام توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5، مردم در شهرهای مختلف بخصوص شهرهای بزرگ 24 تیر 1394 به خیابان‌ها آمدند و تا ساعت‌های پایانی شب رسیدن به توافق هسته‌ای و لغو بخشی از تحریم‌ها را جشن گرفتند؛ آن شب امید به کشور بازگشته بود و برق شادی را می‌شد در چشمان هزاران ایرانی دید. آنهایی که شعار می‌دادند:«سفیر صلح ایران، تشکر، تشکر»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/16/569825/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها