آنچه در جشنواره می‌بینید و می‌شنوید



نیاز به حمایت و تبلیغات بیشتر
هوشنگ امیریان با گروه موسیقی دالاهو از کرمانشاه دیگر شرکت کننده جشنواره موسیقی فجر است.
او در این باره به «ایران» گفت: من از سال 67 یعنی چهارمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر با گروه مجابی به خوانندگی مرحوم شریفیان در جشنواره شرکت کرده‌ام و بعد از آن از سال‌های 70 تا 72 با گروه «مردان خدا» به سرپرستی سید جلال‌الدین محمدیان . من سال 69 گروه دالاهو را تشکیل دادم و در سال‌های 73 و 75 با گروه دالاهو در جشنواره بودم تا امسال. او در ادامه گفت:امسال جشنواره موسیقی فجر نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت‌تر برگزار خواهد شد و آنلاین برگزار شدن آن نیاز به تبلیغات و حمایت بیشتری دارد اما بطور کلی امسال به خاطر مسأله کرونا برنامه‌ریزی بسیار خوبی انجام گرفت. قرار است در این اجرا 6 قطعه اجرا کنم که از مقام‌های موسیقی کردی است.
جمعه یک اسفند ساعت 18:30

نوایی از موسیقی نواحی
علی اصلانی کتولی از استان گلستان ازسال 76 فعالیت خود را شروع کرده و از سال‌ها قبل در جشنواره موسیقی فجر با گروه‌های مختلف اجرا داشته اما گروه اصلانی کتول به سرپرستی خود او سه سال است تشکیل شده است و در جشنواره‌های مختلف مثل نواحی شرکت کرده‌است. او در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از موسیقی نواحی گلستان اجرا دارد که به آهنگسازی و تنظیم خودش بوده است با صدای نعمت اصلانی کتولی. او به «ایران» گفت»: جشنواره موسیقی فجر بصورت آنلاین فضای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد اگرچه اجرای زنده حس و حال دیگری داشت و ارتباط با مخاطب انرژی مثبتی به مخاطب می‌دهد اما شرایط این گونه پیش‌بینی شده است.

ارائه امکانات بهتر برای اجرای آنلاین
سبحان مهدی‌پور با گروه موسیقی اقبال آذر دومین تجربه حضوردر جشنواره موسیقی فجر را دارد . به گفته او این گروه سال 88 تأسیس شد به نام و یاد زنده یاداستاد اقبال آذربوده و سعی شده با همان سبک و سیاق اجرای موسیقی داشته باشند و امسال هم همین برنامه را خواهند داشت. او در این باره به «ایران» گفت: برگزاری جشنواره موسیقی فجر بصورت آنلاین هیچ گاه لطف حضور تماشاچی در سالن را نخواهد داشت چرا که حضور مخاطب یک انرژی مضاف به نوازنده و خواننده می‌دهد و موسیقی ایرانی بر مبنای این حال و احساس است که بین هنرمند و مخاطبان در سالن برقرار می‌شود و متأسفانه امسال کم سعادت بودیم و به دلیل کرونا نتوانستیم مخاطبی در سالن داشته باشیم. اما انتظار من از این جشنواره فراتر بود و این انتظار وجود داشت تا با امکانات بهتری کارها ضبط شود اما به دلیل زمانبندی کم، آن گونه که باید از کیفیت خوبی برخوردار نیست و برای من رضایتبخش نبود. مهدی پور قرار است در این کنسرت قطعاتی از بیگجه خانی، عارف قزوینی و یک اثر ملی میهنی از مرتضی محجوبی اجرا کند.

شب‌های نیشابور به یاد شجریان
حامد خدامی سرپرست گروه موسیقی «چکاد» برای نخستین بار با این گروه در جشنواره شرکت می‌کند اما قبل‌تر با گروه‌های دانشجویی تجربه حضور در جشنواره را داشته است. او درباره این دوره از جشنواره موسیقی فجر به «ایران» گفت: اگرچه پخش اجراهای موسیقی بصورت مجازی مخاطب کمتری خواهد داشت اما در یک سالی که گذشت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خاطر شیوع کرونا موجب شد تمامی اجرا‌های هنری در فضای مجازی انجام بگیرد و می‌توان گفت این موضوع تقریباً مورد پذیرش همه قرار گرفته و خود را به نوعی وفق داده‌اند. البته به نسبت تبلیغاتی که انجام گرفته می‌توان امیدوار بود استقبال خوبی صورت خواهد گرفت. به گفته خدامی، قطعاتی که قرار است به مخاطبان ارائه شود آثاری از استاد فرامرز پایور است و تنظیماتی که روی کارهای عارف قزوینی انجام داده بودند مانند تصنیف «شب‌های نیشابور» که در آواز ابوعطا بوده و تصنیف«هنگام می» که درآواز دشتی است و قبل تر با صدای استاد شجریان منتشر شده است.درواقع این کنسرت یادبودی از دو هنرمند بزرگ استادان فرامرز پایور و محمدرضا شجریان است.

فرصتی برای ارائه توانمندی نسل جوان
عطا رستگار از دانشگاه هنر، جشنواره موسیقی فجررا فرصت ارزشمندی برای ارائه توانمندی نسل جوان می‌داند و در گفت‌وگو با «ایران» گفت: اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر تهران شرکت می‌کنم و اجرای برنامه دارم البته قبل‌تر در جشنواره ملی موسیقی جوان و جشنواره‌های استانی شرکت کرده‌ام و از طریق فراخوان که دانشگاه هنر اعلام کرد به جشنواره وارد شدیم.  او در ادامه افزود: اگرچه جشنواره به صورت آنلاین است و چه بهتر بود می‌توانستیم بصورت زنده برای مردم اجرای برنامه داشته باشیم اما  باز هم برگزار شدن جشنواره دراین شرایط قطعاً اتفاق خوبی خواهد بود. من دراین برنامه قرار است سونات تورینا را در سه موومان اجرا کنم.

نگاه علمی و دانشگاهی به جشنواره
سارا نادری از دانشگاه آزاد قبل تر با ارکسترهای چون سمفونیک تهران، آرک و... تجربه حضور در جشنواره را داشته است. این بار به عنوان نوازنده سولو شرکت می‌کند. او در گفت‌وگو با «ایران» گفت: بسیار خوشحالم مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر این دوره نگاه علمی  و دانشگاهی داشته‌اند و به هنرجویان موسیقی فرصتی دادند تا بتوانند اجرای‌های خود را بصورت تک نوازی روی صحنه ببریم. او در ادامه درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره  براین نظر است کسانی که علاقه‌مند و مخاطب  موسیقی و برنامه‌های  جشنواره هستند قطعاً پیگیر این اجراها خواهند بود حتی اگر در فضای مجازی پخش شود. به نظر من جشنواره موسیقی فجر یک اتفاق بزرگ موسیقی است و اینکه هنرمندان و مردم توانستند در شرایط کرونا به دور هم جمع شوند حتی در فضای مجازی و اجرای برنامه داشته باشند می‌تواند اتفاق مهمی باشد. نادری قرار است دراین برنامه قسمت 3و4 سونات شوبرت را اجرا کند.

اجرا در فضای گسترده تر
گلریز زربخش و خواهرش ژابیز زربخش نوازنده‌های ویلن و ویلنسل با گروه «آنسامبل نیواک» تجربه شرکت در جشنواره موسیقی فجر را داشته‌اند و این بار به دعوت ستاد جشنواره شرکت داشته‌اند. قطعاتی که قرار است به اجرا درآید از موریس راول آهنگساز فرانسوی خواهد بود و همچین قطعاتی از آرتور هونگر که آن هم سونات برای ویلن و ویلنسل است. او به «ایران» گفت: آنلاین بودن جشنواره به دیده شدن جشنواره موسیقی کمک بسیاری خواهد کرد و در فضای گسترده‌تری این اجرا‌ها پخش می‌شود و حتی مخاطبان آن می‌تواند از خارج از ایران از برنامه‌های جشنواره استفاده کنند.

فرهنگ سازی برای مردم
ملیکا چمن آرا از طریق فراخوان که هنرستان دختران اعلام کرده بود برای نخستین بار در جشنوار موسیقی فجر شرکت می‌کند. او در این باره به «ایران» گفت: بسیار خوشحالم برای اولین در تالار رودکی اجرای برنامه دارم و مسئولان برگزاری جشنواره که این فرصت را برای جوانان و هنرجویان موسیقی فراهم کردند تشکر می‌کنم. البته از سال‌ها قبل برنامه‌های جشنواره را دنبال می‌کردم و حتی با کمک مسئولان هنرستان در کنسرت‌های جشنواره شرکت داشته ام. او بر این نظر است اگرچه جشنواره موسیقی فجر بصورت مجازی پخش می‌شود اما در شرایط حاضر که  تقریباً تمامی برنامه‌های هنری و فرهنگی به صورت مجازی پخش می‌شود، اتفاق خوبی خواهد بود و در مقابل فرصت خوبی هم برای مردم خواهد بود تا با موسیقی‌های کلاسیک، نواحی و... آشنا شوند. از دیدگاه من جشنواره موسیقی یک اتفاق فرهنگی و هنری است و برگزاری این جشنواره‌ها در فرهنگ‌سازی  برنامه‌های فرهنگی و هنری برای مردم بسیار تأثیرگذار است. ملیکا چمن‌آرا قرار است در این برنامه  قطعاتی از شومان، آرابسک، اپوس 18 اجرا کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/15/569822/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها