سفر نروید

یک هفته بارش برف و باران در راه 17 استان


ایران زمین -  بر اساس اعلام سازمان هواشناسی با ورود دو سامانه بارشی قدرتمند از سمت شمال غرب و غرب به کشور در روزهای پایانی هفته جاری و همچنین هفته آینده، برای 17 استان بارش برف و باران پیش بینی می شود.
بر این اساس، از امروز(چهارشنبه) برای برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ‌زنجان، گیلان، مازندران، ‌قزوین، البرز و ارتفاعات تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، شمال مرکزی، ایلام و خوزستان و لرستان، چهارمحال و بختیاری و برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد برف و باران پیش بینی شده است.
«صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» از کاهش شدید دما طی روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: سامانه بارشی قدرتمندی که از ساعات پایانی روز گذشته (سه شنبه) وارد کشور شده استان‌های شمال غرب و غرب کشور را تحت تأثیر قرار داده و امروز با حرکت به‌ سمت نوار شمالی و چند استان مرکزی  برف و باران را برای این مناطق به ارمغان خواهد آورد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: از شنبه هفته آینده  با ورود سامانه بارشی جدید از مرزهای غربی به‌ کشور برای مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پیش‌بینی می‌شود.  همچنین برای پنجشنبه در نیمه غربی و جمعه در نیمه شرقی کشور کاهش دمای 8 تا 12 درجه‌ای پیش بینی شده است.
 این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: امروز و فردا غرب و جنوب غرب شاهد وزش باد شدید خواهند بود. چهارشنبه و پنجشنبه علاوه بر این نواحی در مرکز،  در شرق و شمال شرق با وزش باد‌های شدید رو‌به‌رو هستیم که احتمال خیزش گرد و خاک در این مناطق وجود دارد. ضمن اینکه امروز و فردا وزش باد گرم جنوبی را برای استان‌های ساحلی خزر و اردبیل داریم. احتمال ذوب برف و وقوع بهمن در دامنه‌ها و ارتفاعات این مناطق وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه به‌طور کلی بجز چند استان جنوبی تمام  کشور از این سامانه  بی نصیب نخواهند ماند، ادامه داد:  با توجه به اینکه این سامانه 3پدیده  برف و باران، وزش باد شدید و  کاهش ناگهانی دما را به همراه خواهد داشت به کشاورزان و گلخانه داران در استان‌های تحت تأثیر این سامانه هشدارهای لازم داده شده تا دچار خسارت‌های شدید نشوند. همچنین بر اساس پیش بینی‌ها و نقشه‌های هواشناسی میزان بارش ها در لرستان، کرمانشاه و کردستان شدیدتر از دیگر استان ها خواهد بود. لازم است دستگاه‌های مربوطه  از آمادگی لازم  برخوردار باشند.
ضیاییان وزش باد شدید را از مهم‌ترین تأثیرات سامانه پیش رو عنوان کرد و افزود: بر این اساس احتمال آسیب به تأسیسات شهری و روستایی و خطوط انتقال نیرو و پرتاب اشیا، آسیب به درختان پوسیده و کهنسال به دلیل وزش باد شدید، لغزندگی و آبگرفتگی معابر به ویژه در مسیرهای کوهستانی وجود دارد. از این رو به شهروندان توصیه می شود از تردد و توقف در کنار ساختمان های نیمه کاره، تأسیسات مرتفع و درختان پوسیده خودداری کنند. همچنین از آنجایی که میزان بارش  در شهرها نسبت به ارتفاعات بسیار متفاوت است به کوهنوردان هشدار می دهیم به‌هیچ وجه به ارتفاعات صعود نکنند.
این کارشناس سازمان هواشناسی گفت: با توجه به وزش شدید باد در نواحی مرکز، شرق و شمال شرق  احتمال خیزش گرد و خاک  وجود دارد. ضمن اینکه امروز و فردا وزش بادگرم جنوبی را برای استان‌های ساحلی خزر و اردبیل داریم به همین خاطر احتمال ذوب برف و وقوع بهمن در دامنه‌ها و ارتفاعات این مناطق وجود دارد.
 سفر نروید
 «فرهاد مهریاری»، مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری هم  با تأکید بر اینکه  این سازمان از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات لازم در آمادگی کامل قرار دارد، گفت: به همه استان‌های تحت تأثیر این سامانه بارشی آماده باش کامل داده ایم تا در صورت وقوع پدیده ای با مشکل مواجه نشوند.
وی ادامه داد: با توجه به هشدار لازم است هموطنان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز قبل از شروع سفر‌های ضروری از طریق شماره 141 از وضعیت راه‌ها اطلاع یابند.
 اسکان اضطراری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
«محمدباقر محمدی»، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از آماده باش پایگاه‌های امدادی، تیم‌های عملیاتی، خودرو‌های امدادی و امداد هوایی این سازمان در استان‌های با احتمال بارش خبر داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7569/1/569758/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها