به‌پیشواز مراسم معروف سینمایی گلدن گلوب

حاکمیت ابهام در سال کرونا زده


‌وصال روحانی
خبرنگار‌
هفتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب که پس‌از اسکار، بهترین و تبلیغاتی‌ترین جوایز این‌هنر به‌حساب می‌آید، یکشنبه شب 10 اسفند به وقت امریکا و صبح دوشنبه 11 اسفند به‌وقت ایران در تالار ‌بورلی هیلتون در ایالت کالیفرنیای امریکا و عمارت موسوم به «اتاق رنگین‌کمان» در محله منهتن نیویورک به میزبانی تینافی و ایمی پولر دو بازیگر زن امریکا برگزار می‌شود. حسن و دلیل انتخاب دو محل برای برگزاری آیین پایانی جلوگیری از سفر گسترده نیویورکی‌ها به کالیفرنیا است، چرا که پیش از این مراسم در یک محل برپا می‌شد.
تاریخ مورد بحث هم به معنای اعمال 50 روز تأخیر در برگزاری این‌مراسم نسبت به تاریخ معمول است و این فرآیند طبعاً محصول بسط عوارض بیماری کرونا در سطح جهان و پخش بسیار محدود فیلم‌های کاندیدا و سهم اندک اهدا شده به هنرمندان برتر سال در 15 ماه اخیر است و بواقع این فیلم‌ها یا اصلاً اکران عمومی نداشته و به‌صورت آنلاین و اختصاصی در اختیار رأی‌دهندگان گذاشته شده یا فقط به‌صورت اشانتیون و به مدت حداکثر 10 روز در سطح 2 تا 4 شهر کلیدی امریکا به نمایش درآمده‌اند تا صلاحیت حضور در رقابت گلدن گلوب را به‌دست بیاورند.
در رقابت با اسکار
گلدن گلوب جوایزی است که هر ساله توسط اتحادیه نشریات خارجی مستقر در امریکا به بهترین‌های سینما اهدا می‌شود و وجه تفکیک و امتیازش بر اسکار این است که اولاً مدیوم تلویزیون را هم در بر می‌گیرد و ثانیاً به دو شاخه درام و کمدی تقسیم می‌شود و به هریک از آنها جوایزی مختص خود آنها را اهدا می‌کند. این در حالی است که اسکار با ادغام این دو ژانر جوایزش را به آثار و هنرمندانی اعطا می‌کند که در مجموع نگرش‌ها و رویکردهای مختلف بهترین شناخته شده باشند و به تبع آن فتح این مجسمه‌های طلایی با عمر بیش از 90 سال سخت‌تر از تصاحب گلوب‌ها است.
دو برنده قطعی
در روز چهارشنبه 15 بهمن بود که اسامی کاندیداهای «گلوب 2020» (و به روایتی «گلوب 2021») در مراسمی کوتاه اعلام شد و در همان روز دو برنده قطعی و پیشاپیش این جوایز که بواقع دریافت کننده جوایز خدمات تمام عمر محسوب می‌شوند، معرفی شدند. یکی از آنها جین فاندا هنرپیشه زن مسن امریکایی است که جایزه موسوم به سیسیل بی‌دومیل را خواهد گرفت و دیگری نورمن لیر که به او جایزه کارول برنت را خواهند داد. دومیل کارگردانی افسانه‌ای و متعلق به دهه‌های 1910، 1920 و 1930 است و برنت نیز یک هنرپیشه زن مطرح دهه‌های 1970 و 1980 که اضافه بر هنر هفتم در مدیوم تلویزیون هم درخشید.
پیشتازها و رکورد‌داران
با اعلام نامزدهای دریافت «گلوب2021» مشخص شد که «منک» فیلمی پیرامون هرمان جی منکیه‌ویچ سناریست مشهور دهه‌های 1930 تا 1960 و خالق شماری از آثار کلاسیک هنر هفتم با جمع‌آوری شش کاندیدایی، بیشترین نامزدی را در میان فیلم‌های سینمایی امسال به‌خود اختصاص داده و رتبه دوم جدول کاندیداها با 5 نامزدی به فیلم «محاکمه شیکاگو» رسیده است. سه فیلم «پدر»، «سرزمین نوماد» (نومادلند) و «زن جوان آینده‌دار» (یا «زن جوان نویدبخش») نیز هر کدام با چهار کاندیدایی سال موفقی را سپری کرده و نظر موافق کارشناسان و مردم را جلب کرده‌اند. در مدیوم تلویزیونی نیز سریال «تاج» (Crown) با شش کاندیدایی پیشتاز شده و مجموعه «Schitts Creek» با پنج نامزدی در رده دوم نامزدهای جوایز گلوب امسال قرار گرفته است.
بورات؛ پیشتاز احتمالی غیر دراماتیک‌ها
فقط با اجرا و پایان مراسم اهدای جوایز امسال و پخش تلویزیونی آن توسط شبکه NBC است که مشخص می‌شود مهم‌ترین گلوب‌ها به چه کسانی تعلق می‌گیرد اما از حالا مشخص است که در یک سال متوسط و فاقد چند و حتی یک فیلم فوق‌العاده و در ایامی که فیلم‌ها به سبب محدودیت‌های کرونایی بسیار کم دیده شده‌اند، پیش‌بینی نام فاتحان بسیار سخت است و در اکثر شاخه‌ها ابهام حکم می‌راند. در شاخه بهترین فیلم دراماتیک سال «منک» با کارگردانی دیوید فینچر معروف یک مدعی جدی است اما «نومادلند» که ساخته چلوژائو شرق آسیایی تبار است و «پدر» که سناریوی آن را فلوریان زیلر و کریستوفر همپتون به اتفاق نوشته‌اند، نیز از اقبال قابل توجهی برخوردارند. انتخاب از میان پنج فیلم نامزد جایزه گلوب برترین کار غیر دراماتیک سال نیز اقدامی عبث می‌نماید زیرا ادامه‌ای بر فیلم مشهور کمدی «بورات» که در دهه 2000 اکران شد، «همیلتون» و پالم «اسپرینگز» برتری محسوسی بر یکدیگر ندارند و این شالم «The Prom» نیز می‌شود که بازیگر نقش اصلی آن- جیمز کوردن- کاندیدای بهترین بازیگر «موزیکال یا کمدی» سال نیز شده است. با این حال نیویورک تایمز پیش‌بینی کرده است که ورسیون تازه «بورات» با بازی ساشا بارون کوهن و ماریا باکالووا در نقش اصلی در نهایت گولدن گلوب این رده را به خود اختصاص خواهد داد.
جنگ دو بریتانیایی مسن در قسمت دراماتیک
در میان بهترین بازیگران دراماتیک سال نیز به‌نام‌های قدیمی و آشنای آنتونی هاپکینز و گری اولدمن می‌رسیم که این دو بریتانیایی به ترتیب برای فیلم‌های «پدر» و «منک» نامزد شده‌اند و به‌نظر می‌رسد که بخت‌شان برای تصاحب گلوب این رده بیشتر از سه کاندیدای دیگر باشد که یکی‌شان چادویک بوسمن سیاهپوست و امریکایی است که در فیلم خبرساز و تحسین شده «Ma Rainys Black Bottom» ایفای نقش کرده است. طاهر رحیم عرب تبار نیز برای بازی در فیلم «موریتانیایی» از کاندیداهای این قسمت است و این نشان از خودنمایی هنرپیشه‌های تازه کار در هالیوود دارد که در سال‌های غیر کرونایی و عادی فرصتی به اندازه امسال برای دیده شدن و بردن جوایز نداشتند. در میان زنان نقش‌های دراماتیک هم ویولادیویس برنده یک جایزه اسکار به خاطر فیلم «Ma Rainys» نامزد شده و رقبای بزرگ او ونه ساکربی تازه مطرح شده برای فیلم «قطعات یک زن» و فرانسیس مک دورماند دارنده مسن دو جایزه اسکار برای «نومادلند» هستند. ناگفته نماند که در میان نامزدهای بهترین هنرپیشه زن غیر دراماتیک اسامی کیت هارسون و میشل فایفر پر سابقه در کنار آنیا تیلور جوی جوان هم آمده است و روزامدند پایک هم برای فیلم «من اهمیت زیادی می‌دهم» رقیب پایاپایی برای آنها است.
تک مرد دو کاندیدایی
اگر بحث بازیگران نقش دوم هم به میان آید، شاید جالب‌ترین نکته کاندیدا شدن ساشا بارون کوهن برای بازی در «محاکمه شیکاگو» باشد که سبب شده او برای نمایش خوبش در «بورات» به‌طور همزمان کاندیدای گلوب در هر دو شاخه نقش اصلی و نقش مکمل مردان شود. در میان زنان نقش مکمل نیز به کهنه کارانی مثل گلن کلوز و جودی فاستر برخورد می‌کنیم که اولی برای فیلم «Hillibklly Elegg» و دومی برای «موریتانیایی» کاندیدای «گلوب2021» شده‌اند. جوایزی که همواره نشان داده‌اند فاتحان اسکار همان سال چه کسانی خواهند بود زیرا آمار می‌گویند در 70 درصد اوقات همان‌هایی اسکارها را تصاحب کرده‌اند که ابتدا در رقابت گولدن گلوب به موفقیت رسیده‌اند. این در حالی است که اسکار نیز امسال در قیاس با همیشه با تأخیری دو ماهه اهدا خواهد شد تا فرصت بررسی آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری برای تشخیص بهترین‌های سال بیشتر شود و تأخیرها و سپس شتاب‌های مرتبط با قضایای کرونا و پخش ناهمگون و اندک فیلم‌ها و شائبه‌های حاصله، جوایز را به دست کسانی نرساند که واقعاً سزاوار آن نبوده‌اند. این در حالی است که آکادمی مذکور در تعیین کاندیداهای اسکار امسال با همان مشکلات و ابهام‌هایی مواجه شده که مجریان گلوب هم آن را بشدت لمس و تجربه کرده‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/19/569720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها