برنامه بزرگ دولت در حوزه بهداشت

آغاز اجرای طرح تحول سلامت


کاهش هزینه‌های درمان، ایجاد عدالت در خدمات‌رسانی به مردم در حوزه سلامت، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و... از مهم‌ترین شعارهای حسن روحانی در انتخابات سال 1392 بود؛ شعارهایی که تحقق آنها پایه‌ای شد برای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی دولت های یازدهم و دوازدهم؛ طرح تحول سلامت. طرحی که با پیشنهاد حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت از 15 اردیبهشت سال 1393 به‌صورت رسمی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
طرح تحول سلامت طی 6 سال اجرا باعث کاهش شدید هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی، نوسازی تعدادی از بیمارستان‌های کشور، توسعه چند میلیون نفری پوشش بیمه در کشور شده است. در مقابل البته منتقدان این طرح معتقدند طرح تحول سلامت نظام بهداشت کشور را بیش از گذشته دولتی و وابسته به اعتبارات دولتی کرده و بخش مهمی از فشار آن بر کادر درمان گذاشته شده است و با پایان کار دولت دوازدهم هزینه‌های بسیاری برای دولت آینده خواهد داشت. البته در مقابل این انتقادها حامیان طرح تحول سلامت معتقدند اجرای این طرح باعث شده نظام سلامت ایران بتواند در مبارزه یک ساله با کرونا مقاوم باشد.
حسن روحانی رئیس جمهوری در آیین بزرگداشت روز پرستار امسال گفت:«از ابتدای دولت یازدهم اجرای طرح تحول سلامت را در دستور کار قرار دادیم و امروز حتی منتقدان دولت نیز به موفقیت‌آمیز بودن این کار بزرگ اذعان دارند. بواسطه اجرای این طرح، هزینه‌های سرسام‌آور درمان، کاهش یافته است. همچنین در کنار اجرای این طرح بیمه سلامت و عمومی کردن بیمه برای همه مردم را به اجرا در آوردیم. در 7 سال گذشته 36 هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و 40 درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از 2 برابر شده است. وقتی طرح تحول سلامت اجرا شد، بیمارانی بودند که وقتی رفتند برای تسویه حساب در حسابداری و گفتند پولی که شما باید پرداخت کنید 400، 300 هزار تومان است و آنها 20 میلیون تومان برای پرداخت آماده کرده بودند. باورشان نمی‌شد، مردم از شوق دم بیمارستان گریه می‌کردند، من حسابم 300یا 500 هزار تومان شده است! باورشان نمی‌شد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/16/569709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها