آنچه در جشنواره می‌بینید و می‌شنوید




موسیقی فجر اصیل‌ترین، جشنواره
 گروه موسیقی «ایستیم» از خراسان با هنرمندی مهرداد باغچقی و شاهین علیزاده موسیقی کرمانجی را روی صحنه می‌برند. این نخستین اجرای این گروه موسیقی در قالب جشنواره است.شاهین علیزاده بر این نظر است جشنواره موسیقی فجر معتبرترین  و رسمی ترین جشنواره موسیقی در ایران است و به‌همین سبب اکثریت هنرمندان بخصوص نسل جوان علاقه‌مند هستند در این جشنواره شرکت کنند.البته جشنواره موجب شهرت هنرمند نیست بلکه معیار اعتبار و شهرت یک هنرمند، ارائه یک کار خوب است.او به «ایران» گفت: در کشورهایی که در بحث هنر فعال و قوی هستند مانند جشنواره ما  در آنجا بسیار برگزار می‌شود که همه معتبر و جهانی است اما در ایران  اصیل‌ترین جشنواره، موسیقی فجر است.
زمان: سه‌شنبه: 28 بهمن
ساعت: 17

فرصتی مغتنم برای دیده شدن
بهزاد عبدی آهنگساز و موزیسین ایرانی در سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با گروه خنیاگران مهر حضور پررنگی در جشنواره موسیقی فجر داشته و امسال با کوئینتت رسپینا با آثاری برای قیچک، قانون و کوئینتت زهی در جشنواره حضور پیدا کرده است.این اجرا در دو بخش خواهد بود که در بخش قطعات قیچک و کوئینتت زهی آثاری چون «چشمون مریم»، «نبات»، «چهارمضراب اصفهان» و«کامران» و در بخش قطعات قانون و کوئینتت زهی «سکوت»، «شورج‌بار»، «خاطره‌ها» و«در قفس» اجرا می‌شود و در دو نوازی قیچک و قانون اثر «به‌زندان» زنده یاد حسین دهلوی شنیده خواهد شد.
این آهنگساز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره برگزاری این دوره از جشنواره که به‌صورت آنلاین خواهد بود، گفت: به هر روی زحمات نوازندگان در کنسرت و اجرا دیده خواهد شد و جشنواره موسیقی فرصت بسیار مغتنمی است تا این منظور حاصل شود. هر چند اجرا به‌صورت آنلاین و برای سالن خالی بسیار سخت است ولی فیلم‌کنسرت ضبط و پخش خواهند شد و دیده شدن به‌صورت مجازی مخاطبان بیشتری را در بر خواهد گرفت.
زمان: سه‌شنبه 28 بهمن
ساعت 18:30

بهره‌مندی طیف بیشتری از مخاطبان
گروه موسیقی «نماد» با سرپرستی ستاره بهشتی دومین تجربه حضور در جشنواره با این گروه است و در سال های قبل تر چه به شکل شخصی و چه همراهی با برخی دیگر از هنرمندان در جشنواره شرکت داشته است.آثاری که قرار است در این دوره از جشنواره اجرا کنند کوارتت زهی با قطعاتی از موسیقی کلاسیک از آثار موتسارت و چایکوفسکی است. ستاره بهشتی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: امسال نخستین تجربه مجریان و همچنین  شرکت کنندگان جشنواره موسیقی را در برپایی آنلاین پشت سر خواهیم گذاشت؛ به گمانم این موقعیت بسیار خوبی برای علاقه مندان است. در شرایط عادی جشنواره شاید خیلی از علاقه مندان شرایط حضور درسالن‌ها را نداشته باشند. او افزود: برپایی آنلاین جشنواره امکان خوبی برای بهره‌مندی طیف بیشتری از مخاطبان را فراهم می‌کند و از این بابت به آن بسیار خوشبین هستم. البته تحقق این مسأله نیازمند تبلیغات و اطلاع‌رسانی کافی است چراکه شاید هنوزهم عده‌ای از مردم از برپایی آنلاین جشنواره و چگونگی بهره‌مندی از آن اطلاع نداشته باشند. گذشته از بحث تفاوت از شکل برگزاری جشنواره امسال که در بستر فضای مجازی شاهد اجرای گروه‌ها خواهیم بود به گمانم میزان موفقیت و اثرگذاری این رویداد هنری به عوامل مختلفی از جمله چگونگی برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری اش نیز بستگی دارد. او ارزیابی اش از جشنواره موسیقی فجر را اینگونه بیان کرد: متأسفانه یکی از مسائلی که در ارتباط با جشنواره‌ها، از جمله همین جشنواره با آن روبه‌رو هستیم، تغییر برگزارکنندگان آن بوده که مانع یک هدف‌گذاری  بلندمدت می‌شود.
زمان:سه‌شنبه 28 بهمن
ساعت: 21:30

«آه از آن رفتگان» تقدیم به زنده یاد محمدرضا شجریان
سیاوش کامکار یکی از اعضای گروه «ژاو» که این نخستین مرتبه‌ای است که این گروه در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند؛او به «ایران» گفت:  هرچند که خود من به شخصه بارها، در خلال حضور در گروه‌های مختلف در این رویداد حوزه موسیقی شرکت کرده‌ام؛ شاید از سال‌های 54-85 و امسال با همراهی این گروه قطعاتی با آهنگسازی امیرناصررنجبر و به خوانندگی نوید نوروزی اجرا ‌شود. «از عشق» و «بسته بال» از جمله این قطعات خواهند بود. قطعه «آه از آن رفتگان» را هم به زنده یاد محمدرضا شجریان تقدیم خواهیم کرد.او درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره گفت: باید بگویم که این نخستین تجربه است. نمی‌دانم! باید قدری صبر کنیم و ببینیم که با چه شرایطی روبه‌رو خواهیم شد هرچند که گمان نمی‌کنم با اتفاق چندان خاصی روبه‌رو شویم. البته همین که جشنواره به تبع آن محدودیت‌هایی که کرونا پیش روی همگان گذاشته تعطیل نشده اتفاق مثبتی است هرچند که با تحول عجیب و شگرفی روبه‌رو نیستیم چراکه پیش‌تر نیز شاهد برگزاری جشنواره‌های دیگری به شکل آنلاین بوده‌ایم. اما این که گستره دایره مخاطبان جشنواره بواسطه بهره‌مندی از فضای مجازی تا چه اندازه به دیده شدن بیشتر کارها می‌انجامد، بحثی است که به مسائل مختلفی وابسته است؛ اجرایی از گروه‌هایی همچون ما کارهایی چندان عام پسند نیست؛ مخاطبان محدودتری دارد. از همین رو مخاطبان محدود ما نیز چه در بستر فضای آنلاین و چه اجرا در سالن‌های عادی به احتمال کارمان را دنبال خواهند کرد. اما اگر بازگردیم به سطرهای ابتدایی و بحث این که نگاه خود من به جشنواره موسیقی فجر با توجه به گذشت سی‌وشش دوره از آن چیست باید بگویم ارتقای هرچه بیشتر این جشنواره نیازمند ارائه کارهای خوب و از سویی درنظر گرفتن برنامه‌های بلندمدت است و این مهم‌ترین مسأله‌ای است که نه فقط درباره موسیقی فجر، بلکه درباره دیگر ابعاد جشنواره صادق است.
زمان: سه‌شنبه 28 بهمن
ساعت: 23

بهره‌مندی از فضای مجازی
علی حق‌شناس با گروه موسیقی خاوران امسال نخستین تجربه حضور در جشنواره موسیقی فجر را دارد و به واسطه اعلام  فراخوان شرکت کرده است. او به «ایران» گفت: من به شخصه با برگزاری جشنواره به شیوه مرسوم سال‌های قبل که مردم در سالن‌ها حاضر می‌شدند و پای اجراها می‌نشستند بیشتر موافق هستم، با این حال محدودیت‌هایی که کرونا سبب شده چاره‌ای برای مسئولان نگذاشته بود جز توسل به اجراهای آنلاین. هر چند که خواه ناخواه بهره‌مندی از فضای مجازی هم مزیت‌هایی دارد که در اجرای آن وجود ندارد. برای جشنواره موسیقی امسال اجرای قطعاتی همچون «عطش» با آهنگسازی محسن تقی‌پور، چهارمضراب «فواره فرود» به آهنگسازی محسن تقی‌پور، سولوی تنبک، سولوی کمانچه، قطعه «ابرایشم» و تصنیف «غبار» که به آهنگسازی خودم و با شعری از استاد شفیعی کدکنی است. سازخودم سه تار و تنبک و کار اصلی‌ام  نیز آواز است. امسال سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر را پشت سر می‌گذاریم؛ به گمانم مهم‌ترین نقطه قوت آن را می‌توان در فرصتی دانست که در اختیار هنرمندان برای ارائه هنر خود می‌گذارد؛ این که در برهه زمانی ثابت و جای مشخصی بتوانند در قالب جشنواره‌ای بزرگ دست به این کار بزنند، اتفاق بسیار مهمی است. شاید اگر هر یک از گروه‌ها در جای دیگر و مجزایی دست به ارائه کار خود بزنند به اندازه شرایط جشنواره که در محل‌های مشخصی حاضر می‌شوند اثرگذار نباشد. عقیده شخصی من بر این است که جشنواره موسیقی فجر نباید تنها به همین رویداد ختم شود بلکه باید جشنواره کوچک و حتی تخصصی دیگری از دل آن شکل بگیرد.
 زمان: چهارشنبه 29 بهمن
ساعت: 17




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/15/569705/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها