رئیس جمهوری ایران و وزیر خارجه قطر تأکید کردند

امنیت منطقه با ابتکار صلح هرمز


گروه سیاسی / وزیر امور خارجه قطر  در سفر به تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مهم‌ترین محورهای مذاکرات او با مقام‌های کشورمان بود.
«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» در حالی به ایران سفر کرده است که کشورش سعی دارد در عین قرار داشتن در مسیر عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی همسایه از وقوع هرگونه تأثیر نامطلوب این عادی‌سازی بر رابطه دوحه با تهران جلوگیری کند. خرداد 1396 وقتی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر با ادعای حمایت قطر از تروریسم با این کشور قطع رابطه کردند و تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند، جمهوری اسلامی ایران یگانه کریدور حمل و نقلی بود که باقی ماند و همین امر در حالی که ایران تأکید داشت که  برای هرگونه کمک انساندوستانه به مردم قطر آمادگی دارد به دلیل مهمی برای تقویت روابط دو کشور تبدیل شد که پیش از آن نیز در طول تاریخ خود هیچ گاه روی تنش به خود ندیده بود. طی این مدت میانگین مبادلات تجاری ایران و قطر افزایش قابل توجهی پیدا کرد و بر اساس بیانیه‌های رسمی افزایش مبادلات تجاری دو کشورشریک در یکی از بزرگترین میدان‌های گازی جهان تا رقم 5 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.   
پس از گذشت بیش از سه سال از آن بحران و در شرایطی که کشورهای تحریم کننده دوحه در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس پایان اختلافات خود با قطر را اعلام کرده وبه سمت عادی سازی روابط و بازگشایی مرزها حرکت می‌کنند این مقامات دیپلماتیک قطر هستند که  نه تنها تأکید دارند به این دلیل تغییری در روابط‌شان با دو کشور حامی خود در این سال‌ها یعنی ایران و ترکیه ایجاد نخواهند کرد بلکه اعلام کردند برای تقویت و توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران مصمم‌اند.  
سویه دیگر سفر روز گذشته وزیر امورخارجه قطر به تهران را باید در تمایل این کشور برای ایفا نقش میانجی‌گر منطقه‌ای و بین‌المللی جستجو کرد. نقشی که در سال‌های گذشته و پیش از درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان برعهده مسقط قرار داشت. قطر که در این مدت میزبانی مذاکرات صلح افغانستان را برعهده داشته، بارها ابراز تمایل کرده  که به عنوان واسطه‌ای میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عمل کند. همچنان که با روی کار آمدن دولت جو بایدن در امریکا دولت قطر از آمادگی خود برای رد و بدل کردن پیام و میانجی‌گری بین ایران و امریکا خبر داده است. پیشنهادی که دیروز و ساعاتی پیش از سفر محمد آل ثانی به ایران سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آن اینگونه موضع گرفت که «ما از کمک دیگر کشورها استقبال می‌کنیم و قطر نیز در میان دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای نزدیکی بین تهران و دوحه در سطوح مختلف در مورد موضوعات برگزار شده است و ما از هر حرکتی که به کاهش تنش کمک کند استقبال می‌کنیم.»
استقبال ایران از گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج فارس
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار وزیر امور خارجه قطر، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک بین تهران و دوحه اظهار داشت: روابط دو کشور در سال‌های گذشته بسیار خوب بوده و با ایجاد شرایط جدید بین‌المللی باید از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌ها استفاده شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی همچنین با اشاره به توافقات حاصل شده در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات تأکید کرد و گفت: ایران و قطر می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و گردشگری همکاری‌ها را گسترش دهند و بخش‌های خصوصی دو کشور نقش مهمی در این راه ایفا می‌کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری در منطقه با برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه حاصل خواهد شد، با استقبال از گفت و گو و همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس، تأکید کرد:  همچنان بر طرح ابتکار صلح هرمز پایبند هستیم و معتقدیم صلح و ثبات در منطقه جز در سایه همکاری، همراهی و گفت و گو میان کشورهای منطقه بدست نخواهد آمد و این کشورهای منطقه هستند که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
وی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در کشور امریکا و پایان ترامپیسم در این کشور و اعلام سیاست‌های متفاوت از سوی دولت جدید این کشور از جمله تمایل به بازگشت به برجام، اظهار داشت: امروز برای همه دنیا ثابت شده که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دولت جدید امریکا چاره‌ای جز جبران اشتباهات دولت قبل و عمل به تعهدات قانونی ندارد.
رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت لغو تحریم‌ها از سوی امریکا و بازگشت به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از سوی این کشور، گفت: هر زمانی که امریکا تحریم‌های غیرقانونی را لغو و به قانون بازگردد، بلافاصله ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام بازخواهد گشت.
وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار، از ایران به عنوان یک کشور دوست در منطقه نام برد و بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه در همه زمینه ها بویژه همکاری های تجاری و اقتصادی  تاکید کرد.
«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» در دیدار با رئیس جمهور کشورمان، پس از تقدیم پیام کتبی امیر قطر به دکتر روحانی، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه یاد کرد و بر ضرورت همکاری و همفکری کشورهای منطقه و خلیج فارس برای حل مشکلات تاکید کرد.
بن جاسم آل ثانی افزود: همواره معتقد به حفظ آرامش و ثبات و گفت و گو میان کشورهای منطقه بوده ایم و ما نیز در تداوم طرح ابتکار صلح هرمز و طرح امید، خواستار گفت و گوهای منطقه ای برای حل مشکلات میان کشورهای منطقه هستیم.
وزیر امور خارجه قطر با قدردانی از همراهی و همکاری ایران در دوره تحریم ها علیه این کشور، اظهار داشت: امیدواریم هرچه سریعتر با بازگشت آمریکا به برجام ، مشکلات و تحریم ها در چارچوب این توافق حل و فصل شود و در این راه  قطر از هرگونه مساعدت برای شکل گیری این اتفاق دریغ نخواهد کرد.
قدردانی قطر از کمک های ایران
وزیر خارجه کشورمان هم در دیدار با محمد بن ثانی ضمن خوشامدگویی و تبریک موفقیت‌های اخیر قطر در پایان بخشیدن به محاصره این کشور، اهمیت روابط دوجانبه با قطر از دیدگاه دولت و ملت ایران را مورد اشاره و آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد. محمد جواد ظریف با تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سیاست‌های مبتنی بر زور و اجبار در منطقه بر ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و رسیدن به یک ترتیبات منطقه‌ای و با ثبات تأکید و روابط دوجانبه ایران و قطر را حائز نقش مهمی در این مسیر ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه قطر هم که در رأس هیأتی متشکل از وزیر راه این کشور به تهران سفر کرده بود در این دیدار آمادگی دوحه برای گسترش روابط دوجانبه در همه سطوح از جمله حوزه‌های اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از تمامی کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در طول دوران محاصره قطر انجام داده است، این سفر را در راستای گسترش روابط دوجانبه و در چارچوب رایزنی‌های منظم میان دو طرف دانست. او همچنین نیاز منطقه به رویکردی جدید و همکاری‌های همه‌جانبه را مورد تأکید قرار داد و آمادگی قطر برای ایفای نقش کلیدی و مؤثر را اعلام و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مسائل موجود در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای حل و فصل پیدا کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/2/569653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها