آنفلوانزای پرندگان به دریاچه زریوار کردستان و باغ پرندگان قم رسید


زهره افشار
خبرنگار
با دیده شدن موارد جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دریاچه زریوار کردستان و باغ پرندگان قم درگیری استان‌های کشور با این بیماری به 11استان رسید. اما سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید مورد جدیدی در 36 کانون قبلی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در 9 استان مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، تهران، خراسان جنوبی، البرز و خوزستان واقع بود، دیده نشده و بیماری در این استان‌ها کنترل شده است.
با شروع موج جدید این بیماری در این 9 استان بیش از 900 هزار پرنده آلوده معدوم شده بود. بر اساس اطلاعیه سازمان دامپزشکی شناسایی یک قطعه لک لک در دریاچه زریوار کردستان که مبتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود موجب ایجاد کانون جدید این بیماری در کردستان شده است. قم استان دیگری است که درگیری پرندگان آن با این بیماری به تأیید سازمان دامپزشکی رسیده است .
 بیماری فوق حاد پرندگان در سال 97 موجب تلف شدن 7 میلیون قطعه مرغ در این استان شده بود ولی در دو سال گذشته موردی از این بیماری در قم دیده نشده بود. اما این بار بیماری فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان قم دیده شده است که در اول آذرماه سال‌جاری و در شرایطی که این شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشت، افتتاح شده است. «سید‌بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی به «ایران» گفت: در استان کردستان آزمایش یک لک‌لک وجود این بیماری را در این پرنده تأیید کرد که از نظر دامپزشکی وقوع این رخداد در هر نقطه بدون در نظر گرفتن تعداد پرندگان درگیر برای ما یک کانون خواهد بود. در واقع از نظر ما درگیری یک مرغداری 3000 قطعه‌ای با آنفلوانزا یک کانون و حتی تأیید آنفلوانزای یک پرنده فرضاً در دریاچه زریوار هم یک کانون است. در قم نیز علائم آنفلوانزا در چند پرنده از باغ پرندگان دیده شد که با آزمایش هایی که انجام دادیم، مشخص شد 4قطعه از این پرندگان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد مبتلا شده‌اند که با توجه به این مسأله باغ پرندگان قم از نظر ما کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناخته شد و همه پرندگان این باغ معدوم شدند. ولی خوشبختانه تاکنون موردی از آنفلوانزا در مرغداری‌های صنعتی استان دیده نشده است.
 نقیبی خاطرنشان کرد: در 9 استانی نیز که قبلاً با این بیماری درگیر بوده‌اند، مورد جدیدی دیده نشده است.
 گونه نادری در باغ پرندگان نبود
 «سیدمهدی هاشمی» مدیر پروژه باغ پرندگان قم به «ایران» می‌گوید: خوشبختانه تنها 20 درصد ظرفیت باغ پرندگان که 640 قطعه پرنده می‌شود در حال حاضر در این باغ نگهداری می‌شد ضمن اینکه هیچ گونه پرنده نادری هم در میان پرندگان نبوده و جای نگرانی برای مردم وجود ندارد. البته ما با توجه به اینکه معمولاً همه ساله تا 15 اسفند ماه امکان درگیری با بیماری آنفلوانزا برای پرندگان در کشور وجود دارد ، امسال با تفاهم با پیمانکار از آوردن گونه‌های نادر یا تعداد بیشتر پرندگان خودداری کردیم. به‌گفته وی در قالب قرارداد با پیمانکار در نهایت 100 گونه پرنده که حدود 3هزار و 700 قطعه می‌شود که برخی از آنها هم از گونه‌های نادر هستند در باغ پرندگان مستقر خواهد شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر این باغ قرنطینه شده ولی با پایان قرنطینه و کنترل آنفلوانزا بار دیگر درهای این باغ برای نوروز به روی دوستداران پرندگان باز می‌شود. به‌گفته وی باغ پرندگان قم در فضای 11هکتاری در جنوب شرقی قم جانمایی شده که به‌دلیل اینکه از سه جهت توسط کوه محصور است و فقط یک جهت باز دارد، در شرایطی مانند آنفلوانزا امکان قرنطینه بهتر و کنترل را خواهد داشت. هاشمی تأکید کرد: همه 12 قفس 20 تا 100 متر مربعی پرندگان در فضای 6 هکتاری باغ و محوطه 2800 متر مربعی داخل گلخانه دو منظوره باغ که اختصاص به پرندگان حاره‌ای مانند طوطی و درنا دارد محصور است ولی به هر جهت حتی حضور یک پرنده آلوده در برکه 540 مترمربعی باغ می‌تواند زمینه ساز بیماری شود که اجتناب‌ناپذیر است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/1/569645/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها