یادآوری سوم اسفند به طرف‌های برجام

تحریم‌ها لغو نشود پروتکل الحاقی متوقف می‌شود


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بار دیگر هشدار داد که اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قطعاً متوقف خواهد شد. سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اجرای مصوبه مجلس در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در سوم اسفند ماه گفت: در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی قطعاً اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد دولت مکلف است براساس قانون مصوب مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند اجرا شود.
خطیب‌زاده بیان کرد: نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل پذیرفته و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت. پروتکل الحاقی قطعاً متوقف خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را به اطلاع آژانس خواهد رساند و همه این اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند.
از میانجیگری همه استقبال می‌کنیم
خطیب‌زاده درباره آمادگی کشورها برای میانجیگری بین ایران و امریکا از جمله اظهارات مقامات قطری در این زمینه گفت: ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است. وی با ذکر این نکته که اجرای تعهدات امریکا خیلی نیازمند پیام بردن نیست، اظهار داشت: امریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست خورده دولت قبلی فاصله بگیرد راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: تأسف اینجاست که دولت فعلی شریک نقض و گردنکشی دولت قبلی علیه ایران شده و این روند سازنده‌ای نیست و امیدواریم متوقف شود. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که هیچ اتفاقی در خصوص اجرای تعهدات توسط امریکا رخ نداده است.
پیام رهبر انقلاب به جایی که می‌باید رفته است
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات «محمدحسین فرهنگی» سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در خصوص سفر قالیباف به مسکو و اینکه وزارت خارجه نتوانست هماهنگی‌ لازم را برای تحویل پیام رهبر انقلاب انجام دهد، با رد این اظهارات و با اشاره به اظهارات دستیار مجلس در این خصوص عنوان کرد: وزارت خارجه و خود آقای قالیباف می‌دانند وزارت امور خارجه در چه ابعاد و سطحی و با چه تلاشی برای این سفر هماهنگی داشته است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: خوب نیست از تریبون سخنگویی ریاست مجلس حرفی زده بشود که درست نیست. اگر مصالح ملی اجازه نمی‌دهد وزارت خارجه بیش از این ورود کند به این معنا نیست ادعاهای پراکنده مطرح شده، درست است. اگر دوستان اصرار دارند مباحث در فضای عمومی گفته شود می‌توان در صحن مجلس بیان کرد. سفر خوبی بود و پیام رهبر انقلاب به جایی که می‌باید رفته و ان‌شاءالله برکات و اثرات خود را خواهد داشت.
هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است
خطیب‌زاده درباره ادعای مطرح شده در رسانه‌های ترکیه مبنی بر بازداشت یکی از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول گفت:‌ هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده و آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی هنگام ورود است، با دولت ترکیه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت. این موضوع باید در مسیر خود حل شود.
فتوای رهبر معظم انقلاب در جای خود باقی است
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات علوی وزیر اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: موضع ایران تغییر نکرده و بر صلح‌آمیز بودن همه فعالیت‌های هسته‌ای است و فتوای رهبر معظم انقلاب در حرمت سلاح‌های هسته‌ای در جای خود باقی است.
تست کرونای ظریف منفی بود
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر کسالت محمدجواد ظریف گفت: ایشان کسالت مختصری داشتند که موجب نگرانی شده بود ولی تست یکشنبه و دوشنبه ایشان منفی اعلام شده، ایشان کرونا ندارند ولی آن کسالت را باید از ناحیه دیگری پیگیری کنند. خطیب‌زاده درباره ادعای مصادره یک نفتکش ایرانی و فروش نفت ایران از سوی امریکا هم توضیح داد: چند ماه پیش خبری در این زمینه منتشر شد که من در همان موقع گفتم که نفت ایران فروخته شده است و آنچه امریکایی‌ها مدعی آن هستند متعلق به ایران نیست. آنچه این روزها در مورد نفتکش دیگر هم گفته می‌شود این است که این متعلق به دولت ایران نیست. متعلق به بخش خصوصی است اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی‌دهد که امریکایی‌ها با این اقدامات راهزنی دریایی می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/1/569641/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها