رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی اعلام کرد

شرط باز کردن در زندان‌ها به روی مدعیان حقوق بشر


رئیس قوه قضائیه گفت: آمادگی داریم در زندان‌های خود را باز کنیم تا مدعیان حقوق بشر، هر زندانی را که در ایران می‌خواهند، ببینند، مشروط به اینکه بگذارند ما هم هر زندانی را که در کشور آنها می‌خواهیم ببینیم.
به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با تشکر از حضور متفاوت مردم در مراسم ۲۲ بهمن امسال با بیان اینکه متن اصلی این مراسم در سراسرکشور، ابراز وفاداری مردم به انقلاب و ارزش‌ها بود لذا نباید دچار حاشیه شد، گفت: انتظار مردم از مسئولان، کنترل قیمت‌ها در بازار شب عید و مدیریت زنجیره تأمین و تولید تا مصرف کالاهاست. رئیس قوه قضائیه اجرای عدالت را یکی از مصادیق قدردانی از حضور مردم در عرصه‌های مختلف دانست و گفت: مسئولان در همه حوزه‌ها بویژه در دستگاه قضایی باید در مسیر اجرای عدالت بکوشند و این مسیر به هیچ عنوان نباید دچار حاشیه شود.
 رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر هفته گذشته هیأت قضایی عالیرتبه ایرانی به عراق که با دعوت مسئولان عالی قضایی این کشور صورت گرفت اشاره کرده و گفت: این سفر روشن کرد که بیش از هر زمان دیگری توطئه مستکبران برای جدایی و اختلاف ایران و عراق نقش بر آب شده است. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز دلدادگی به نظام، انقلاب و رهبری در میان مردم عراق موج می‌زند، افزود: یکی از جلوه‌هایی که در سفر به عراق دیده شد آن بود که تمام مردم و مسئولان عراقی نسبت به هدایت‌های رهبری و خدمات صادقانه سپاه اسلام توجه بسیار زیادی داشته و دارند.
رئیس دستگاه قضا همچنین مسأله پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی را مسأله امت اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات مثبت طرف عراقی در زمینه پیگیری این پرونده، گفت: قرار شد همکاری دو کشور در این موضوع تا زمان حصول نتیجه ادامه پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی اقدامات، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها تحت عنوان «دفاع از حقوق بشر» که در گوشه و کنار جهان صادر می‌شود، اظهار کرد: من اخیراً از مقتل شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس آمده‌ام. چرا برخی کشور‌ها و مجامع بین‌المللی که امروز احساس وظیفه می‌کنند نسبت به یک دیپلمات ایرانی یا یک زندانی اطلاعیه بدهند، نسبت به تروریسم رسمی دولتی اظهار نظر نمی‌کنند؟ رئیسی با اشاره به آمار بسیار بالای مرخصی زندانیان کشورمان در دوران شیوع کرونا گفت: هرکشوری مدعی است در جریان کرونا به اندازه جمهوری اسلامی ایران به زندانیانش مرخصی داده و به اندازه ما نسبت به زندانیان با رأفت و مهربانی برخورد کرده است، اعلام کند.
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما آمادگی داریم در‌های زندان‌هایمان را برای دیدن هر کشوری در عالم که بخواهد درون آنها را ببیند باز کنیم مشروط بر اینکه اجازه دیدن هر زندانی در هر کشوری که ما هم اراده کردیم، داده شود؛ اگر این اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد که کجا به حقوق بشر توجه شده و در کجا این حقوق نادیده گرفته می‌شود. وی افزود: امروز آزادگان عالم، توجه غربی‌ها به حقوق انسان را باور نمی‌کنند و می‌دانند که این اقدامات غربی‌ها سیاسی است و آنها حقوق بشر را دستاویزی برای فشار بر کشور‌های مستقل و در حال توسعه دنیا در آورده‌اند.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر این نکته که توجه به حقوق انسان‌ها و زندانیان که از آموزه‌های دین مبین اسلام است، همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و در رأس آن شرع انور، توجه به حقوق انسان و حقوق بشر جزو مبانی اصلی است و اگر تخلفی هم در گوشه‌ای اتفاق بیفتد، بیش و پیش از هر کسی، سازوکار اداری کشور مدعی آن خواهد بود.
بازدید اعضای کمیسیون اصل نود از زندان تهران بزرگ
در همین روزی که رئیس قوه قضائیه به‌صورت مشروط اعلام کرد در زندان‌ها را باز می‌کنیم، مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها هم از بازدید اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس از یکی از زندان‌های کشور خبر داد و گفت که با وجود آنکه از برنامه این بازدید مطلع بودم، اما همکارانم را در جریان نگذاشتم تا این عزیزان با اطمینان به زندان‌ها بروند و نقاط ضعف و قوت را به چشم خود ببینند. با اعلام این خبر، علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود هم جزئیاتی از این بازدید سرزده ارائه کرد. او در گفت‌و‌گو با ایسنا توضیح داد: با توجه به پرونده‌های مطروحه در کمیسیون اصل ۹۰ پیرامون مسائل زندانیان و زندانبان‌ها و همین طور شکایات مطرح شده درباره امکانات رفاهی زندانیان، کمیسیون مذکور به‌صورت سرزده از ندامتگاه تهران بزرگ بازدیدی را انجام داده‌اند؛ ضمن اینکه بدون واسطه با تعدادی از زندانیان به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن نیز نشستی را با مسئولان زندان برگزار کرده‌اند.
نماینده تهران افزود: در بررسی میدانی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات رفاهی، دو برابر بودن جمعیت کیفری زندان‌ها نسبت به محیط زندان و همچنین عدم دسترسی برخی از زندانیان به سیستم قضایی که عموماً کسی پیگیر احوالاتشان نبوده مشاهده می‌شد. او در پایان تأکید کرد: کمیسیون اصل نود به‌دنبال این است که با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساز و کارهایی از این قبیل بتواند بسیاری از مشکلات را در بعد سازمان زندان‌ها حل کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/1/569636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها