به نام تاریخ




27 بهمن
سال 1366 در چنین روزی شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. این شورا که وظیفه امور علمی، تحقیقی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیرفارسی زبانان جهان را برعهده داشت سال 1392 با بنیاد سعدی ادغام شد.
تولدها
غزاله علیزاده: نویسنده ایرانی که با رمان «خانه ادریسی‌ها» او را می‌شناسید سال 1327 در چنین روزی متولد شد. مادر غزاله علیزاده شاعر بود و او از کودکی با ادبیات آشنا شد. از دهه 1340 با چاپ داستان‌هایش در مجله‌های مختلف کارش را آغاز کرد و سال 1356 نخستین مجموعه داستانش با نام «سفر ناگذشتنی» منتشر شد. «دو منظره» نخستین رمانی بود که در سال 1363 از علیزاده چاپ شد و 7 سال بعد «خانه ادریسی ها» را نوشت. کتابی که پس از مرگ علیزاده جایزه بیست سال داستان‌نویسی را به دست آورد و همچنان یکی از مهم‌ترین رمان‌های معاصر ایران است. رمان‌های «شب‌های تهران» و «ملک آسیاب» و مجموعه داستان‌های «چهارراه» و «تالارها» دیگر آثار او هستند. غزاله علیزاده سال 1375 و پس از ابتلا به بیماری سرطان خودکشی کرد و درگذشت.
   معصومه مهرعلی مدرس آواز، بهروز وحیدی آذر نوازنده ویولن و رهبر ارکستر، علیرضا مدنی بازیگر و کارگردان، جان شلزینگر کارگردان انگلیسی، رابرت فلاهرتی مستندساز امریکایی، انریکو کاروسو خواننده ایتالیایی اپرا، جین سیمور بازیگر انگلیسی، محمود امینی صدابردار و محمد خواجه‌پور شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
رضا ژیان: بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1381 در چنین روزی درگذشت. رضا ژیان متولد 1328 بود پس از پایان دبیرستان به کارگاه نمایش وابسته به تلویزیون ایران پیوست و سال 1347 با تله تئاتر «روز مقدس» جلوی دوربین رفت و پس از آن در سریال‌های «سرزمین افتخار»، «حرف تو حرف»، «مثل آباد»، «محله بروبیا»، «داستان ریاضی دانان»، «محله بهداشت»، «لطایف الطوایف»، «پرده عجایب»، «عاقبت نقدفروشی، عاقبت نسیه فروشی»، «آژانس دوستی»، «زیر بازارچه»، «آغوش‌های خالی»، «همسایه ها» و «خانه پدری» بازی کرد. نمایش‌های «آن سفر کرده»، «خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و مرگ میرزاتقی خان امیرکبیر»، «جان نثار»، «پاتوق»، «قمر در عقرب» و «صورت برداری» و فیلم‌های «چوپانان کویر»، «سیاه راه»، «آتش در زمستان»، «مرد عوضی»، «عشق بدون مرز»، «مومیایی 3»، «مسافر ری» و «عشق فیلم» دیگر آثاری است که با بازی ژیان دیدیم.
محمدجعفر محجوب: نویسنده و محقق فرهنگ عامه سال 1374 درگذشت. محمدجعفر محجوب متولد 1303 بود و در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد و از سال 1359 عضو انجمن ایرانی فلسفه و علوم انسانی وابسته به یونسکو شد. او سال‌ها استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های آکسفورد انگلستان، استراسبورگ فرانسه و برکلی امریکا بود. محجوب نوشتن در مطبوعات را از سال 1327 آغاز کرد و در نشریه‌هایی مانند سخن، یغما و هنر و مردم در زمینه ادب فارسی و فرهنگ عامه و پژوهش در داستان‌های ایرانی می‌نوشت. کتاب‌های «آفرین فردوسی»، «ادبیات عامه ایران»، «از هفت پیکر تا هشت بهشت»، «تحقیق در احوال و آثار و افکار و اشعار ایرج میرزا»، «درباره کلیله و دمنه» و «نمایش کهن ایرانی» از آثار اوست. ضمن اینکه کتاب‌های «آتش» باربوس هانری، «خاطرات خانه مردگان» داستایوفسکی و «از خودگذشتگی زنان»، «داستان‌های دریای جنوب»، «سگ سیرک» و «پاشنه آهنین» از آثار جک لندن با ترجمه او منتشر شد. محجوب ترجمه‌هایش را با نام مستعار «م.صبحدم» منتشر می‌کرد.
یوسف فروتن: نوازنده تار و سه تار سال 1357 در چنین روزی درگذشت. یوسف فروتن متولد 1270 بود و از کودکی به موسیقی ایرانی علاقه زیادی داشت. او از شاگردان درویش خان بود و با آموختن سه تار، تار، پیانو، ویولن و تنبک جایزه تبرزین طلایی را از او گرفت. یوسف فروتن از اعضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی و ارکستر انجمن اخوت بود اما غیر از چند برنامه که برای امور خیریه و کمک به آوارگان و سیلزدگان اجرا شد و اجرای سال 1346 در حافظیه شیراز برای شناساندن موسیقی اصیل ایرانی، روی صحنه حاضر نشد. فروتن با بداهه نوازی از لحاظ متر، ریتم و ضرب شناخته می‌شود و آثار ضربی او به‌عنوان بخشی از رپرتوار موسیقی ضربی ایران تدریس می‌شود. حسین علیزاده، داریوش طلایی، پرویز مشکاتیان و داوود گنجه‌ای از شاگردان فروتن بودند. از فروتن یک دوره ردیف موسیقی ایرانی با نوای زندگی سه تار که توسط سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران ضبط شده به جا مانده است.
   سالروز درگذشت منصور کوشان شاعر و نویسنده و کارل ریشتر موسیقیدان آلمانی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7567/20/569620/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها