بریده جریده


تهیه و تنظیم حسن مجیدی

سلطان سیاه بازی، پرده آخر را بازی کرد
سعدی افشار درگذشت

«سعدالله زحمت‌خواه» با نام هنری سعدی افشار [متولد سال ۱۳۱۳ در استان زنجان] پیشکسوت تئاتر روحوضی و تنها بازمانده بازیگران نسل سیاه‌ بازی و نمایش‌های سنتی ایران، در حالی که نمایش «فیس‌پوک» را در سینما تئاتر فردوسی روی صحنه داشت؛ روز جمعه 30 فروردین 1392 به‌دلیل کهولت سن و بیماری مزمن ریوی در 79 سالگی دارفانی را وداع گفت.سعدی افشار در طول بیش از نیم قرن فعالیت در حوزه نمایش سنتی، ده‌ها تئاتر بازی کرد. او در دوران پس از انقلاب بیشترین فعالیت‌های خود را بر محور معرفی نمایش سنتی ایران در دنیا گذاشت و با همکاری دکتر محمود عزیزی استاد دانشگاه تهران و حسن عظیمی پیشکسوت نمایش آیینی سنتی، اجراهایی را در سطح جهان به روی صحنه برد که بازتاب گسترده‌ای در معرفی نمایش سنتی ایران داشت.هنرمندی که با عدم توجه و حمایت، سال‌های آخر عمر خود را با هزینه‌های سنگین بیمارستان و در تنهایی و تنگدستی سپری کرد.
روزنامه ایران- شنبه 31 فروردین 1392

سوگ تار ایرانی
خاموشی جلیل شهناز

جلیل شهناز، استاد برجسته تار و موسیقی ایرانی بر اثر بیماری طولانی و کهولت سن، صبح روز گذشته [دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲] در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان دی تهران درگذشت.
جلیل شهناز در اول خرداد سال ۱۳۰۰ در اصفهان و در خانواده‌ای اهل موسیقی چشم به جهان گشود. از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را نزد عبدالحسین شهناز و برادر بزرگ خود حسین شهناز فراگرفت. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد. وی در دهه ۶۰ به همراه فرامرز پایور، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی در قالب گروه استادان به اجرای برنامه در ایران و کشور‌های دیگر پرداخت.در سال 1383 به‌عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳ مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به وی اهدا شد. در سال ۱۳۸۷ محمدرضا شجریان گروهی را که با آن کار می‌کرد به افتخار او گروه شهناز نام گذاشت. روز ۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ خانه موسیقی به دست وی بازگشایی شد و در این مراسم نیز از سوی خانه موسیقی تجلیل شد.
جلیل شهناز، علاوه بر نواختن تار که ساز اختصاصی او بود با نواختن ویولن، سنتور و تمبک نیز آشنایی داشت و می‌توانست با ساز خود علاوه بر نواختن، آواز هم بخواند.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲

جام«شیر دال» به ایران بازگشت

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در بازگشت از نیویورک، به‌همراه خود «شیر دال باستانی» متعلق به دوره مادها را پس از ۱۰ سال به ایران بازگرداند.حسن روحانی با اعلام این خبر در فرودگاه مهرآباد افزود: این اثر تاریخی و ارزشمند متعلق به ۲۷۰۰ سال قبل است. این اثر ذی قیمت از سال ۲۰۰۳ میلادی در امریکا بوده است. پیش از این تلاش‌هایی برای بازگرداندن آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.امریکایی‌ها روز پنجشنبه [‌4 مهر ۱۳۹۲] تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است.جام «شیر دال» در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی آثار باستانی در امریکا گرفته شده بود. شیر دال یا همان موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیرو سرعقاب است؛ در ایران باستان شیر دال‌ها را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها می‌دانسته‌اند. طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته است.
روزنامه کیهان- یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲

رونمایی از پهپاد «فطرس» بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین کشور

پهپاد فطرس، بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین کشور روز گذشته[دو‌شنبه ۲7 آبان ۱۳۹۲] در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.
هواپیمای بدون سرنشین فطرس، توسط متخصصان شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی کشور، متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشور طراحی و ساخته شده است. این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا ۲۰۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۲۵ هزار پا و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم را داراست. علاوه بر مأموریت‌های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت‌ها، مأموریت‌های رزمی را انجام می دهد.پهپاد فطرس، در مقایسه با نوع امریکایی‌ام کیو-۱ در مرتبه بالاتری قرار دارد در حالی که مداومت پروازی فطرس بین ۱۶ تا ۳۰ ساعت و متناسب با مأموریت و میزان سوخت عنوان شده، مداومت پروازی نوع امریکایی ۲۴ ساعت است.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7567/16/569602/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها