«شمارش معکوس»


بیژن یاور
مدرس دانشگاه و صاحبنظر در حوزه مدیریت بحران، ریسک و پدافند غیرعامل
هنوز تمام نشده! این مطلب بسیار جدی است! روزهای قبل شاهد کاهش آمار ظاهری تعداد مبتلایان و به تبع آن مرگ و میر بیماران ناشی از ویروس کرونا بودیم! اما این سکه رویی دیگر نیز دارد و آن، این است که اگر در چنین شرایطی دچار عادی انگاری شویم! که ظاهراً برخی‌ها دچار چنین وضعیتی شده‌اند! در شرایط فعلی که ویروس کرونا دچار جهش نیز شده است می‌تواند مشکلاتی را به مراتب سهمگین‌تر از قبل ایجاد کند و در موج بعدی که به نظر می‌رسد در آستانه ورود به آن هستیم با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد وضعیتی به مراتب خطرناک‌تر از قبل خواهیم بود!
عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دید و بازدیدهای دوره‌ای، سفرها، حضور در مکان‌های پرتردد، حضور در موقعیت‌های با ازدحام جمعیت، رویدادهای خاص مانند شرکت در حراجی‌ها، خرید معمولی و... همگی می‌توانند موجبات افزایش ریسک ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا شود. هر چند به ظاهر ممکن است تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز یا نارنجی الان در حداقل باشد اما این مورد کاملاً مقطعی بوده و دلیلی برای عادی انگاری ما نیست! براستی باید از روزمرگی پرهیز کرد. کما اینکه خیز دوباره بیماری بدیهی است!
در چنین شرایطی و با توجه به سرمای هوا توجه به اقشار آسیب پذیر از جنبه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و... دارای اهمیت ویژه‌ای است که می‌باید برای آنها برنامه‌ای خاص در نظر گرفت. چراکه این افراد تحت تأثیر آموزش‌های مختلف نبوده و اغلب نمی‌دانند که با چنین شرایطی چگونه مواجه شده و به چه شکلی در معرض خطرپذیری یا ریسک پایین تری نسبت به بیماری ناشی از ویروس کرونا قرار بگیرند. شاید همه ما بپذیریم آنهایی که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی (مانند: فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک) اهتمام ورزیده‌اند، الان این رفتار یعنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برایشان به یک عادت بدل شده است! تا جایی که برخی افراد حتی عنوان کرده‌اند که به طور مثال استفاده از ماسک خود جزئی از پوشش قرار گرفته و عدم استفاده از آن در برخی افراد حس اینکه چیزی را فراموش کرده‌اند و جا گذاشته‌اند تداعی می‌کند. لذا در حال حاضر استمرار و رعایت این پروتکل‌ها برای آنهایی که رعایت کرده‌اند بسیار آسان‌تر از ترک عادت است. به عبارت ساده‌تر در این مدت تغییر رفتاری صورت پذیرفته است که فقط نیاز به استمرار دارد! البته آنهایی که در این زمان مبادرت به رعایت این پروتکل‌ها نکرده‌اند در این خصوص باید اهتمامی جدی کنند تا جان دیگران را به خطر نیندازند. به خاطر داشته باشیم تا زمانی‌که ابتلا و مرگ و میر داشته باشیم و واکسن نیز مراحل میدانی خود را طی نکرده است باید شرایط را جدی گرفته و عادی انگاری نکنیم. لذا همواره در نظر داشته باشیم که شمارشی معکوس برای ابتلا وجود دارد و هر عمل ما (اعم از اینکه مثبت یا منفی باشد) عکس‌العملی را به همراه خواهد داشت! لذا همه چیز به تک تک ما بستگی دارد. حتماً به خاطر می‌سپاریم که هنوز تمام نشده!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7567/5/569563/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها