فرار «ترامپ» از استیضاح


زهره صفاری / دومین دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ»، با‌وجود تلاش دموکرات‌ها نتوانست دو سوم آرای سنا را کسب کند تا تبرئه دوباره رئیس جمهوری حواشی دیگری را در تاریخ امریکا به ثبت برساند.
به‌گزارش سایت «رادیو ملی امریکا» (ان‌پی‌آر)، در پنجمین روز دادگاه رسیدگی به اتهامات «ترامپ» برای تحریک هوادارانش در حمله به کاخ کنگره، با‌وجود تلاش دموکرات‌های سنا تنها «ریچارد بار»(کارولینای شمالی)، «بیل کسیدی»(لوییزیانا)، «سوزان کولینز» (مین)، «لیزا مورکوفسکی»(آلاسکا)، «میت رامنی»(یوتا)، «بن ساسی»(نبراسکا) و «پت تومی»(پنسیلوانیا) از حزب جمهوریخواهان علیه رئیس‌جمهوری سابق رأی دادند تا این بار نیز «ترامپ» 74 ساله با 10 رأی سرنوشت ساز هم حزبی‌هایش از محکومیت در دومین جلسه استیضاح رهایی یابد و رؤیای کاندیداتوری برای بازگشت به کاخ سفید را همچنان در سر بپروراند. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی مشترک ایپسوس و رویترز 71 درصد امریکایی ها ترامپ را مسئول حمله به ساختمان کنگره امریکا می دانند.
شاید پس‌از اعلام نتایج رأی گیری، «دونالد ترامپ» بیش از هر زمان دیگری دلتنگ توئیت‌های جنجالی اش شده بود اما این بار بیانیه‌ای صادر کرد و این دادگاه را «بزرگترین پیگرد برای تحقیر و تخریب رقیب(شکار جادوگر) در تاریخ» خواند و با قدردانی از وکلایش، سناتورها و نمایندگانی که با افتخار در برابر این به زعم او بی‌قانونی ایستادند نوشت: «ما کارهای زیادی پیش رو داریم و بزودی برای ایجاد آینده روشن و بی‌انتهای امریکایی به میدان خواهیم آمد.» همزمان «جو بایدن» نیز که در مصاحبه‌های اخیرش تمایلی به اظهارنظر درباره این استیضاح نشان نمی‌داد، در واکنش به تبرئه «ترامپ» گفت: «گرچه این دادگاه به محکومیت نرسید اما این نمی‌تواند اصل ماجرا را عوض کند. این فصل تاریک تاریخ ماست که شکنندگی دموکراسی امریکا را به ما گوشزد می‌کند. باید همیشه به یاد داشته باشیم که افراطی‌ها جایی در کشورمان ندارند و هر یک از ما بخصوص سران کشور موظفیم از حقیقت دفاع کرده و با دروغ مقابله کنیم.»
حمله «پلوسی» به «مک کانل»
شاید در میان حاشیه‌هایی مانند حمله به خانه وکیل ترامپ، شاهدی که احضار نشد و...، برجسته‌ترین ماجرا پس از این دادگاه  خشم «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به «میچ مک کانل»، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا بود. به نوشته «بی‌بی‌سی»، «مک کانل» گرچه با وجود انتقادات گاه و بیگاه به ترامپ، در برهه سرنوشت ساز رأی‌گیری وفادار به حزب ماند و حاضر به رأی دادن علیه هم حزبی‌اش نشد اما پس‌از اعلام نتیجه نطقی انتقادی علیه ترامپ کرد و گفت: «او هنوز خلاص نشده است. ما سیستم قضایی داریم و رئیس‌جمهوری سابق باید پاسخگوی جرایمش باشد.»
اما این اظهارات «نانسی پلوسی» را به خروش آورد به طوری که با وجودی که قرار نبود در کنفرانس مطبوعاتی باشد، در مقابل خبرنگاران ایستاد و حتی دو بار محل را ترک کرد و دوباره پشت تریبون برگشت و «مک کانل» و سناتورهای جمهوریخواه را بزدل خواند: «این سناتورهای بزدل نتوانستند در برابر کاری که رئیس‌جمهوری انجام داده بود، بایستند و با این کار سیلی به قانون زدند. آنها حاضر به رأی دادن نشدند چون از آینده کاری‌شان می‌ترسیدند. اما سؤال من این است که چه چیزی برای ما مهم است؛ آیا آینده سیاسی مهم‌تر از قانون اساسی است که ما قسم خوردیم از آن دفاع کنیم. مک کانل چیزهای زیادی درباره ترامپ گفت، اما وقتی زمان آن رسید که کار را تمام کند، عقب نشستند و سکوت کردند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7567/4/569555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها